Bár a MÁV Rt. vezetői az IC-hálózat fejlesztését tartják kiemelt stratégiai célnak, a menetrendváltáskor olyan vonat közlekedését is megszüntették, amire volt kereslet, másrészt a lépés társadalomi szempontból is hátrányos. Pécsett egyetemi diákok és oktatóik egyaránt tiltakoznak amiatt, hogy a MÁV megszüntette az eddig napi rendszerességgel, esténként közlekedő IC-járatokat Budapestre. A napközbeni IC-k után utoljára délután öt órakor indul gyorsvonat a fővárosba, azonban ha ez valakinek túl korai, akkor este tíz óra után próbálkozhat újra, ám ez a szerelvény hét óra alatt teszi meg a 200 kilométert. A MÁV ezen döntése hallgatók ezreit és a fővárosból utazó oktatókat is hátrányosan érinti, nem beszélve azokról, akik egyéb teendőjük miatt szeretnének este Budapestre jutni.
A MÁV illetékese szerint indokolt volt a kora esti járatok törlése.
„Megnéztük, hogy milyen kihasználtsággal közlekednek a vonatok, és ahol 30 százalék alatti kihasználtsággal mentek, ott átcsoportosítottuk vagy megszüntettük ezeket a járatokat” – magyarázza Tahi József, a MÁV területi igazgatója. Szerinte a 300 helyjeggyel közlekedő esti IC-n alig 50-60-an utaztak rendszeresen. Tahi szerint legkorábban jövő év májusában változhat a menetrend. A Pécsi Tudományegyetem oktatói és diákjai szerint azonban az eddig 18 óra 20 perckor induló IC – helyettük csak pénteken és vasárnap indul vonat – olyannyira zsúfolt volt, hogy inkább újabb járatok beiktatására lett volna szükség. Panaszlevelek sokaságát küldték a MÁV vezetőihez, a közlekedési és oktatási tárcákhoz. A diákok akár különszerelvényeket is igénybe vennének a MÁV-tól.
Mint ismert, a 2005-ös menetrendben a MÁV Rt. finanszírozási nehézségekre hivatkozva háromszáz járatot törölt, ami a naponta közlekedő vonatszám tíz százaléka. A MÁV a racionalizálás során a harminc százaléknál alacsonyabb kihasználtságú vonatokat vizsgálta felül: ezeket a járatokat törölte, vagy rövidített útvonalon közlekedteti. Ismert az is, hogy a közszolgálati személyszállító vonatokat megrendelő állam a MÁV által indokolt kiadásoknak a felét téríti meg, a kormány a jövő évi költségvetésben ennyi pénzt hagyott jóvá. A MÁV vezetői ugyanakkor minden alkalommal azt hangoztatják, hogy a piac elvárásainak megfelelően szeretnének működni, az IC-vonatokat pedig kiemelten kezelték. A társaság szerint a racionalizálás csak a jelentős hiányt okozó standard távolsági és regionális vonatokat érintette, azt azonban nem jelezték, hogy IC-vonatokat is törölnek a menetrendből. Annál is inkább, mert az utazóközönség által is kedvelt IC-k komoly bevételt jelentenek a vasúttársaságnak, a járatok ritkítása pedig üzletileg is káros lehet. Megfigyelhető azonban, hogy a pécsi területen nem ez az egyetlen olyan döntés, ami az utazóközönség ellenkezését is kiváltotta. Ebben a hónapban szintén diákok tiltakoztak a Pécs környéki módosított vonatközlekedés miatt; megszüntették továbbá a győri közvetlen járatot, Pécs és Barcs között pedig 7.05 és 13 óra között egyetlen vonat sem közlekedik.
Kulja András csak magával mer vitázni
