Mélyponton a magyar vasút

Kényszerhelyzetbe és pénzügyi csőd közelébe került a MÁV Rt., a vasúttársaság jövőre csak állami garancia nélkül juthat hitelekhez a mindennapi működés fenntartásához. A MÁV Rt. mai alapító ülésén a személyi kérdések mellett napirendre kerül az új stratégia, ami az úgynevezett többszereplős vasúti modellre épül.

Putsay Gábor
2004. 12. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemhogy növekedési pályára állt volna a MÁV Rt. a korábban meghirdetett reform következtében, de a szocialista–liberális kormányzat két és fél éves működése alatt történetének egyik legsúlyosabb válságába került a magyar vasút. A MÁV Rt. – a leköszönő elnök, Udvari László szerint is – pénzügyi csőd közelébe került, az idei üzleti évet rekordszintű veszteséggel zárja, s folyamatosan fogy a tőkéje. Jövőre a közszolgálati személyszállítás fenntartására a tulajdonostól, egyben a megrendelőtől 51 milliárd forinttal kap kevesebb pénzt a MÁV, mint ami a működéséhez szükséges – ez ellentétes az Európai Unió irányelveivel –, ugyanakkor a pályavasút bevételekkel nem fedezett költségei 31 milliárd forintot tesznek ki. A társaság oly mértékben eladósodott, hogy 2005-ben csak állami garancia nélkül vehet fel hiteleket, így a jelenleginél is nagyobb adósságcsapdába kerülhet. A helyzetre jellemző, hogy hosszú ideje nincs stratégiai igazgató a MÁV-nál, érdemi munka helyett az igazgatóság tagjai fél éve vitáznak a lehetséges helyzetről, ám még világos jövőképet sem tudtak kialakítani. A MÁV Rt. mai alapító ülésén a személyi kérdések mellett napirendre kerül az új stratégia, ami az úgynevezett többszereplős vasúti modellre épül. Mivel a MÁV kényszerpályára került, a vasút vezetői, egyetértve a szakminisztériummal, külön-külön, s függetlenített társaságokba szerveznék a pályaüzemeltetési, a személyszállítási és az árufuvarozási tevékenységet. A vasút tervezett piacosítása viszont egyet jelenthet a csőd közeli helyzetbe került MÁV Rt. szétdarabolásával. Információink szerint továbbra is meghatározó szerepet kapna az áruszállítás, amit egy nagy európai szövetségi rendszer részeként képzelnek el a vasút és a szaktárca vezetői.
Értesüléseink szerint a MÁV Rt. jövőre 450 millió euró hitelt venne fel nemzetközi pénzintézetektől. Ennek viszont az a feltétele, hogy a bankok teljesen átvilágítják a MÁV Rt.-t, s az általuk jóváhagyott stratégia mentén működhetne tovább a vasúttársaság.

-----
A MÁV Rt. és a reprezentatív szakszervezetek aláírták a 2005. évre vonatkozó kollektív szerződést és a bérmegállapodást, így 2005-ben 9,5 százalékos bérfejlesztés lesz a vasútnál – tájékoztatta a MÁV Rt. tegnap a távirati irodát.



Két vezérigazgató
Gaál Gyulát, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) eddigi politikai államtitkárát nevezte ki Kóka János miniszter a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatójává. A MÁV Rt.-nél egyszerre két vezérigazgató látja el a feladatát ezt követően, ugyanis Kóka János megerősítette ebbéli posztjában Mándoki Zoltánt is. A GKM vasúti főosztályának élére Pákozdi István kerül. Kóka János tegnap bejelentette: a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója Szilágyi András lesz, Bodnár Zoltán – a társaság eddigi vezérigazgatója, aki az Eximbank Rt.-hez kerül – ugyancsak megtartja elnöki tisztségét. Az Állami Autópálya Kezelő Rt. élén Tímár József vezérigazgatót Nagy Attila váltja. Ugyancsak 2005 januárjában dől el, hogy kit neveznek ki politikai államtitkárnak a GKM-ben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.