A teljesen megújult S40 a Volvo első, teljesen új alapokra épülő modellje az XC90 sportterepjáró bemutatása óta. Az autó az 1995-ben bemutatott jelenlegi S40-et váltja fel, és a márka S (limuzin) sorozatának legkisebb modellje lesz, az S80 luxuslimuzin és az S60 sportlimuzin mellett. A Volvo stratégiájának lényeges eleme, hogy a fiatalabb korosztályok számára is vonzóvá tegye a márkát – a modellválaszték legkisebb típusa esetében pedig különösen fontos, hogy megnyerjék a fiatalok tetszését – ezért különösen fontos, hogy a belépő modell számukra is vonzó legyen. A gyár különben sikeresen halad előre ezen az új csapáson, mert az elmúlt években sikerült kiverekedniük magukat idősödő, konzervatív vevőkörükből.
Kívülről az új S40 összetéveszthetetlenül Volvo – a karosszéria a márka hagyományos formaelemeinek újraértelmezése. Úgy tűnik, a cégnél az a mondás járja: „Nyertes csapaton ne változtass!”, hiszen a legkisebb Volvót a egyszerűen a márka nagyobb limuzinjainak ruhájába öltöztették, bár ezt a ruhát természetesen erősen méretre kellett szabni.
Az izgalmas változásokat tehát nem kívül kell keresni, hanem inkább az utastérben, a karcsú, szabadon lebegő középkonzol formájában. „A középkonzol lesz az új S40 egyik jelképe – mondja erről Henrik Otto, a Volvo formatervezésért felelős igazgatója. – Az autóipari formatervezésben újítók akarunk lenni, vagyis nem azt nézzük, miket talál ki a konkurencia, hanem azt figyeljük, hogy mit nem találtak még ki.”
Az új S40-ben a Volvo továbbra is sok helyen alkalmaz nagy szilárdságú acélt. A karosszéria első részében így négyféle acélminőség kiszámított összjátéka garantálja az utasok maximális biztonságát. Volvóék persze ezen kívül is felvonultatnak minden egyéb berendezést, hogy a kompakt méretű autó olyan biztonságos legyen, mint egy nagy limuzin.
Az új Volvo S40 kezdetben öthengeres benzinmotorokkal – köztük a csúcsot képviselő, 220 lóerős T5-tel –, illetve négyhengeres, 136 lóerős turbódízel erőforrással készül. Az új S40 T5 változata fronthajtás helyett elektronikus vezérlésű összkerékhajtással (AWD), illetve hatfokozatú kézi váltóval vagy ötfokozatú automata váltóval is rendelhető. A motorválaszték 2004 folyamán további négyhengeres benzinmotorokkal bővül. Az új Volvo S40 Belgiumban, a Volvo ghenti, 320 millió eurós beruházással e célból korszerűsített gyárában készül majd. Az üzemben 2003 őszén indul meg a gyártás, az év végéig azonban csak Svédországban értékesítik az új modelleket. A nemzetközi piacokon 2004 elején jelenik meg az új középkategóriás Volvo. A gyár tervei szerint 2004-ben 70 ezer új S40-et értékesítenek majd, amelyből 28 ezret az Egyesült Államokba szánnak, így Amerika lesz az új modell legnagyobb piaca.
Az új Volvo S40 az első egy sor új Volvo modell közül, amelyek közös műszaki alapra épülnek. Elsőként a V50 jelzésű sportos kombi jelenik majd meg, amely 2004 első felében kerül a szalonokba.

Világhírű sorozat forgatása zajlik Dunaújvárosban – videó