Ötéves a Renault frigye a Nissannal

MTI - ECO
2004. 03. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szövetségük ötödik évfordulóját ünnepli a hét végén a francia Renault és a japán Nissan. Ez nemcsak megmentette az 1999-ben a csőd szélén álló japán autóipari céget, hanem a legjövedelmezőbb vállalkozássá tette ebben az iparágban. A két partner tavaly 5,3 millió gépkocsit adott el, ami a világpiac 9,3 százalékát jelenti.
Amikor 1999. március 27-én a két cég aláírta a megállapodást, amelynek révén a Renault ötmilliárd eurót (több mint 1250 milliárd forint) ruházott be a Nissanba, a pénzügyi elemzők túl kockázatosnak tartották az üzletet, s a francia cég szakszervezetei is nyugtalanságuknak adtak hangot. A művelet lehetővé tette a Renault nemzetközi terjeszkedését azt követően, hogy kútba esett a svéd Volvóval tervezett fúziója. Az aggodalmak arra vonatkoztak, képes lesz-e a francia csoport felvállalni az eladósodott japán cég terhét, illetve kezelni a saját hagyományai és japán módszerek közötti különbségből adódó problémát. Öt évvel a két cég összefogása után a Nissan szolgáltatta a Renault profitjának hetven százalékát, s a francia cég ötmilliárd eurós beruházásából eddig 3,26 milliárd már megtérült a Nissan befizetései révén. A japán átutalások ellensúlyozták a Renault abból adódó veszteségeit, hogy modelljei már elöregedettnek számítottak. A Renault 1998-ban avatta fel első brazíliai üzemét, és ez több erőforrást igényelt, mint bármelyik az 1999-et követően átvett három külföldi csoport közül.
A Nissan talpra állítását a Renault volt vezérigazgatója, Carlos Ghosn irányította, aki harmincfős csapat élén érkezett 1999-ben Japánba. Először nagyszabású leépítést hajtottak végre: a Nissan öt üzemét zárták be és 21 ezer alkalmazottját bocsátották el. „Senki nem remélte azonban, hogy a Nissan ennyi pénzt hoz majd” – ismerte el nemrég egy pénzügyi elemző. Bár a két cég nem tervez fúziót, 2001 óta tovább erősítették kapcsolataikat: a Renault 36,8 százalékról 44,4 százalékra emelte részesedését a Nissan alaptőkéjében, míg a Nissan a Renault 15 százalékát vásárolta meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.