Idén kilenc százalékkal bővült az országos autópálya-hálózat hossza; az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. ezzel a körülménnyel és a 2005-ben várható hatszázalékos inflációs hatással magyarázza a díjemelést.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium díjrendelete szerint jövőre átlagosan 15 százalékkal emelkednek az úthasználati díjak az állami kezelésű autópályákon, valamint a szintén matricával igénybe vehető M5-ösön. Az EU vonatkozó rendeletei szerint új díjkategóriát határozott meg az ÁAK: a 12 tonna feletti gépjárművek esetében D4-es matricával lehet igénybe venni az autópályákat. Újdonságot jelent, hogy ebben a kategóriában bevezetik az egynapos úthasználatot, amely elsősorban a tranzitforgalomban kedvező, hiszen a nehézgépjárművel közlekedők számára is elfogadható mértékű úthasználati díjat alakítanak ki. Az EU a D4-es éves matrica díját 750 euróban, azaz 190 ezer forintban, az egynaposét nyolc euróban, vagyis kétezer forintban maximálta. Négynapos matricát egyébként a személygépkocsival közlekedők 2005-ben is válthatnak.
Az ÁAK idén 8,6 millió, 2005-ben pedig kilencmillió matrica eladását tervezi. A cég felmérése szerint – a januártól októberig tartó időszakban – 2003-hoz képest idén minden díjkategóriában növekedett a kereslet a matricák iránt, az autósok többsége négynapos bérletet váltott. Az ÁAK-hoz jelenleg 478 kilométer hosszú autópálya és kilencven kilométer autóút-hálózat tartozik. Az autóutak mindegyike, az állami kezelésű autópálya-hálózat 19 százaléka díjmentes. Az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-hez tartozó M5-ös jelenleg 96 kilométer hosszú, ennek 22 százalékát használhatják díjmentesen az autósok. A matrica bevezetése óta a nehéztehergépjármű-forgalom is jelentős mértékben emelkedett a sztrádán.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség