Több településen is tiltakoznak az utasok amiatt, hogy a MÁV december 12-től mintegy 300 járatot törölt a menetrendből. A ritkítás – amelynek indoka a vonatok kihasználatlansága volt – az öszszes járat 10 százalékát érinti. Az elégedetlenek zöme ingázó, nekik az új menetrend szerint órákat kell várakozniuk az állomáson, hogy eljuthassanak a munkahelyükre vagy az iskolába. A MÁV azt ígéri, minden panaszt kivizsgálnak, s ha szükségesnek látszik, egyes járatokat akár vissza is állítanak a forgalomba. Amennyiben viszont a társaság finanszírozása továbbra is ilyen kevés marad, sokkal valószínűbb, hogy visszaállítás helyett újabb járatmegszüntetésekre lehet számítani a jövőben.
Nyilván nem kedvez mindenkinek a járatritkítás, de a MÁV nincs abban a helyzetben, hogy 70-80 százalékban üres kocsikat indítson – nyilatkozta a kialakult helyzetről lapunknak a vasúttársaság szóvivője. Stromayer Andrea hangsúlyozta: egyetlen vonalon sem szüntették meg a közlekedést, a leállított járatok helyett pedig más időpontban újabbakat állítottak forgalomba. A szóvivő úgy értékelte, hogy még tart az átállás folyamata, s eltart még egy ideig, amíg az utasok hozzászoknak az új menetrendhez.
Mint arról már beszámoltunk, a MÁV kényszerből döntött a járatok megszüntetése mellett, hiszen jövőre sem kapja meg az igényelt többlettámogatást az államtól, noha az európai uniós irányelvek szerint a kormányoknak biztosítaniuk kell a közszolgálati személyszállítás teljes körű finanszírozását.
A MÁV az idén 56 milliárd forintos költségvetési hozzájárulással üzemel, ez a pénz azonban csupán a költségek 44 százalékára nyújt fedezetet. A jövő évi közszolgáltatási szerződés a MÁV honlapján található adatok szerint 76 milliárd forintos támogatást tartalmaz, ami még mindig csak 65 százalékos finanszírozási szintet biztosít.
Deák Dániel: Rocksztárként fogadták Orbán Viktort
