Tizenhárom hónapi utazás után Hold körüli pályára állt az európai űrkutatási ügynökség (ESA) SMART–1 szondája – adta hírül a BBC. Az első európai holdszondát – két távközlési műhold társaságában – egy Ariane–5-ös hordozórakéta juttatta az űrbe a francia guyanai Kourouból 2003 őszén. A napenergiával működtetett, az űrbéli gyorsuláshoz ionizált xenon gáz hajtóerejét hasznosító szonda azóta egyre elnyújtottabb elliptikus pályán keringett a Föld körül, s most jutott olyan közel a Holdhoz, hogy annak gravitációja foglyul ejtette.
A SMART–1 a hagyományos hajtóművel felszerelt űreszközökkel szemben csigalassúnak tűnhet – az Apollo űrhajók alig három nap alatt jutottak el a Holdig –, a nagy távolságba irányuló missziók számára azonban rendkívül hasznos lehet majd az ionhajtómű gyorsító hatása. A napelemek által fejlesztett elektromosság segítségével működő ionhajtómű – a kilövés költségével együtt – mindössze száztízmillió euróba került, ráadásul a 367 kilogramm súlyú szonda nem nagyobb egy irodai kisszekrénynél. A SMART–1 egyelőre még csaknem hatezer kilométer távolságban kering a Hold körül, s várhatóan januárban kerül olyan közel a felszínhez, hogy a látható és az infravörös tartományban részletes felvételeket készítsen, és a lehető legpontosabban feltérképezze annak ásványi összetételét.
Több mint két évre tervezett felderítő útján az űrszonda vízjég után is kutat a déli sarkvidéken lévő sötét kráterekben, és választ keres a kérdésre: hogyan keletkezett a Hold. A kutatók reményei szerint a szonda által továbbított adatok igazolhatják a hipotézist, hogy több milliárd évvel ezelőtt egy, a Földnek ütközött kisbolygó szakította ki planétánkból állandó kísérőnk anyagát.

A mai időjárás üdítően kellemes lesz a péntekihez képest