Óriási üzletnek ígérkezik a MÁV Rt. által lebonyolított elővárosi motorvonattender annak a szállítónak, amelyet még ebben az évben győztesnek nyilvánítanak. A pályázatban szereplő harminc villamos motorvonaton kívül a MÁV újabb 30, ezt követően 90 darab járműegység beszerzésére írna ki tendert. Szakemberek költséghatékonysági indokokra hivatkozva valószínűsítik, hogy a folyamatban levő tender győztese kapja meg az újabb megrendeléseket. A projektekkel kapcsolatban a legnagyobb probléma, hogy a hazai járműgyártó-, illetve háttéripar az évtized legnagyobb beszerzéséből kimarad.
Korábban megírtuk, öt pályázó szeptember 15-ig adhat ajánlatot a MÁV-nak harminc elővárosi motorvonat megépítésére és a járművek harmincéves karbantartására: a német Siemens, a kanadai Bombardier Transportation, a spanyol CAF, a japán Mitsui csoport, illetve a svájci Stadler. A tender egyetlen magyar cégnek, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek biztosít lehetőséget a részvételre a Stadler alvállalkozójaként, feltéve, ha utóbbi ajánlatát fogadja el a MÁV. Az uniós normák tiltják, hogy nemzetközi pályázaton hazai céget részesítsen előnyben a beruházó, így ilyen kitételek a MÁV pályázatában sem szerepelnek. Ismert ugyanakkor, a kilencvenes évek privatizációi és a korlátozott piaci lehetőségek együttesen tönkreverték a nagy múlttal rendelkező hazai vasúti járműgyártóipart, így jelenleg egyetlen hazai cég sem tudna komplett motorvonatot előállítani. Ám mivel – ismerve a multinacionális vállalatok hazai pozícióit – nagyon kevés az esélye annak, hogy legalább alvállalkozóként szerepet kapjon a hazai járműgyártás a tenderen, nem is lesz lehetőség az iparág újbóli fejlődésére.
Figyelemre méltó, hogy a környező országokban kifejezetten a saját ipar előnyére alakítják az ilyen beszerzéseket, ha már azok az adófizetők pénzéből valósulnak meg. Szlovákiában hasonló motorvonattendert bonyolított le az államvasút, szlovák fővállalkozóval. A konzorciumot a Zosvrutky AS vezette, a Stadler volt az alvállalkozó, a világ egyik legnagyobb járműgyártó cége, a Bombardier pedig részegységeket szállított a járművekhez. Ausztriában négyszáz nagy teljesítményű villamosmozdonyt olyan feltételekkel rendeltek meg a Siemenstől, hogy helyi öszszeszerelést, illetve beszállítást határoztak meg. A Román Államvasút százhúsz hazánkban is közlekedő Desiro motorvonatot vásárolt, az első szériát Németországban, a járművek nagy részét Romániában szerelték össze.

Sikertelen és buta emberekből csinál politikusokat Magyar Péter