A Nemzeti Autópálya Rt. már megállapodást kötött kivitelező cégekkel a 2006-ig elkészülő gyorsforgalmi útszakaszokra; az állami beruházótól az építési szerződéseket is átveszik majd a befektetők, ha jövőre a kormány által tervezett PPP-program (Public Private Partnership) valósul meg. Értesüléseink szerint az államot képviselő Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a jelenleg épülő autópályák üzemeltetésére ír majd ki pályázatokat, hogy ilyen formában vállalják át a befektetők az M3-as (Görbeháza– Nyíregyháza), az M35-ös (Görbeháza–Debrecen), az M7-es (Zamárdi–Balatonszentgyörgy, Nagykanizsa–Becsehely), valamint az M8-as részét képező dunaújvárosi Duna-híd építésének további finanszírozását. A kormány elképzelései szerint a pályázatokon győztes cégek vagy konzorciumok a beruházások eddigi költségeit is kifizetnék az államnak.
Információink szerint két héten belül kerül az autópálya-építések ügye a kormány elé: döntenek arról, hogy milyen pénzügyi konstrukcióban valósulnak meg a további fejlesztések, illetve arról, hogy mikor írják ki a pályázatokat.
Jövőre a már koncesszióba adott M5-ös és M6-os autópályákon kívül összességében 210 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakaszt, illetve a dunaújvárosi Duna-hidat építik a kivitelező cégek. Mint arról beszámoltunk, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) kifogásolta, hogy a költségvetési törvényjavaslatban a kormány nem mutatja be azokat a pénzügyi számításokat, amelyek összehasonlíthatóvá tennék a PPP-konstrukciót az állami építés és működtetés ráfordításaival. Az ÁSZ szerint nagy kockázatot jelent a projektek pénzügyi hatása a jövőbeni költségvetésekre, illetve az állami adósságpozíciókra. Ugyanis nincs garancia arra, hogy a lakosság és az állam nem kerül kiszolgáltatott helyzetbe a futamidő alatt. A magánbefektetőknek fizetendő díj többek között tartalmazza a finanszírozási és tőkeköltségeket, valamint az elvárt hozamot. A költségvetést 2005-ben mentesítenék az eredetileg tervezett 237,9 milliárd forint kiadástól, ám az autópályákért ennél lényegesen nagyobb összeget kell majd kifizetni a futamidő alatt.
A befektetők általában az építési költségek tizenöt százalékát finanszírozzák saját forrásból, az elvárt hozam 12-14 százalékos, a bankok az autópálya-építéseknél 6-7 százalékos kamatra adnak hitelt. Szakértők szerint a magáncégek bevonásakor is legalább hatvanmilliárd forint költségvetési forrásra lesz szükség 2005-ben az előkészítéseken kívül. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az autópálya-fejlesztésekkel kapcsolatban lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a költségvetés nem tud elegendő forrást biztosítani. Mivel nem lehet több adót elvonni, ezért az állam és a magánszféra együttműködésében épülnek tovább az autópályák – tette hozzá a miniszter.

Tornádót láttak a helyiek Baracson, óriási volt a riadalom