Nemhogy növekedési pályára állt volna a MÁV Rt. a korábban meghirdetett reform következtében, de a szocialista–liberális kormányzat két és fél éves működése alatt történetének egyik legsúlyosabb válságába került a magyar vasút. A MÁV Rt. – a leköszönő elnök, Udvari László szerint is – pénzügyi csőd közelébe került, az idei üzleti évet rekordszintű veszteséggel zárja, s folyamatosan fogy a tőkéje. Jövőre a közszolgálati személyszállítás fenntartására a tulajdonostól, egyben a megrendelőtől 51 milliárd forinttal kap kevesebb pénzt a MÁV, mint ami a működéséhez szükséges – ez ellentétes az Európai Unió irányelveivel –, ugyanakkor a pályavasút bevételekkel nem fedezett költségei 31 milliárd forintot tesznek ki. A társaság oly mértékben eladósodott, hogy 2005-ben csak állami garancia nélkül vehet fel hiteleket, így a jelenleginél is nagyobb adósságcsapdába kerülhet. A helyzetre jellemző, hogy hosszú ideje nincs stratégiai igazgató a MÁV-nál, érdemi munka helyett az igazgatóság tagjai fél éve vitáznak a lehetséges helyzetről, ám még világos jövőképet sem tudtak kialakítani. A MÁV Rt. mai alapító ülésén a személyi kérdések mellett napirendre kerül az új stratégia, ami az úgynevezett többszereplős vasúti modellre épül. Mivel a MÁV kényszerpályára került, a vasút vezetői, egyetértve a szakminisztériummal, külön-külön, s függetlenített társaságokba szerveznék a pályaüzemeltetési, a személyszállítási és az árufuvarozási tevékenységet. A vasút tervezett piacosítása viszont egyet jelenthet a csőd közeli helyzetbe került MÁV Rt. szétdarabolásával. Információink szerint továbbra is meghatározó szerepet kapna az áruszállítás, amit egy nagy európai szövetségi rendszer részeként képzelnek el a vasút és a szaktárca vezetői.
Értesüléseink szerint a MÁV Rt. jövőre 450 millió euró hitelt venne fel nemzetközi pénzintézetektől. Ennek viszont az a feltétele, hogy a bankok teljesen átvilágítják a MÁV Rt.-t, s az általuk jóváhagyott stratégia mentén működhetne tovább a vasúttársaság.
-----
A MÁV Rt. és a reprezentatív szakszervezetek aláírták a 2005. évre vonatkozó kollektív szerződést és a bérmegállapodást, így 2005-ben 9,5 százalékos bérfejlesztés lesz a vasútnál – tájékoztatta a MÁV Rt. tegnap a távirati irodát.
Két vezérigazgató
Gaál Gyulát, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) eddigi politikai államtitkárát nevezte ki Kóka János miniszter a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatójává. A MÁV Rt.-nél egyszerre két vezérigazgató látja el a feladatát ezt követően, ugyanis Kóka János megerősítette ebbéli posztjában Mándoki Zoltánt is. A GKM vasúti főosztályának élére Pákozdi István kerül. Kóka János tegnap bejelentette: a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója Szilágyi András lesz, Bodnár Zoltán – a társaság eddigi vezérigazgatója, aki az Eximbank Rt.-hez kerül – ugyancsak megtartja elnöki tisztségét. Az Állami Autópálya Kezelő Rt. élén Tímár József vezérigazgatót Nagy Attila váltja. Ugyancsak 2005 januárjában dől el, hogy kit neveznek ki politikai államtitkárnak a GKM-ben.