Intercityt is megszüntetett a MÁV

Előzetes bejelentés nélkül szüntetett meg Pécs és Budapest között közlekedő intercity (IC)-járatot a MÁV Rt., emiatt azonban több ezer egyetemista és oktató utazását nehezítette meg a vasúttársaság. A MÁV illetékese szerint az érintett járatot nagyon kevesen vették igénybe, ezzel szemben a rendszeresen utazók úgy látják: a túlzsúfoltság miatt az IC törlése helyett az esti órákban inkább még több járatot kellene indítani.

Putsay Gábor
2004. 12. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a MÁV Rt. vezetői az IC-hálózat fejlesztését tartják kiemelt stratégiai célnak, a menetrendváltáskor olyan vonat közlekedését is megszüntették, amire volt kereslet, másrészt a lépés társadalomi szempontból is hátrányos. Pécsett egyetemi diákok és oktatóik egyaránt tiltakoznak amiatt, hogy a MÁV megszüntette az eddig napi rendszerességgel, esténként közlekedő IC-járatokat Budapestre. A napközbeni IC-k után utoljára délután öt órakor indul gyorsvonat a fővárosba, azonban ha ez valakinek túl korai, akkor este tíz óra után próbálkozhat újra, ám ez a szerelvény hét óra alatt teszi meg a 200 kilométert. A MÁV ezen döntése hallgatók ezreit és a fővárosból utazó oktatókat is hátrányosan érinti, nem beszélve azokról, akik egyéb teendőjük miatt szeretnének este Budapestre jutni.
A MÁV illetékese szerint indokolt volt a kora esti járatok törlése.
„Megnéztük, hogy milyen kihasználtsággal közlekednek a vonatok, és ahol 30 százalék alatti kihasználtsággal mentek, ott átcsoportosítottuk vagy megszüntettük ezeket a járatokat” – magyarázza Tahi József, a MÁV területi igazgatója. Szerinte a 300 helyjeggyel közlekedő esti IC-n alig 50-60-an utaztak rendszeresen. Tahi szerint legkorábban jövő év májusában változhat a menetrend. A Pécsi Tudományegyetem oktatói és diákjai szerint azonban az eddig 18 óra 20 perckor induló IC – helyettük csak pénteken és vasárnap indul vonat – olyannyira zsúfolt volt, hogy inkább újabb járatok beiktatására lett volna szükség. Panaszlevelek sokaságát küldték a MÁV vezetőihez, a közlekedési és oktatási tárcákhoz. A diákok akár különszerelvényeket is igénybe vennének a MÁV-tól.
Mint ismert, a 2005-ös menetrendben a MÁV Rt. finanszírozási nehézségekre hivatkozva háromszáz járatot törölt, ami a naponta közlekedő vonatszám tíz százaléka. A MÁV a racionalizálás során a harminc százaléknál alacsonyabb kihasználtságú vonatokat vizsgálta felül: ezeket a járatokat törölte, vagy rövidített útvonalon közlekedteti. Ismert az is, hogy a közszolgálati személyszállító vonatokat megrendelő állam a MÁV által indokolt kiadásoknak a felét téríti meg, a kormány a jövő évi költségvetésben ennyi pénzt hagyott jóvá. A MÁV vezetői ugyanakkor minden alkalommal azt hangoztatják, hogy a piac elvárásainak megfelelően szeretnének működni, az IC-vonatokat pedig kiemelten kezelték. A társaság szerint a racionalizálás csak a jelentős hiányt okozó standard távolsági és regionális vonatokat érintette, azt azonban nem jelezték, hogy IC-vonatokat is törölnek a menetrendből. Annál is inkább, mert az utazóközönség által is kedvelt IC-k komoly bevételt jelentenek a vasúttársaságnak, a járatok ritkítása pedig üzletileg is káros lehet. Megfigyelhető azonban, hogy a pécsi területen nem ez az egyetlen olyan döntés, ami az utazóközönség ellenkezését is kiváltotta. Ebben a hónapban szintén diákok tiltakoztak a Pécs környéki módosított vonatközlekedés miatt; megszüntették továbbá a győri közvetlen járatot, Pécs és Barcs között pedig 7.05 és 13 óra között egyetlen vonat sem közlekedik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.