Újabb ítéletet hozott tegnap a Fővárosi Bíróság arról, hogy az üzletek nem helyezhetnek el dohányreklámokat a kirakatban, illetve a bejáratnál. Ez körülbelül a harmincadik olyan jellegű per volt, amelyet a dohányterméket a fenti módon reklámozó boltok indítottak a Fővárosi Főfelügyelőség ellen. Az ügy előzménye, hogy 2001-ben a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosításakor szigorú szabályokat léptettek életbe a dohányreklámmal kapcsolatban. Ennek értelmében például – egy-két kivételtől eltekintve – tilos az újságokban és a köztereken dohányreklám elhelyezése. Az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) ekkor elfogadott egy állásfoglalást, amely szerint lehetséges az üzletek kirakatában dohányterméket feltüntetni.
Az ÖRT főtitkára, Fazekas Ildikó elmondta, hogy a testület természetesen nem adhat ki jogértelmezést, viszont bármilyen új törvény születésekor egy-egy kérdés szakmai tartalommal való kitöltése bizonytalanságokat okoz, s ezért született e szakmai konszenzuson alapuló állásfoglalás, amelynek célja a problémák elkerülése volt. Szécsi László, az Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE) elnöke beszámolt arról, hogy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség – figyelembe véve az ÖRT állásfoglalását – körülbelül egy évig nem járt el azokban az esetekben, amikor a gazdasági reklámtörvényre hivatkozva kérte az eljárást azon üzletekkel szemben, amelyek dohánytermékek árujelzését a bolt frontjában helyezték el. Kati Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tájékoztatási főosztályvezetője szerint viszont itt egyszerűen arról volt szó, hogy a hatósági álláspont találkozott az ÖRT álláspontjával.
Az ODE bírósági eljárást indított, amelyben jogerős ítélet született arról, hogy a reklámtörvény szerint nem tüntethetők fel dohányreklámok az üzletek bejáratánál és a kirakatokban. Ezután a főfelügyelőség is e szerint járt el, s azóta pénzt és időt nem kímélve folyamatosan indítanak pereket az üzletek a kirótt bírságok miatt, amelyeket sorra elvesztenek. Az ügy végleges megoldását az Alkotmánybíróság döntése jelentené, ugyanis úgy az üzleteken belüli, mint a kiraka-tokban és bejáratnál szereplő dohányreklámok esetében állásfoglalást várnak tőle.

Legfőbb Ügyészség: Magyar Péternek hiányosak a jogi ismeretei, ez így nem fog menni