Pontatlan a gazdasági tárca listája, amely a 2004-es útfejlesztésekre vonatkozó adatokat tartalmazza. A tárca a napokban közölte, hogy idén az országos közúthálózat fejlesztésére 71 milliárd forint áll rendelkezésre. Ismert: eredetileg 53 új projektet terveztek a tárcánál, mivel a 2004. évi költségvetési törvényben útfejlesztési célelőirányzatként 86,48 milliárd forint szerepelt. Egy korábbi kormányhatározat, illetve a legutóbbi, Draskovics-csomag takarékossági intézkedései miatt 17 milliárd forintot zároltak, így a GKM új listáján 42 beruházás szerepel idei kezdéssel.
Úgy értesültünk: egyes projektek csak 2005-ben, vagy még később indulhatnak el. Pest megyében a tervezett három projekt közül csupán egy megkezdését tartják megvalósíthatónak idei határidővel. A 4-es számú főút négysávosítása és a gödöllői elkerülő út építése is csak 2005-ben kezdődhet meg.
*
Győr-Moson-Sopron megyében ahhoz, hogy a beruházó meghirdethesse a kivitelezői tendert a 84-es számú főút Sopront elkerülő részére, ki kell váltani több kilométer hosszú vasúti szakaszt, ezért valószínű, hogy még a jövő év is „rámegy” az előkészítésekre. Jász-Nagykun-Szolnok megyében is hasonló a helyzet, ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) listájában szereplő négy projekt közül kettőt – a jászberényi elkerülő út építését és a 4-es számú főút négysávosítását – eredetileg is úgy terveztek, hogy csak 2005-ben kezdik el a munkálatokat.
Békés megyében a Körösladány–Gyomaendrőd és a Dévaványa–Gyomaendrőd összekötő utak korszerűsítése esetében nem eldöntött a 2004. évi keret. Hajdú-Bihar megyében még nem jöttek létre a támogatási szerződések, márpedig csak ezután írhatnak ki közbeszerzési eljárást a Polgár– Hajdúnánás közötti összekötő út felújítására: legjobb esetben is október végén kezdődik az útkarbantartás.
Tolnában a 61-es főút megyei szakaszának rehabilitációjára és a Hőgyész–Dombóvár összekötő út építésére még nincsenek meg az engedélyek, s ezért még nem indult el a közbeszerzési eljárás. Veszprém megyében legkorábban októberben kezdődhet a 71-es főút Balatonakarattya–Balatonfűzfő elkerülő út építése. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium listája szerint Fejér megyében egy útfejlesztéssel kapcsolatos beruházás indul: szerencsés esetben a második fél év végén kezdődhetnek a munkálatok, ugyanis a 8-as számú főút Csórt elkerülő szakaszára még nem írtak ki versenytárgyalást.
Tavasszal az M7-es autópálya Ordacsehi–Balatonszentgyörgy kö-zötti 25 kilométer hosszú szakaszának építése kezdődik el a Vegyépszer Rt. fővállalkozásában, további három autópálya-szakaszra pedig megköti a szerződéseket az NA Rt. a győztes kivitelezőkkel. Mint ismert, az NA Rt. tavaly decemberben 8 új autópályára hirdetett közbeszerzési pályázatot. Az M7-es Zamárdi–Balatonszárszó, az M0-s autópálya M5–4. számú főút közötti szakaszának, valamint a Vecsést és Üllőt elkerülő utak közbeszerzési pályázatának második fordulója zajlik jelenleg, így ezek építésére várhatóan áprilisban köti meg az NA Rt. a kivitelezői szerződéseket. A Magyar Nemzet értesülései szerint ezek esetében rendelkezésre állnak az építési engedélyek, s az ilyen jellegű problémák elhárultak a Nyíregyházát és Debrecent elkerülő utaknál is.
Annak ellenére, hogy tart a közbeszerzési pályázat, hiányoznak az építési engedélyek az M3-as Görbeháza–Nyíregyháza, az M35-ös Görbeháza–Debrecen, valamint az M7-es Nagykanizsa– Becsehely autópályák tervezett szakaszaira. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a napokban arról beszélt, hogy tavaszszal nyolc új autópálya építését kezdik meg, a jelenlegi állapotok szerint ötnél nyárig biztosan várni kell.

Menczer Tamás: Elfogtam egy levelet!