Közgyűlés Demszky nélkül

A főpolgármester nélkül ülésezett a Fővárosi Közgyűlés, Demszky Gábor ugyanis tegnap mondott le hivatalosan brüsszeli mandátumáról. A közgyűlés tegnap módosította a BKV alapító okiratát, az ellenzéki képviselők szerint ezzel megnyílt az út a közlekedési társaság magánkézbe adása előtt. Az ülés ideje alatt az Emberibb Parkolásért Mozgalom petíciót adott át Vajda Pál főpolgármester-helyettesnek.

Gidró Kriszta
2004. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap mondott le hivatalosan is európai parlamenti mandátumáról Demszky Gábor főpolgármester, ezért a Fővárosi Közgyűlés nélküle tartott ülést. Kupper András (Fidesz) frakcióvezető az ülés szünetében tartott tájékoztatóján bejelentette: tudomásuk szerint az ügyészség már bekérte a Fővárosi Közigazgatási Hivataltól a főpolgármester összeférhetetlenségével kapcsolatos iratokat.
A közgyűlés módosította a BKV alapító okiratát, így megváltoztatták az alaptőke emelésére és csökkentésére vonatkozó szabályokat. Az ellenzéki képviselők szerint ezzel megteremtették a közlekedési társaság magánkézbe adásának lehetőségét. Szálka Miklós (Fidesz), a városüzemeltetési bizottság alelnöke úgy fogalmazott: ezeket a szabályokat mindig az eladás előtt szokták megváltoztatni. Felhívta a figyelmet arra is, hogy már több helyen megpróbálkoztak a tömegközlekedés magánkézbe adásával, ám az sehol nem működött. Londonban éppen most vásárolja vissza az önkormányzat a privatizált közlekedési cégeket – tette hozzá. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes szerint azonban nincsen szándék a BKV privatizálására, s ha lenne, akkor sem tudnák eladni a társaságot, mert az nincs olyan állapotban. Mint mondta, a BKV-t 1996-ban alakították részvénytársasággá, s ha a főváros el akarná adni a céget, megtehetné. A főpolgármester-helyettes lapunk kérdésére közölte azt is: a legfontosabb feladat, hogy anyagilag és műszakilag is rendbe tegyék a közlekedési társaságot.
2009-ben kezdődik a Margit híd felújítása – döntött a közgyűlés. A testület tegnap azt a százmillió forintot is biztosította, ami a rekonstrukció előkészítéséhez szükséges. A hídon lévő villamospályát a BKV újítja fel, ám ezzel nem vár 2009-ig. A Nagykörútra érkező Siemens villamosok miatt ugyanis mindenképpen át kell alakítani a pályát, így azt 2006-ig, az első szerelvény érkezéséig be kell fejeznie a közlekedési társaságnak.
Nem köt peren kívüli egyezséget a Centrum Parkolórendszer Kft.-vel a Fővárosi Közgyűlés, erről tegnap döntött a testület. Az ügy még 1995-ben kezdődött. A Centrum Kft. a Petrolex Kft. jogutódaként azért pereli a fővárost, mert az önkormányzat nem adta ki részére a nem fizető autósok adatait, így nem tudták behajtani a parkolási díjat. A cég emiatt 1996 augusztusától nem fizette ki a használati díjat az általa kezelt 1300 parkolóhely után. A városháza tulajdonosi, illetve pénzügyi bizottságai többször javasolták a peren kívüli egyezséget, mert szerintük ennek hiányában elmaradhat a megegyezés az egységes budapesti parkolási rendszerről. A Centrum Kft. kezeli ugyanis a kerületi közterületek parkolóit. A közgyűlésben végül csak az MSZP szavazott az egyezség megkötése mellett, a Fidesz tartózkodott, az SZDSZ, az MDF és a MIÉP ellenezte a megállapodást.
Petíciót adott át tegnap az Emberibb Parkolásért Mozgalom Vajda Pálnak. A szervezet a parkolási rendszer teljes felújítását szeretné elérni. Molnár Márk elnök közölte: a fizetőparkolást ott tartják indokoltnak, ahol valóban nagy a forgalom. A szervezet egyik legfontosabb követelése, hogy zárják ki a profitorientált cégeket a parkolási rendszerből, s a díjakat az önkormányzatok szedjék be. Vajda Pál lapunk kérdésére a petíció kapcsán elmondta: már elkészült a tizenöt évre szóló stratégia és intézkedési terv, jelenleg ezt egyeztetik a kerületi önkormányzatokkal, a civil szervezetekkel és az érdekképviseletekkel. Vajda elmondta: azt kell elérni, hogy a helyben lakók ne az utcán, hanem mélygarázsokban, parkolóházakban tartsák az autóikat. Ehhez az önkormányzatok nyújtanának támogatást a budapestieknek, abból a bevételből, amelyet a közterületi parkolásért szednek be.
A közgyűlés tegnap döntött arról is, hogy ezután a közterület-felügyelők nemcsak a parkolási övezetekben, hanem bárhol kerékbilincset helyezhetnek el a szabálytalanul várakozó autókra, feltéve, hogy a megbilincselt kocsi nem akadályozza a forgalmat. A közterület-felügyelők fél óra türelmi idő után szerelhetik fel a kerékbilincset. A közgyűlés határozott arról is, hogy harmincezer forintra is megbírságolható az, aki a szelektív hulladékgyűjtő edényekbe nem oda való szemetet dob.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.