Az európai piacon egyelőre versenytárs nélkül kínált benzin-elektromos hibrid járművet nem szabad, mégis muszáj a hagyományos autókkal azonos szempontok szerint értékelni. Az ellentmondás oka, hogy miközben a világ legtisztább üzemű, fajlagosan legtakarékosabb gépkocsijáról van szó, az olyan érzelmi és gyakorlati szempontok, mint a vezetés élménye vagy a helykínálat egyáltalán nem emelhetők ki a vásárlási képletből.
Márpedig a Toyota nagyra törő szlogennel vezeti be jövő év elejétől a Prius második generációját. Míg az elődöt egy, a korát megelőző elképzelésként jellemezték, a 2004-es Prius jelszava: egy ötlet, ami nem várhat. Azaz – ismét csak szemben az első generációval – az autóból viszonylag komolyabb mennyiséget szeretnének értékesíteni Európában: már a bevezetés évében ötezer darabos szállítmányt terveznek, 2005-ben pedig ezt reményeik szerint megdupláznák.
Persze az évi tízezres eladás is elenyésző mennyiség, amivel a Prius eséllyel pályázhat a piac legmarginálisabb tömegmodellje címre. Rövid menetpróbánk után bizonnyal állíthatjuk: ha így lesz, az csak az európai vásárlók tudatlanságának köszönhető. A Toyota felmérése szerint a kontinens autós társadalmának több mint nyolcvan százaléka még csak nem is hallott a hibrid hajtásról, így nem hogy fenntartásokkal viseltetnek iránta, de eszükbe sem jut, hogy a benzin-dízel-földgáz hármasán túl is létezik alternatíva.
Nos, az új Toyota Prius fényesen bizonyítja, hogy létezik. Megjelenésében kétségtelenül szokatlan, ám a Renault Mégane sikere is azt bizonyítja, hogy nem csak a tradicionális formatervnek van létjogosultsága. Különösen, mivel a Prius háromszög profilú karosszériája jól gazdálkodik a térrel: az első ülések helykínálata kifogástalan, a süllyedő tetővonal ellenére hátul is kényelmes az utazás, és a csomagtér is kielégítően tágas. Ez utóbbi padlója az ülések mögé rejtett, a korábbinál nagyobb teljesítményű akkumulátorok miatt alapvetően lépcsőzetes kialakítású lenne, amit egy polccal hidalt át a Toyota. Így a bőröndöket meglehetősen magasra kell emelnünk, és csak fektetve szállíthatjuk őket, ugyanakkor az igényesen kárpitozott padló alatt méretes üreget találunk. A Toyota még az áramvonalas (0,26 Cw) karosszériák rákfenéjére, a rossz kilátásra is talált megoldást: a hátsó ajtó övvonal alá lenyúló ablakbetétje hatékonyan orvosolja a problémát, a mögöttes forgalom hibátlanul szemmel követhető a tükörben.
Így aztán akadálytalanul élvezhetjük a minimális közegellenállás előnyeit: a Prius 170-es végsebességénél sem számottevő a szélzaj, és a hatékony zajcsillapításnak köszönhetően a futómű felöl sem hallani zúgást, dübörgést. Az egyetlen zajforrás a középkategóriában meghökkentően apró, csupán 1,5 literes benzinmotor. Ez egy elektronikus vezérlésű fokozatmentes váltón (gyakorlatilag egy összetett bolygóművön) keresztül kapcsolódik a hajtásláncba, ezért gyorsításkor fordulatszáma nem emelkedik a tempóval együtt. Ha gázt adunk, a motor felpörög az optimális fordulatszámra, az autó pedig vehemensen gyorsulni kezd: 10,9 mp alatt teljesíti a 0-100 km/h-s szabványsprintet, majd töretlen – és a megszokott hanghatások hiánya miatt észrevétlen – lendülettel gyorsul tovább.
A hátsó tengely passzív önkormányozási konstrukciója miatt nagy sebességnél is kifejezetten jámbor a Prius. Ennek köszönhetően a gyors kanyarokat is magabiztosan veszi az autó, ugyanakkor az elforduló hátsó kerekek miatt szűkül az ív sugara. Ez átlagos utazásnál áldás, ám sportos vezetésnél folyamatos kormánykorrekciót tesz szükségessé. Ebben jó partner a kis átmérőjű, túlzottan mélyre beépített kormány, amely azonban csak az ideálisnál nagyobb erőkifejtéssel mozdítható ki középállásából, hogy aztán hirtelen megnőjön a szervorásegítés – a Prius terelgetése ezzel együtt csak azok számára lesz kellemetlen, akik állandóan a határtartományban szeretnek autózni, márpedig az ilyen vezetőket eleve elriasztja a manuális sebességváltás lehetőségének hiánya.
A Toyota hibridje inkább a megfontolt, hosszú távon gondolkozó autósok járműve. Azoké, akiknek fontos szempont, hogy a károsanyag-emisszió szempontjából kritikus tartományokban, így elinduláskor vagy dugóban araszolva a Prius kizárólag elektromos motorját használja. A kormány mellett található indítógombot megnyomva látszólag semmi sem történik, hiszen a benzinmotort is a számítógép vezérli, és csak akkor kapcsolja majd be, amikor szükség lesz rá. Az autó vajpuhán és lendületesen indul el, hála az előző modellénél másfélszer erősebb villanymotor bődületes, 400 Nm-es kezdeti nyomatékának. Később, ha a rendszer szükségesnek ítéli, észrevétlenül munkába lép a benzinmotor is. Mivel az új Prius nagyobb energiasűrűségű akkumulátorokat kapott elődjénél, képes huzamosabb ideig tisztán elektromos üzemben haladni: a kormány mögé rejtett gombbal aktiválható villanyautó-üzem legfeljebb 2 kilométeren át, maximálisan 40 km/h sebességig tartható fenn.
A hibrid hajtáslánc normál üzemben ideálisan osztja be a két hajtómű erejét: kis sebességnél a nyomatékra helyezi a hangsúlyt, országútra érve pedig összesen 110 lóerő mozgatja az 1,3 tonnás autót. Ez normál esetben épp csak harmatos menetteljesítményekre lenne elég, ám ne feledjük, hogy a hibrid rendszer folyamatosan, váltási szünetek nélkül gyorsít, így a Prius minden gond nélkül (és minden körülmények között) felveszi a versenyt egy kétliteres benzinmotorral – miközben fogyasztása és károsanyag-kibocsátása egy városi törpe dízeléhez mérhető.
Értékelés
Toyota Prius 1.5 Hybrid Synergy Drive
- Motor: a két motor különleges egysége nem csak a szakértők és az elhivatott zöldek számára tartogat élményeket. Menetdinamikája szemernyi kompromisszumot sem követel vásárlójától, miközben minimálisra szorítja le az autózás negatív környezeti és anyagi vonzatait. A forradalmi rendszer tartóssága miatt is felesleges aggódni, a Toyota 8 év vagy 160.000 km garanciát vállal a teljes hajtásláncra.
- Komfort: a Prius jó átlagos középkategóriás helykínálatához kiemelkedő kényelmi felszereltség társul. Alaptartozék az elektromos működtetésű klímaberendezés (szintén világújdonság) és a kulcs nélküli indítórendszer, a sebességtartó automatika és a szép hangú audioberendezés. A futurisztikus hangulatú műszerfal nem nélkülözi a természetes harmóniát. Mértékadó a hosszú könyöktámasz velúr borítása, ám különösen ennek fényében rangon aluli az ajtópaneleknél és a kesztyűtartón használt olcsó műanyag.
- Ár/érték arány: a májusban hazánkba érkező Prius magyarországi áráról semmit nem tudni, az uniós piacokon a kifutó modellnél valamivel olcsóbban kapható majd a gazdagon felszerelt autó. Ezt feltételezve egy 7 millió forint körüli ár pusztán a Prius méreteit és végsebességét tekintve túlzott lenne (mint ahogy túlzott volt a jelenlegi Priusé is), ennyi pénzért egy már említett, fényűzően felszerelt és valamivel tágasabb Avensisbe is beülhetnénk. A Prius azonban egyfajta beruházás, mégpedig a saját lelkiismeretünkbe és mindannyiunk jövőjébe. Nyugat-Európa tucatnyi országában éppen ezért jelentős állami támogatással és egyéb kedvezményekkel honorálják a vásárlást – Magyarországon a döntéshozók ilyetén felelős gondolkozása még várat magára.
- Használati érték: az utastér helykínálata elegendő egy négy fős család utaztatásához, a csomagokkal azonban visszafogottan kell bánni. A hibrid hajtás egyik előnye a kiváló fogyasztás, ami a 45 literes tartállyal együtt vegyes ciklus szerint bő 1000 kilométert jelent két tankolás között. Menet közben is jól teljesít a rendszer, a vezetőnek szinte tudnia sem kell arról, hogy nem hagyományos automatát vezet.
- Biztonság: az elektromos és elektronikus rendszerek együttműködése igazán hatékony aktív védőgyűrűt von a Prius köré. Az elektronikus fék precíz és erőteljes, a hozzá kapcsolódó, szintén elektronikus kipörgésgátló és a szervokormány rásegítését is módosító menetstabilizátor rendszerek ugyancsak példa nélküliek a világon. A nyolc légzsák mellett a gyújtászárat nélkülöző, puha panellel még térd-kompatibilisebbé tett kormányoszlop is növeli a passzív védelem szintjét.

Átszakította a híd korlátját egy autó Nagyrákoson