Túlsúlyban az importkozmetikumok

Enyhe volumennövekedés mellett igen erős konkurenciaharc jellemezte tavaly is a kozmetikai termékek piacát. A fogyasztók az igen alacsony árú vagy a luxus kategóriájú termékeket vásárolták, az igazi vesztesek a középkategóriás termékek lettek. A hazai gyártású termékek helyett a vásárlók továbbra is a külföldieket részesítették előnyben, így az import évek óta megfigyelhető növekedési üteme tovább tart.

2004. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly jövedelmünk másfél százalékát költöttük kozmetikai termékek vásárlására, míg arc- és testápolási szolgáltatások igénybevételére mindössze keresetünk 0,6 százalékát fordítottuk. Az Európai Unió országaiban ez az arány lényegesen magasabb, melyet az is indokol, hogy a szépségápolási szolgáltatások árszínvonala a magyarországi többszöröse. 2003-ban a kozmetikai cikkek és szolgáltatások átlagosan öt százalékkal drágultak.
A vásárlóerő-kimutatások alapján Magyarországon belül erős szóródás figyelhető meg: a budapestiek áldoznak legtöbbet szépségápolásra, míg a legkevesebb pénzt Szabolcs-Szatmár- Bereg megyében költik kozmetikai termékekre.
Wanderer Tibor, a Magyarországon 101 üzlettel rendelkező Rossman hálózat vezetője szerint évek óta megfigyelhető folyamat, hogy az alacsonyabb minőségű és nagyon olcsó, valamint az igen drága, jó minőségű termékeket részesítik előnyben a vásárlók. A kozmetikai termékek túlnyomó többségét importtermékek adják, a régi magyar márkanevek már nem rendelkeznek vásárlóerővel. A hazai drogériapiac 25 százalékát felügyelő Rossman eladási adatai azt mutatják, hogy évről évre kevesebb fogy a középkategóriás kozmetikai cikkekből. Ez a különböző társadalmi rétegek erősségére is utal – hangsúlyozta Wanderer Tibor.
Tavaly a kozmetikai termékek piacát enyhe volumennövekedés jellemezte, ugyanakkor tovább élesedett a fogyasztókért vívott küzdelem. A nagy üzletláncok szerint az erős konkurenciaharc a beszerzési árak enyhe csökkenését is eredményezte. A kozmetikai piac részesedéséért folytatott versenyben az átlagosnál is jelentősebb szerepet töltenek be a reklámok: egyes termékek esetében a fogyasztói ár ötven százalékát is kiteheti az adott cikkre fordított marketingköltség. Egyes kozmetikai termékcsaládok csomagolási költsége szintén többszöröse lehet a termék előállítási költségének.
Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy a szépségápolásra nem jellemző a márkahűség, és a fogyasztók szívesen kipróbálják a reklámokból megismert újdonságokat. A kereskedők szerint a reklámkampányok hatása azonnal érződik a szépségápolási termékek eladásain.
A kozmetikai termékek értékesítésének több mint kilencven százalékát a nagy hipermarketek, a kisebb bolthálózatok, valamint a két jelentős drogériatermék-forgalmazó (DM és Rossman) mellett a budapesti üzletekkel rendelkező Azúr bonyolítja le. A drogériacikkeket értékesítő hálózatok forgalmának jelenleg mintegy hetven százalékát adják a kozmetikai termékek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.