Megdöbbentő, hogy két év elteltével is, a valós tényeket elhallgatva, a posta előző vezetését okolják a kormánypártok a társaság nehéz helyzetéért, és többek között ezzel próbálják megindokolni a jelentős áremeléseket – nyilatkozta lapunknak Kalmár István, a Magyar Posta Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója Veres János tegnapi kijelentésére reagálva.
A Pénzügyminisztérium politikai államtitkára a parlamentben Tállai András országgyűlési képviselő interpellációjára válaszolva azt közölte, hogy 2002-ben jelentős veszteséget halmozott fel a posta, a társaság irracionális működését kellett teljesen átalakítani, ehhez az egyik szükséges lépés a szolgáltatások díjainak emelése. Veres János közölte: a posta hiánya 2002-ben tizenegymilliárd forint volt, az átalakításoknak és a racionális működésnek köszönhetően a társaság tavaly 2,3 milliárd forint nyereséggel zárta az évet. Az államtitkár kitért arra is, hogy a posta a hatósági áras, azaz fenntartott szolgáltatásainak díjait átlagosan 10,3 százalékkal, szabadáras termékeit pedig 14,8 százalékkal emelte. Kalmár István lapunkkal közölte: a posta a fennállása során első alkalommal 2002-ben volt veszteséges, ugyanakkor az illetékesek minden alkalommal elhallgatják azt a tényt, hogy a kormányváltás évében az első négy hónap mérleg szerinti eredménye 2,4 milliárd forint volt, tehát egy jövedelmező vállalatot adtak át. Véleménye szerint óriási hiba volt viszszafejleszteni a társaságot, kizárólag az alapszolgáltatások megtartásával s a társaság jövőjét biztosító jövedelemtermelő üzletágak leépítésével, lehetetlenné tételével. A posta azonban az alapszolgáltatást is csak a díjak jelentős emelésével tudja ellátni – közölte Kalmár István.
Tállai András fideszes képviselő a parlamentben tegnap arra hívta fel a figyelmet: a Medgyessy-kormány tevékenységére a posta esetében is igaz a „többet veszünk el, de kevesebbet adunk” elv, alacsonyabb színvonalú szolgáltatást nyújtanak, de azt drágábban. Tállai elmondta: jelentősen drágult a szabványlevél, a képeslap és a nemzetközi levélforgalom díjszabása, míg a szolgáltatások minősége egyre romlik.
A tízszázalékos átlagos áremelés a hatósági áras termékekre vonatkozik, a szabadáras szolgáltatások esetében viszont – mint arról már beszámoltunk – 5–37 százalékos volt a legutóbbi díjemelés mértéke. Figyelembe véve azonban, hogy a posta egy éven belül két alkalommal emelte díjait, az árváltozás egyes termékek esetén 50–80 százalékos. A postai küldeményforgalom kilencven százalékát ugyanakkor a hatósági áras, egységesített szabványlevél teszi ki, ami a korábbi helyi tarifához képest húsz, a 2003. július 31-i időszakhoz képest viszont harminchét százalékkal drágult.
Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Rt. szóvivője lapunknak elmondta: a posta az elmúlt években nyomott áron továbbította a küldeményeket, s ahhoz, hogy a társaság versenyképes szolgáltató legyen, szükséges az árak korrekciója.
Harkivi civileket ért halálos orosz dróncsapás + videó
