Kemény visszafogás a hazai közlekedésben

Putsay Gábor
2004. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős károkat okoz a nemzetgazdaságnak is, hogy az országos közútkezelő társaságok nem az elvárt szinten végezhetik el a fejlesztéseket, illetve karbantartásokat. A kormány jövőre az útfejlesztési kiadásokat is igyekszik visszafogni, az idei megszorítások miatt többek között fontos és több éve halasztott projektek megkezdésére sem kerülhetett sor. A 2005. évi költségvetési tervezetben az Útfenntartási és Fejlesztési Célelőirányzat fejezetében 75,3 milliárd forint szerepel. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban készült előterjesztés szerint 2005-ben ugyanakkor legalább 123 milliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy a közúthálózat műszaki állapotromlását minimális szinten megállítsák, és a több éve tervezett út- és hídfelújítási munkákat megkezdjék. A harmincezer kilométer hoszszú országos úthálózat műszaki állapota szakemberek szerint is rendkívül kedvezőtlen: az összességében 7300 kilométer hosszú főút negyven százalékán a burkolat felülete, a nyomvályúk mélysége és a pályaszerkezet teherbírása egyáltalán nem megfelelő, költségtakarékos technológiákkal nem lehet felszámolni a hiányosságokat. A közel 23 ezer kilométer hosszú mellékúthálózaton még rosszabb a helyzet: több mint háromezer kilométer hosszú útszakaszt veszélyt jelző táblákkal láttak el, 800 kilométeren súlykorlátozást kellett bevezetni. Az országos közúthálózathoz tartozó 5700 híd fenntartására és felújítására évente 400-500 millió forintot lehet költeni, ennek az összegnek minimálisan a háromszorosára lenne szükség. A helyi és önkormányzati közutak (130 ezer kilométer) állapotáról még érdemi felmérés sem készült. A szakemberek arra is felhívják a figyelmet, hogy a rohamosan elhasználódó közutak felújítási munkálatait évről évre drágábban lehet elvégezni. A politikusok gyakran hivatkoznak az EU-pénzekre. Brüsszel viszont csak a kiemelt nemzetközi utak burkolatának megerősítéséhez (11,5 tonna tengelyterhelés) biztosít forrásokat.
Az útfejlesztésre szánt összegeket akkor csökkenti a kormány (2002-ben több pénz jutott e célra), amikor az EU-csatlakozás miatt aránytalan mértékben növekszik a kamionforgalom. Tavaly például 1,37 millió külföldi kamion vette igénybe leromlott állapotú útjainkat, elsősorban a tranzitforgalomban. Egyes országrészekben egy év alatt negyven-hatvan százalékkal nőtt a forgalom. Egyre több településen az áthaladó gépjárművek fele kamion. A nehézgépjárművek a személygépkocsikhoz képest tízezerszeresen terhelik az utak burkolatát, nem beszélve a környezeti károkról. Minden egyforintos kár, amit nem állítanak helyre az utakon, a járművekben három–hét forint kárt okoz egy felmérés szerint.
Emellett a vasúthálózat is viszszafejlődik, pedig a modern vasút csökkenthetné a közút forgalmát. A MÁV idén költségvetési forrásból 10,5 milliárd forintot költhetett vasútvonalak felújítására, a jövő évi tervezetben ilyen tétel nem szerepel. Csökkentett mértékű állami forráshoz a kohéziós alapokból megvalósuló fejlesztések esetén jut hozzá a vasút. A kabinet elkötelezettséget mutat a kistelepülések megközelítésének javítására, költségvetési forrásból viszont a 2005. évi tervezet szerint egyetlen fillért sem költhetnek a Volán-táraságok az autóbuszpark felújítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.