Boltok küzdenek a dohányreklámért

Dénes Zoltán
2004. 03. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb ítéletet hozott tegnap a Fővárosi Bíróság arról, hogy az üzletek nem helyezhetnek el dohányreklámokat a kirakatban, illetve a bejáratnál. Ez körülbelül a harmincadik olyan jellegű per volt, amelyet a dohányterméket a fenti módon reklámozó boltok indítottak a Fővárosi Főfelügyelőség ellen. Az ügy előzménye, hogy 2001-ben a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosításakor szigorú szabályokat léptettek életbe a dohányreklámmal kapcsolatban. Ennek értelmében például – egy-két kivételtől eltekintve – tilos az újságokban és a köztereken dohányreklám elhelyezése. Az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) ekkor elfogadott egy állásfoglalást, amely szerint lehetséges az üzletek kirakatában dohányterméket feltüntetni.
Az ÖRT főtitkára, Fazekas Ildikó elmondta, hogy a testület természetesen nem adhat ki jogértelmezést, viszont bármilyen új törvény születésekor egy-egy kérdés szakmai tartalommal való kitöltése bizonytalanságokat okoz, s ezért született e szakmai konszenzuson alapuló állásfoglalás, amelynek célja a problémák elkerülése volt. Szécsi László, az Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE) elnöke beszámolt arról, hogy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség – figyelembe véve az ÖRT állásfoglalását – körülbelül egy évig nem járt el azokban az esetekben, amikor a gazdasági reklámtörvényre hivatkozva kérte az eljárást azon üzletekkel szemben, amelyek dohánytermékek árujelzését a bolt frontjában helyezték el. Kati Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tájékoztatási főosztályvezetője szerint viszont itt egyszerűen arról volt szó, hogy a hatósági álláspont találkozott az ÖRT álláspontjával.
Az ODE bírósági eljárást indított, amelyben jogerős ítélet született arról, hogy a reklámtörvény szerint nem tüntethetők fel dohányreklámok az üzletek bejáratánál és a kirakatokban. Ezután a főfelügyelőség is e szerint járt el, s azóta pénzt és időt nem kímélve folyamatosan indítanak pereket az üzletek a kirótt bírságok miatt, amelyeket sorra elvesztenek. Az ügy végleges megoldását az Alkotmánybíróság döntése jelentené, ugyanis úgy az üzleteken belüli, mint a kiraka-tokban és bejáratnál szereplő dohányreklámok esetében állásfoglalást várnak tőle.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.