Már néhány hónappal ezelőtt megjósolták a szakemberek: a gázolaj ára meghaladja a benzinét. Elsejétől a különbség még nagyobb lesz, az üzemanyagok jövedékiadó-mértékének csökkenéséről szóló kormányrendelet ugyanis ma éjfélkor hatályát veszti, így a Mol Rt. újabb három forinttal emeli meg a gázolaj árát. Egy liter dízel üzemanyag listaáron 235 forintba, míg ugyanenynyi 95-ös ólmozatlan benzin 231,5 forintba kerül majd.
A gázolaj árának idei száguldása mögött világpiaci folyamatokat emlegetnek a szakértők. Való igaz, hogy a kőolaj drágulásával a finomítók a nagyobb profitot hozó benzin előállítására koncentráltak inkább, s így a csökkenő készletek keresleti nyomás alá helyezték a piacot, a hazai árakhoz azonban a magas adó- és járulékterhek is hozzájárulnak. Egy liter gázolaj kisfogyasztói árából 85, egy liter benzin árából pedig 103,5 forintot tesz ki a jövedéki adó mértéke.
Idén kisebb-nagyobb hullámzásokkal ugyan, de mind a benzin, mind a gázolaj ára folyamatosan emelkedett. Előbbi 228 forint 50 fillérrel indult január elsején, s 258 forintos literenkénti árral november elején volt a legdrágább. 248 forinttal ugyancsak novemberben tetőzött a gázolaj ára – ez 37 forinttal magasabb a januárinál. A folyamatos drágulás nehéz helyzetbe hozza azokat, akik a hagyományosan olcsóbb gázolaj miatt vásároltak maguknak a benzinüzeműeknél sok esetben jóval drágább dízelüzemű gépkocsit, a drágulás igazi vesztesei azonban a szállítmányozó cégek lesznek. Nem véletlen, hogy a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) szeretné felújítani az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentéséről korábban folytatott tárgyalásokat, kérdés azonban, hogy a kormány hajlandó lesz-e meghosszabbítani a nyár elején hozott határozatát. Egy liter gázolaj végfogyasztói árából jelenleg 85 forintot tesz ki a jövedéki adó mértéke. Ez az összeg kereken tíz forinttal magasabb annál, mint amennyit az Európai Unió minimumként előír a tagországok számára.
A Fuvosz szerint ha 75 forintra csökkentenék a gázolaj jövedéki adójának szintjét (ez 12,5 forintos végfogyasztói árcsökkentést jelent), a kedvező ár miatt megnövekedett vásárlókedv kompenzálná a kiesést. Peredi Péter, a szövetség elnöke a Világgazdaságnak nyilatkozva elmondta: adócsökkentés nélkül a fuvarozók a növekvő terhek költségeit már nem képesek kitermelni, ezért jelentős díjemelésre lesz szükségük.
Vizsgálat indult Franciaországban a X ellen, mert az algoritmusa alkalmas lehet külföldi beavatkozásra
