Úttalan utakon a kormány?

Hiába kutatták tegnap fejlesztési források nyomait az ellenzéki honatyák azon a politikai vitanapon, melynek a kormány infrastruktúra-politikája volt a témája. Autópálya-építésre tudniillik az ideinek töredékét fordítja a 2005. évi büdzsé.

Loppert Csaba
2004. 11. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Herényi Károly, az MDF vezérszónoka a „nemzeti vállalatok (Egút, Betonút stb.) helyzetbe hozását” tartotta fontosnak a közbeszerzéseken. Ékes József független képviselő azt kifogásolta, hogy az autópálya-építések hasznát (harminc-negyven százalék) a multinacionális cégek kiviszik az országból: „Ekkora profit sehol nincs Európában” – mondta. Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium államtitkára szerint nem lehet megkülönböztetést tenni, mert ezek a multinacionális cégek „magyar vállalatok”, amelyek „magyar munkaerővel dolgoznak”. Balsay István (Fidesz) viszont tíz százalék árelőnyt biztosítana a magyar tulajdonú vállalkozásoknak. A PPP (magántőke bevonásával megvalósuló) programokat nem szabad erőltetni, mert az nem más, mint a jövő felélése – vélekedett Fónagy János (Fidesz). Manninger Jenő (Fidesz) szerint ne magántőke bevonásával, hanem EU-s forrásból építsenek autópályát, mert arra 85 százalékos támogatást lehet kapni a kohéziós alapokból.
Úgy tűnik, egyre több képviselő gondolja úgy, hogy az autópálya nem csodaszer. Például azért, mert csak tranzitforgalmat szolgál. A kormányoldal is egyre inkább megosztott a kérdésben. Még az SZDSZ-es államtitkár, Gaál Gyula is úgy fogalmazott zárszavában: „Szakmai szempontból el is tudnám fogadni, hogy kevesebb autópályát kellene építeni.” Közlekedési beruházásokra 2004 és 2006 között a GDP két százaléka feletti ráfordítás a cél a korábbi 1,1-1,3 százalék helyett – közölte Kóka János gazdasági miniszter expozéjában. Hangsúlyozta: az autópálya- és vasúti főhálózatot, repülőtereket, logisztikai központokat az európai hálózatok szerves részévé kívánják tenni.
Egyelőre vidéken, azaz a régiókban, a megyékben és a kistelepüléseken is hiába keresték az eltűnt forrásokat a honatyák. Pedig Nagy Sándor (MSZP) errefelé terelte őket: „Ne csak az út szót keressék a költségvetésben… A regionális decentralizált forrásokat keressék!” – javasolta. „Soha kormány még enynyi pénzt nem költött ilyen célokra” – tette hozzá Kovács Tibor (MSZP). Ezekkel csak az a baj, hogy „a minisztérium által diktált módon kell felhasználni” – jegyezte meg Tóth Imre (Fidesz).
A MÁV, a vasutak fejlesztésére sincs pénz. Kevesebbet is foglalkoztak ezzel a témával a vitázó felek: Gaál Gyula szerint azért, mert ezen a téren kisebb a lemaradásunk. Az ellenzék szerint a szárnyvonalak üzemeltetését az „önkormányzatoknak akarják lepasszolni”. Elvonja a pénzt a MÁV-tól az a két-három milliárd is, amit a menedzsment és a szakszervezet fizetése emészt fel. Arnóth Sándor (Fidesz) a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal villamosítására vonatkozó ígéreteket és 14 ezer vasutas elbocsátását kérte számon a koalíción.

A hungarikumok eredetvédelmével kapcsolatban az ellenőrzések fokozását és összehangolását szorgalmazták tegnap a parlamenti képviselők a mezőgazdasági bizottság ellenőrző albizottságának ülésén, ahol Folláth Györgyné, az agrártárca élelmiszer-ipari főosztályának vezetője közölte: hungarikumok lényegében nem léteznek, csak földrajzi árujelzővel és védjeggyel ellátott termékek – jelentette az MTI.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.