időjárás 4°C Virgil 2022. november 27.
logo

Ellenfelet kap a Hír TV?

Kristály Lehel
2004.10.28. 20:13

A Hír TV piaci ellenfelének szánják az MTV harmadik, Demokrácia névre keresztelt csatornáját – értesült lapunk. A csatornát információink szerint Gyárfás Tamás, a Nap-kelte jelenlegi producere vagy Rangos Katalin, a köztévé elnökének főtanácsadója vezetné.

Több verzió létezik már a Hír TV hírpiaci monopóliumának megtörésére – tudtuk meg. Az egyik forgatókönyv szerint, ha az Országos Rádió és Televízió Testület többsége a mai ülésén áldását adja Rudi Zoltán MTV-elnök tematikus csatornáinak megvalósíthatóságára, akkor a most a nemzeti főadón sugárzott Nap-kelte stábjának egy része átköltözne az új csatornára, amely hírtelevízió jelleggel működne. Ez esetben a Demokrácia csatorna irányítását Gyárfás Tamás, a Nap-kelte tulajdonos-producere végezné. Gyárfás Tamás cáfolta értesüléseinket, ám örülne egy ilyen lehetőségnek. A második verzió szerint Rangos Katalin, az MTV korábbi programigazgatója kerülne az új csatorna élére.
*
Rudi Zoltán is valótlannak mondta információinkat. Szerinte Rangos Katalin neve azért vetődött fel, mert a tévéelnök műsor-politikai főtanácsadója tagja a csatornaindítással foglalkozó tévés munkacsoportnak. – Nincsen szó ellen-Hír TV indításáról, mert harmadik csatornánk csak a törvényhozás munkáját mutatná be – mondta Rudi Zoltán. Azon felvetésünkre, hogy mit fognak sugározni a csatornán a hét öt napján, amikor is nem ülésezik az Országgyűlés, közölte: ekkor politikusokkal készített interjúkat, a parlament bizottságainak üléseiről szóló beszámolókat, illetve európai parlamenti tudósításokat követhetnének figyelemmel a nézők. Az elnök cáfolta azt is, hogy nyomást gyakorolt volna a csatornabővítést ellenző kábelszolgáltatókra azok ellenkezése miatt.
A médiahatóság többszöri nekifutásra sem tudta eldönteni: van-e akadálya az MTV csatornabővítéseinek, mert míg az erről szóló előterjesztések egyike támogatja az elképzelést, a másik szerint ez nem lehetséges. Scherer Zsolt médiaszakértő szerint a médiatörvény nevesíti: a köztelevíziónak csak egy földi sugárzású és egy műholdas csatornája van. Megjegyezte továbbá, hogy a 2005. évi költségvetés 3,5 milliárd forintot irányoz elő „az m2 csatorna műsorideje terhére létrehozandó parlamenti hírcsatorna megvalósítására”, és nem számol új közszolgálati csatornák alapításának költségeivel. Mivel a csatornabővítés ellentétes a médiatörvénynyel, az új csatornák megindítása ráadásul csak a kétharmados parlamenti döntést igénylő jogszabály módosításával lehetséges.
A csatornabővítésről ma dönt ismét a médiahatóság öt testületi tagja: az MSZP által delegált Kovács György és Ladvánszky György, az MDF-es Wéber János, a fideszes Szalai Annamária, valamint a liberális Timár János. Eddig két delegáltnak volt következetes álláspontja az ügyben: Ladvánszky György kitartott a csatornabővítés támogatása mellett, míg Szalai Annamária ellenezte azt. A többiek rendre változó álláspontra helyezkedtek, de úgy tudjuk: most a döntés nagyban az SZDSZ testületi tagján múlik, ugyanis Timár János eddigi ellenző hozzáállása – értesülésünk szerint kívülről jövő utasításra – is változni látszik, noha az érintett cáfolta információnkat.
A jelenleg is havi egymilliárdos veszteséget termelő MTV hivatalosan a reorganizációs tervétől várja gazdaságosabb működését, de lapunk úgy tudja: a Demokrácia csatornát különböző állami vállalatok hirdetéseiből tartanák fenn.
A csatornabővítés ellen tiltakozik a Magyar Elektronikus Újságírók Szövetsége (MEÚSZ), a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség, illetve a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség is.
n
Magyarország a 28. helyen áll – holtversenyben El Salvadorral – a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nemzetközi polgárjogi és médiafigyelő szervezet tegnap nyilvánosságra hozott éves jelentése szerint. Olyan országok állnak a listán előttünk, mint Benin (27.), Dél-Afrika (26.) vagy Trinidad és Tobago (11.). A közép-európai térség országai – Szlovákia (8.), Szlovénia (15.), Csehország (19.), Lengyelország (32.) – többnyire jobb besorolást kaptak. Az újságírók számára Kína és Kuba a legveszélyesebb hely. A legnagyobb sajtószabadság az RSF szerint Dániában, Finnországban, Írországban, Izlandon, Norvégiában és Hollandiában van.



Változások a Hír Tv-nél. A Hír Televízió Rt. tegnapi rendkívüli közgyűlésén az igazgatótanácsba választotta Liszkay Gábort, a Magyar Nemzet igazgató-főszerkesztőjét és Gajdics Ottót. Az igazgatóság Liszkay Gábort a Hír Televízió Rt. igazgatóságának elnökévé választotta, Fazekas Csabát megerősítette vezérigazgatói tisztségében. Gajdics Ottó továbbra is a műsorokért felelős vezérigazgató-helyettesi tisztséget tölti be. A hírigazgató november elsejétől Szikszai Péter lesz. A részvénytársaság Kerényi Imre szerződését felmondta, egyidejűleg a Szerintem című műsort megszüntette. (hirtv.hu)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.