MÁV: mellőzött hazai beszállítók

A MÁV Rt. harminc elővárosi motorvonat megvásárlását követően további százhúsz beszerzésére adhatna megrendelést. A legnagyobb gondot az okozza, hogy az uniós szabályozás tiltja a hazai cégek előnyben részesítését.

Putsay Gábor
2004. 09. 06. 17:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási üzletnek ígérkezik a MÁV Rt. által lebonyolított elővárosi motorvonattender annak a szállítónak, amelyet még ebben az évben győztesnek nyilvánítanak. A pályázatban szereplő harminc villamos motorvonaton kívül a MÁV újabb 30, ezt követően 90 darab járműegység beszerzésére írna ki tendert. Szakemberek költséghatékonysági indokokra hivatkozva valószínűsítik, hogy a folyamatban levő tender győztese kapja meg az újabb megrendeléseket. A projektekkel kapcsolatban a legnagyobb probléma, hogy a hazai járműgyártó-, illetve háttéripar az évtized legnagyobb beszerzéséből kimarad.
Korábban megírtuk, öt pályázó szeptember 15-ig adhat ajánlatot a MÁV-nak harminc elővárosi motorvonat megépítésére és a járművek harmincéves karbantartására: a német Siemens, a kanadai Bombardier Transportation, a spanyol CAF, a japán Mitsui csoport, illetve a svájci Stadler. A tender egyetlen magyar cégnek, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek biztosít lehetőséget a részvételre a Stadler alvállalkozójaként, feltéve, ha utóbbi ajánlatát fogadja el a MÁV. Az uniós normák tiltják, hogy nemzetközi pályázaton hazai céget részesítsen előnyben a beruházó, így ilyen kitételek a MÁV pályázatában sem szerepelnek. Ismert ugyanakkor, a kilencvenes évek privatizációi és a korlátozott piaci lehetőségek együttesen tönkreverték a nagy múlttal rendelkező hazai vasúti járműgyártóipart, így jelenleg egyetlen hazai cég sem tudna komplett motorvonatot előállítani. Ám mivel – ismerve a multinacionális vállalatok hazai pozícióit – nagyon kevés az esélye annak, hogy legalább alvállalkozóként szerepet kapjon a hazai járműgyártás a tenderen, nem is lesz lehetőség az iparág újbóli fejlődésére.
Figyelemre méltó, hogy a környező országokban kifejezetten a saját ipar előnyére alakítják az ilyen beszerzéseket, ha már azok az adófizetők pénzéből valósulnak meg. Szlovákiában hasonló motorvonattendert bonyolított le az államvasút, szlovák fővállalkozóval. A konzorciumot a Zosvrutky AS vezette, a Stadler volt az alvállalkozó, a világ egyik legnagyobb járműgyártó cége, a Bombardier pedig részegységeket szállított a járművekhez. Ausztriában négyszáz nagy teljesítményű villamosmozdonyt olyan feltételekkel rendeltek meg a Siemenstől, hogy helyi öszszeszerelést, illetve beszállítást határoztak meg. A Román Államvasút százhúsz hazánkban is közlekedő Desiro motorvonatot vásárolt, az első szériát Németországban, a járművek nagy részét Romániában szerelték össze.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.