Tovább szennyez Lőrincen a pakura

Elképzelhető, hogy a XVIII. kerületi Szemere-telepen található pakuratavak tovább szenynyezik környezetüket, pedig hét éve kormányzati támogatást is folyósítottak felszámolásukra, a közelmúltban pedig úgy tűnt, befejeződik a régóta húzódó ügy. A helyi önkormányzat ugyanis eladta a telket egy bevásárlóközpontokat építő cégcsoportnak, amely az immár fél évszázados ipari szenynyezés mentesítését is vállalta. Az építkezés mégsem indulhatott meg, mert Atkári János főpolgármester-helyettes új feltételeket szabott a társaságnak, amely most visszalépését fontolgatja az üzlettől.

2004. 10. 27. 16:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ragacsos, fekete anyag – ez a pakura, a kőolaj-finomítás mellékterméke. Vasúti kocsikkal hordták Pestszentlőrincre ezt az igen szennyező anyagot, s időnként fűtésre szállítottak el belőle. A pakurát kilenc úszómedencényi, több méter mély, alul szigeteletlen mélyedésbe engedték. Itt 25-30 ezer köbméternyi anyag gyülemlett fel, ami súlyosan szennyezi a környezetet.
A pakuratavak nagyon sok madár- és rovarfaj mumifikálódott tetemét rejtik. Biológusok végeztek kutatásokat a helyszínen: számtalan, jellegzetesen vízi élőhelyhez kötődő madár tetemét találták, például a hazánkban is fészkelő, kora tavasszal és késő ősszel átvonuló tőkésrécéét és a bütykös hattyúét, valamint több fajta rovarét. Hogy az állatok miért tévesztik össze a pakurát a vízzel, biológusok és biofizikusok vizsgálták éveken keresztül. A válasz: a pakuratónak olyan optikai sajátosságai vannak, amelyek megtévesztik az állatokat.
A madarak a fény polarizációjára érzékeny látórendszerük jelzései nyomán annál vonzóbbnak találnak egy vízszintes felület, minél erősebben poláros az arról visszaverődő fény. Ám ha a pakurába kerülnek, nem tudnak kimászni a ragacsos anyagból.
A pakuraszennyezés rekultivációja hosszú és költséges folyamat, amely két részből áll: a pakurát először ki kell szivattyúzni a gödrökből, és el kell szállítani, majd meg kell tisztítani a környéket, azután a súlyosan szennyezett földet ki kell cserélni. Ez utóbbi azonban nagyon időigényes és rendkívül drága feladat.
A kilenc pakuratavat ideiglenesen hozták létre 1952-ben, egy hajdani Tüzép-telepen. A kerület vezetése 1995-ben szerezte meg a területet a Tüzép jogutódjától, a Raab Karcher Tüzép Rt.-től. A helyi képviselő-testület úgy gondolta, a rekultiváció után eladja a parcellát. A Heti Világgazdaság információi szerint az önkormányzat nem fizetett a telekért, sőt 65 millió forint készpénzt és 115 milliós ingatlanvagyont is kapott a tulajdonostól. Így mint a terület új tulajdonosa vállalta a kármentesítést.
Az önkormányzat 1997 novemberében megnyerte a Központi Környezetvédelmi Alap terhére meghirdetett pályázatot, s így 180 millió forint vissza nem térítendő és 180 millió forint kamatmentesen visszatérítendő támogatást nyert a pakuratavak rekultivációjára. Ezt követően megkezdődött a kármentesítés. A munkálatok folyamán kiderült, hogy nem volt alapos a kárfelmérés: nem történt meg a szennyezett terület lehatárolása, és nem készült olyan terv, amely a teljes szennyezett területet figyelembe vette volna. Ezenkívül azzal sem számoltak, hogy nem- csak a régi Tüzép-telep alatti, hanem a környezetében lévő nem önkormányzati tulajdonú telkek is szennyeződtek, sőt az olaj bekerült a talajvízbe is.
A támogatási szerződéshez szükséges biztosítékadási kötelezettséggel kapcsolatban problémák merültek fel, vita alakult ki a környezetvédelmi tárca és a kármentesítést végző cég, illetve az önkormányzat között. Ezért a Környezetvédelmi Minisztérium 1999 áprilisában azonnali hatállyal felmondta a támogatási szerződést, és az addig folyósított pénz visszafizetésére kötelezte az önkormányzatot. A vita oda vezetett, hogy leálltak a munkálatok, pedig csak az olajszennyezés 45 százalékát sikerült felszámolni.
A XVIII. kerületi önkormányzat nem tehetett mást, szennyezetten eladta a területet az Auchan cégcsoport megbízásából eljáró vállalkozásnak. Így a rekultivációs munkát is az új tulajdonosnak kellett volna elvégezni. Az önkormányzat 2001 októberében elvileg 990 millió forintért értékesítette a területet, amiből levonták a pakuramentesítés fennmaradó költségét, holott erről nem készült tanulmány.
Ughy Attila, a Fidesz helyi szervezetének elnöke, az egészségügyi és környezetvédelmi bizottság tagja szerint az Auchan az önkormányzattal kötött szerződés után kiírta a kármentesítésre vonatkozó pályázatot. Erre több cég jelentkezett, de az ajánlattevők tavaly szeptember óta hiába várnak az eredményhirdetésre. A győztes pályázó feladata volt, hogy elkészítse a rekultivációra vonatkozó tervet, amelyet az Auchan a szerződés értelmében 2002 májusára vállalt.
Az építési engedélyek kiadását több feltételhez kötötték: a rekultiváció mellett a francia multinacionális vállalatot infrastrukturális beruházásokra is kötelezték. 2004 júniusában az Auchan magyarországi igazgatója arról tájékoztatta az önkormányzatot, hogy Atkári János főpolgármester-helyettes a kivitelezési engedély fejében egy újabb, a korábbi egyeztetéseken nem említett útszakasz megépítését írta elő. – A fejlesztés mintegy félmilliárdos pluszköltséget jelentene, amit a cég nem vállal – tudtuk meg Sándor Lászlótól, a XVIII. kerület alpolgármesterétől.
Az Auchan elvégezné a mintegy 1,5 milliárd forint értékű út- és csomópontépítést, de a főváros által követelt M0-s és a Hungária körút közötti, majdani külső körút részeként egy csaknem egy kilométernyi, kétszer két sávos út költségeit sokallják. A vállalat októberig következmények nélkül elállhat a vételi szerződéstől.
Ha a felek nem tudnak megegyezni, tovább késlekedik a főváros egyik legnagyobb környezetszennyezésének felszámolása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.