Adósságspirálban az ország

Az egy főre jutó adósság fölemlegetésének semmiféle közgazdasági értelme nincs – írta ez év tavaszán Farkas Zoltán a Heti Világgazdaságban, amikor Rogán Antalék adósságszámlálót állítottak fel a Hegyalja úton, hogy felhívják a figyelmet az ország gyorsan duzzadó adósságállományának veszélyére. Az egy főre jutó adósságállomány már akkor meghaladta az egymillió forintot, és azóta tovább növekszik. Az állam teljes adóssága mára megközelítette a maastrichti előírások szerinti GDP-arányos hatvan százalékot. Az elemzők többsége a túl nagy mértékű költségvetési hiányt jelöli meg az állam eladósodásának legfőbb okaként.

Loppert Csaba
2004. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Járai Zsigmond jegybankelnök szeptember eleji nyilatkozatában úgy ítélte meg, hogy jelentős forintgyengülés esetén át is lépné ezt a határt. Míg a bécsi Kurier szerint a növekvő államadósság jelenti majd a legnagyobb kihívást Gyurcsány Ferenc kormányának, Draskovics Tibor pénzügyminiszter többször úgy nyilatkozott, hogy még az év vége előtt trendforduló következik, és 2008-ig fokozatosan 54-55 százalékra csökken az eladósodási ráta.
Ellenzéki politikusok emlegetik, hogy 2001–2002-ben ez a mutató a Horn-kormány alatti emelkedés után az 52 százalékos szinthez közelítve csökkent. Az adósságspirál az elmúlt évben ismét elindult, az adósságszint az év végén 54,3 százalékra rúgott, mígnem az idei évben elérheti a 60 százalékot. A szabad demokrata Bauer Tamás viszont 2001-től számolja az eladósodás újraindulását. Az ellenzék szerint ez az eladósodottsági fok nemcsak az euróhoz való csatlakozás szempontjából fenyeget veszélyekkel, de felrémlik az adósságspirál és az adósságlavina veszélye is.
*
Általános vélemény szerint a fejlett nyugati országok eladósodottsága és teherviselő képessége az esetek többségében jóval nagyobb, ezért a közelmúltban csatlakozott országokkal érdemes öszszehasonlítást tenni. A múlt évben a tíz tagjelölt ország átlagos eladósodási rátája 40 százalék körül alakult. Jellemző és sokatmondó, hogy 2003 decemberében hírügynökségek a cseh államadósság rohamos növekedéséről számoltak be, mert az először lépte át a GDP 20 százalékát.
Az elemzők többsége a túl nagy mértékű költségvetési hiányt jelöli meg az állam eladósodásának legfőbb okaként. Tény, hogy 2003-ban a magyar költségvetés 5,3 százalékos hiánya volt a legmagasabb az akkori tagjelölt országok közül.
Mások szerint figyelmet érdemel, hogy az utóbbi öt évben a külföldi hitelezőkkel szemben fennálló tartozás a teljes kormányzati adósság 10 százalékáról a 39 százalékára emelkedett, és a teljes adósságnövekedés háromnegyede külföldiektől származott. Hivatalos statisztikák szerint a kormányzati szektor közvetlen külföldi adósságának GDP-arányos növekedése 1999-től figyelhető meg, amikor először bocsátott ki devizakötvényeket külföldön az állam. Aggodalomra adhat okot, hogy az állam vagyona 1996 óta folyamatosan csökken. Az állami szféra elszegényedését tehát a magánszektor és a külföldi pénzügyi befektetők gyarapodása kíséri.
Külön problémát jelent a public private partnership (PPP) programok tervezett bővítése. A pénzügyi kormányzat a magán- és a közszféra együttműködésével kívánja folytatni a ciklus elején meghirdetett, igen ambiciózus autópálya-építési programokat, de számos börtönt, diákkollégiumot és kulturális létesítményt is ennek a rövid távon pénzkímélő, de közép- és hosszú távon – az Állami Számvevőszék szerint is – kockázatos megoldással kívánja folytatni. A magyarországi infrastruktúra helyzetéről a múlt héten a parlamentben folytatott vitanapon ellenzéki képviselők, Fónagy János és társai keményen bírálták a pénzügyi kormányzatot a PPP kiterjesztése miatt. Katona Tamás, a pénzügyi tárca politikai államtitkára a PPP pozitív nyugat-európai tapasztalataira és az ilyen, lízinghez hasonlítható konstrukciók két előnyére hivatkozott. Az első, hogy ezeket a létesítményeket már a közeljövőben használhatjuk, fizetni csak később kell érte. A másik pedig, hogy az állam nem a tulajdonjogot adja át a tervezést, építést, finanszírozást és néha az üzemeltetést is végző magánbefektetőnek, hanem csak szolgáltatást vásárol tőle. Ennek minőségét számon kérheti a – jól előkészített, kellően részletesen kidolgozott és sokszor húsz-harminc éves – szerződés időtartama alatt, amelynek végén a létesítmény visszakerül az állam tulajdonába. Varga Mihály, az Orbán-kormány pénzügyminisztere már régóta a PPP-programok veszélyeire figyelmeztet. A tapasztalatok az Európai Unióban sem egyértelműen pozitívak. Nem mindenhol, csak Angliában, Spanyolországban és Írországban alkalmazzák. Angliában többek között kórházak építését is erőltették sokáig, de a heves ellenállás miatt le kellett állítani ezeket. A Labour-kormányhoz közel álló kutatóintézet, az Institute for Public Research 2002-ben a kisebb beruházások megvalósítására ajánlotta, de veszélyesnek ítélte és nem ajánlotta a nagyberuházásokon való alkalmazását. Több okból is, de legfőképpen azért, mert a köz javát szolgáló szolgáltatásokról van szó, amelyek nem függeszthetők fel. Ezért a magánberuházó csődje esetén az államnak kell jótállnia helyette. A haszon a magánbefektetőé, a kockázat pedig az államé. Tehát az adófizetőé. Az ellenőrzés feladata pedig túl bonyolult, és sokba kerül. Nem beszélve arról, hogy az állam olcsóbban kapna hitelt.
A Fidesz szakértői úgy gondolják tehát, hogy Draskovicsék az egyik maastrichti kritériumot a másik maastrichti kritérium oltárán áldozzák fel. A rövid távú célokért, a brüsszeli intő elkerüléséért és az esetleges választási győzelemért sutba dobják az ország jövőjét. A számlát pedig mi fizetjük. Egyenként, külön-külön. Ezért mégiscsak van értelme az egy főre jutó adósság felemlegetésének.



A központi költségvetés adósságának változása 1995–2004 januárja között (milliárd forint)

év 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
A központi költségvetés adóssága 4 734 4 932 5 371 6 166 6 886 7 226 7 720 9 224 10 588 11 015
Változás az előző évhez képest 982 119 438 795 721 340 493 1 505 1 364 427
Forrás: Pénzügyminisztérium

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.