Parlamenti szócsata a postáról

Putsay Gábor
2004. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megdöbbentő, hogy két év elteltével is, a valós tényeket elhallgatva, a posta előző vezetését okolják a kormánypártok a társaság nehéz helyzetéért, és többek között ezzel próbálják megindokolni a jelentős áremeléseket – nyilatkozta lapunknak Kalmár István, a Magyar Posta Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója Veres János tegnapi kijelentésére reagálva.
A Pénzügyminisztérium politikai államtitkára a parlamentben Tállai András országgyűlési képviselő interpellációjára válaszolva azt közölte, hogy 2002-ben jelentős veszteséget halmozott fel a posta, a társaság irracionális működését kellett teljesen átalakítani, ehhez az egyik szükséges lépés a szolgáltatások díjainak emelése. Veres János közölte: a posta hiánya 2002-ben tizenegymilliárd forint volt, az átalakításoknak és a racionális működésnek köszönhetően a társaság tavaly 2,3 milliárd forint nyereséggel zárta az évet. Az államtitkár kitért arra is, hogy a posta a hatósági áras, azaz fenntartott szolgáltatásainak díjait átlagosan 10,3 százalékkal, szabadáras termékeit pedig 14,8 százalékkal emelte. Kalmár István lapunkkal közölte: a posta a fennállása során első alkalommal 2002-ben volt veszteséges, ugyanakkor az illetékesek minden alkalommal elhallgatják azt a tényt, hogy a kormányváltás évében az első négy hónap mérleg szerinti eredménye 2,4 milliárd forint volt, tehát egy jövedelmező vállalatot adtak át. Véleménye szerint óriási hiba volt viszszafejleszteni a társaságot, kizárólag az alapszolgáltatások megtartásával s a társaság jövőjét biztosító jövedelemtermelő üzletágak leépítésével, lehetetlenné tételével. A posta azonban az alapszolgáltatást is csak a díjak jelentős emelésével tudja ellátni – közölte Kalmár István.
Tállai András fideszes képviselő a parlamentben tegnap arra hívta fel a figyelmet: a Medgyessy-kormány tevékenységére a posta esetében is igaz a „többet veszünk el, de kevesebbet adunk” elv, alacsonyabb színvonalú szolgáltatást nyújtanak, de azt drágábban. Tállai elmondta: jelentősen drágult a szabványlevél, a képeslap és a nemzetközi levélforgalom díjszabása, míg a szolgáltatások minősége egyre romlik.
A tízszázalékos átlagos áremelés a hatósági áras termékekre vonatkozik, a szabadáras szolgáltatások esetében viszont – mint arról már beszámoltunk – 5–37 százalékos volt a legutóbbi díjemelés mértéke. Figyelembe véve azonban, hogy a posta egy éven belül két alkalommal emelte díjait, az árváltozás egyes termékek esetén 50–80 százalékos. A postai küldeményforgalom kilencven százalékát ugyanakkor a hatósági áras, egységesített szabványlevél teszi ki, ami a korábbi helyi tarifához képest húsz, a 2003. július 31-i időszakhoz képest viszont harminchét százalékkal drágult.
Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Rt. szóvivője lapunknak elmondta: a posta az elmúlt években nyomott áron továbbította a küldeményeket, s ahhoz, hogy a társaság versenyképes szolgáltató legyen, szükséges az árak korrekciója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.