Fogyasztásban hazánk a hatodik

P e z s g ő p i a c

Nagy Ottó
2004. 12. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pezsgőkedvelő nemzetnek számít a magyar, hiszen Németország, Franciaország, Olaszország, Ausztria és Új-Zéland mögött a hatodik helyen állunk az egy főre jutó pezsgőfogyasztásban, ami némi visszaesést jelent, mert 2002-ben még az előkelő negyedik helyet foglaltuk el. Magyarországon a pezsgőfogyasztás éves szinten jelenleg három palack fejenként, míg az éllovas Németországban 5-5,5 palack. A hazai piacon évente 28-30 millió palack pezsgő fogy el, ez a szám tendenciáját tekintve stabil. Kivételt képeznek az olyan évek, mint legutóbb az 1999-es, amikor
a millenniumnak köszönhetően mintegy 15 százalékos növekedés volt tapasztalható.
A pezsgő szezonális ital, az év utolsó három hónapjára esik az értékesítés hatvan százaléka, karácsony és szilveszter között pedig a teljes forgalom tíz százaléka bonyolódik le. Néhány éve, pontosabban 2001 óta további eltolódás figyelhető meg, amely szerint a pezsgő szezonalitása tovább emelkedett, a szezont azonban ki lehetne szélesíteni, ha több fogyasztót sikerülne meggyőzni, hogy ne csak szilveszterkor koccintson pezsgővel. Ha ez a meggyőzés hatásos lenne, akkor egyes gyártói vélemények szerint akár évi 35-40 millió palackig is fel lehetne futtatni a forgalmat.
A hazai termelők versenyképessége a pezsgő minőségén, a költségszinten és a kereskedelmi partnerekkel kialakított kapcsolatokon fog múlni. A nemzetközi versenyképesség a minőség és az indirekt ágazati támogatások függvénye lesz. A tapasztalatok azt mutatják, hogy akik egész évben fogyasztanak pezsgőt, azok az ünnepek alkalmával minőségben magasabb kategóriájú, klasszikus vagy tradicionális márkát vásárolnak karácsonyra és szilveszterre. Ugyanakkor egy másik rétegnél kimondottan a kedvezőbb ár számít a beszerzésnél. A magyar fogyasztót ebben a termékcsoportban a márkahűség mellett a hagyományos árérzékenység is jellemzi, de a kínálat bőségének következtében az árakat tekintve mindenki talál az ízlésének és a pénztárcájának megfelelő italt.



Magyar siker. Aranyérmet nyert a Hungária Grande Cuvée Brut, a Hungária Pincészet pezsgője a franciaországi Dijonban rendezett Effervescents du Monde (a világ pezsgői) elnevezésű nemzetközi pezsgőversenyen, ahol a szintén hazai Francois Pincészet Francois President Brut pezsgője ezüstérmes lett. Az Effervescents du Monde-ot második alkalommal rendezték meg Franciaországban azzal a céllal, hogy értékeljék a különböző országokban gyártott pezsgők minőségét, egyéniségét, amivel a francia szervezők azt szerették volna elérni, hogy a különböző pezsgők ismertebbek legyenek mind a szakma, mind pedig a fogyasztók körében. A világ pezsgői elnevezésű versenyen 24 ország több mint 300 pezsgőjét értékelték a bírálók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.