ÁSZ-vizsgálatot szeretne a Fidesz

Határozati javaslatot nyújt be az Országgyűlésnek a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség, amiben kérik az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálatát az M5-ös autópálya visszavásárlásával és továbbépítésével kapcsolatban. Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. nem tervezi az alaptőke csökkentését, pusztán részvényeladásra, illetve -vételre kerül sor.

Putsay Gábor
2004. 02. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután Medgyessy Péter miniszterelnök bejelentette, hogy az állam megvásárolja az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. részvényeinek negyven százalékát, parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte a Fidesz, mondván: a kormány rendkívül rossz üzletet készül kötni az AKA francia–német–osztrák többségi tulajdonosaival, ugyanis csak kisebbségi részesedést szerez az autópálya-társaságban, a koncessziós szerződés lejártáig fizetendő évenkénti díj – ami 550-600 milliárd forintra tehető 2030-ig – előnytelen az államnak és az adófizetőknek, a sztráda ráadásul Szegedig közbeszerzés nélkül épül. Kérdés ugyanakkor, hogy a vizsgálóbizottság felállítására lesz-e elég idő, annyi viszont bizonyos, hogy a Fidesz országgyűlési határozati javaslatot nyújt be, amiben az ÁSZ vizsgálatát szorgalmazzák az AKA-val kötendő szerződésről, illetve az autópálya továbbépítéséről.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, illetve az AKA Rt. tájékoztatása szerint a részvényvásárlásról és a koncessziós szerződés módosításáról szóló szerződést a jövő héten, de legkésőbb február végén kötik meg a felek. A Népszabadság úgy értesült, hogy a szerződés aláírásának ceremóniáját egybekötik Jacques Chirac francia elnök magyarországi látogatásával. A francia elnök ugyanis a jövő héten hétfőn és kedden tartózkodik hazánkban, Medgyessy Péter meghívására.
Mint azt Garai Valériától, az AKA Rt. szóvivőjétől megtudtuk, nem kerül sor a koncessziós társaság alaptőkéjének lecsökkentésére, így a tulajdonosok nem vonnak ki pénzt a társaságból. Amennyiben az állam az AKA Rt.-vel megköti a szerződést, a jelenlegi tulajdonosok részesedése csökken a koncessziós társaságban. Így a két fő tulajdonos, az osztrák–német Bau Holding és a francia Bouygues részesedése 25, illetve 18 százalékra csökken, ugyanígy a szintén francia Colasé 7,5 százalék, az üzemeltető Magyar Intertoll Rt.-é pedig 3,5 százalék lesz. Ugyan a magyar állam rendelkezik majd a legtöbb részvénnyel, ellenzéki politikusok szerint ez nem lesz elegendő az érdekek teljes körű érvényesítéséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.