Polgár vagy fegyenc?

A legsüketebb csöndben megszületett a rendszerváltozás utáni hazai filmgyártás egyik legjelentősebb vállalkozása, Jelenczki István négyszer egy órás dokumentumfilmje József Attiláról. A film első két részét holnap este vetíti a Duna Televízió.

Tóth Klára
2004. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pontosan tíz esztendeje, hogy egy rongyosra olvasott József Attila-kötettel a birtokában a rendező megkezdte a kuratóriumok ostromlását a költő életművével kapcsolatos filmterveivel, a legcsekélyebb eredmény nélkül. Megértvén, hogy a vadkapitalizmusba süllyedt Magyarországon talán József Attila a legkevésbé kívánatos költő, anyagi támogatás nélkül, baráti segítséggel 2001-ben elkészítette a Hagyaték című filmet. Ebben egyetlen versfolyammá szerkesztette a töredékeket, hátrahagyott prózai írásokat úgy, hogy azok direkt aktualizálás nélkül szólnak a ma emberéhez – katartikusan. Azt hittem akkor, most már semmi akadálya nem lehet, hogy a rendező megvalósíthassa évtizedes álmát a József Attila életművét áttekintő filmsorozatról.
Tévedtem. Hatmillió forintot sikerült Jelenczkinek és a vállalkozást felkaroló Dunatáj Alapítványnak összekalapoznia négy esztendő alatt. Ebben a hatmillióban benne van Öcsöd és Szabadszállás nagyközségek önkormányzatának két-kétszázezer forintja is. Viszont nincs benne a Fővárosi Önkormányzat egyetlen fillére sem. Ők nem adtak. Talán hagyományőrzésből, mert már a székesfőváros sem adott egy vasat sem, amikor 1935-ben a költő – aki a főváros fiának érezte magát – segélyért fordult a főpolgármesterhez, mert kikapcsolták a villanyt és a gázt, s írógépét nyolc hónapig nem tudta kiváltani a zálogházból. Pedig nem kérte ingyen a támogatást, cserébe felajánlotta frissen megjelent kötetének példányait. De hát mihez is kezdett volna a főpolgármester úr mondjuk ezekkel a sorokkal: „Tél van, puhán jár, mint a köd / a sikló, soknyákú kegyenc / Kékorrú katonák között polgár vagyok-e vagy fegyenc?” Igaz, a díszsírhelynél már kitettek magukért.
Jelenczki kronologikusan, a curriculum vitae-t követve, de nem iskolásan dolgozza föl az életművet. Az első részben a megszólaló szakértők – dr. Bagdy Emőke pszichológus, Beöthy Mihály asztrológus, Tverdota György irodalomtörténész s Czeizel Endre genetikus – egyetértenek abban, hogy itt „világrengető géniusz” vívta eleve elrendeltetett harcát a magyar ugarral. Jelenczki meggyőzően cáfolja a megkövesedett közhelyeket, például hogy a költő csodagyerekből lett ösztönös zsenivé. Ellenkezőleg, kora egyik legműveltebb, legradikálisabb gondolkodója volt. Ismerte Marx, Heidegger, Bergson, Freud műveit, a relativitáselméletet, s a táguló világegyetem fogalmáról a harmincas években publikált tanulmányokat. Átszűrte magán a marxizmust, a freudizmust, hogy azután magabiztosan utasíthassa el mindkettőt, kizárólag a szabadság rendjében bízva. „Ahol a szabadság a rend, mindig érzem a végtelent.” Szép pillanat, amikor a sérült anya– gyermek kapcsolatról szólva, a Mama című verset elemezve egyszerűen elakad Beöthy Mihály asztrológus szava, és azt mondja: „Kérem, nem lehet ehhez sokat hozzátenni.” És valóban, a verseket akár Latinovits Zoltán, akár a hozzá fölérő Simon Péter kongeniális előadásában halljuk, az ember azt gondolja: „Műveld a csodát, ne magyarázd!”, s kicsit nehezen zökken vissza a tudós magyarázatokba. Talán nem ártott volna, ha a szakértők is mindannyian a színészekhez hasonló alázattal közelítenek a költőhöz, s tárgyszerűek maradnak, mint például Tverdota György.
Összességében azonban kitűnő arányérzékkel elegyíti a rendező a riportokat a versekkel, levélrészletekkel vagy éppen Juhász Gyulának a költő első kötetéhez írott előszavával. Az így megteremtett valóságmezőben rendkívül felfokozott erővel hatnak a költemények. Az egyik legdrámaibb kontextus, a pszichoanalitikus-múzsa, Gyömrői Edit emlékei és az általa ihletett költemények ütköztetése a második részben. Az idős hölgy könnyed társalgási stílusban eleveníti föl találkozását a költővel: „dehogyis volt ez szerelem, neutrális kapcsolat, semmi az egész”, s aztán elhangzik az Elmaradt ölelés miatt meg a Nagyon fáj, és a finom, visszafogott előadásmód ellenére a néző úgy érzi, a fájdalom fokozhatatlan.
A sorozat harmadik része már a halállal eljegyzett, „a semmi sodrával” szemben úszó költő élethelyzetét vizsgálja. „Megmenthető lett volna-e József Attila? A válaszom egyértelmű nem” – mondja a pszichológus az 1984-ben napvilágra került Rorschach-teszt – melyet Kozmutza Flóra készíttetett a költővel – újraértékelése alapján. Az orvosok egyetértenek abban, hogy a költő nem volt őrült, skizofrén, s orvosi műhiba volt pszichoanalitikus módszerrel történő kezelése. Ha környezete, felismerve zsenialitását, rendkívüli alázattal lett volna képes közeledni hozzá, talán meghosszabbítható lett volna élete. A filmnek sikerül a költő sírján termett barátokat leleplezni s bemutatni az igazi társakat. Mindenekelőtt Cserépfalvi Imrét, a legönzetlenebbet s legszerényebbet.
A negyedik rész az öngyilkosság konkrét körülményeit vizsgálja, s azt az újabb kori, de már a tankönyvekbe is beszivárgó legendát cáfolja, hogy a költő halálát baleset okozta. Garamvölgyi László könyvet is írt erről, de a film állásfoglalása egyértelmű: ha kriminalisztikailag „atipikus” is az öngyilkosság, a költő egész életében magában hordozta a lehetőségét. A csoda az, hogy csak ekkor került sor rá.
Jelenczki a lehetetlent kísérti, amikor az interjúfilmet a Hagyatékban már tökélyre fejlesztett filmvers műfajával elegyíti. A költői életmű alapmotívumaira épülő filmmontázsok operatőri remeklések, amelyek hatását a népzenei dallamokra épülő, gazdag, merész asszociációkat tartalmazó, de mindig az egésznek alárendelt zene fölerősíti. Az operatőrök Jelenczki István és Csukás Sánor, a zeneszerző Hortobágyi László.
A rendezőnek kis hibaszázalékkal sikerül lebilincselően és olykor katartikusan, a konkrét helyzet konkrét elemzésén túlmutatóan ábrázolnia a rendkívüli és az átlagos harcát a társadalomban, amely kortól és időtől szinte független. Ezért megkerülhetetlen a kérdés: mi lesz ennek a bámulatos filmnek a sorsa? Nyilvánvaló, hogy a hazai film- és videoforgalmazás nincs felkészülve rendhagyó művekre, és biztos, ami biztos: mélyen alulbecsüli a nézőt.
Pedig a József Attila-filmre igaz, amit Márai Sándor mondott: „Vers kevesebb van, mint platina és rádium… és vannak verssorok, amelyek birtokában egész életemre ellátottnak és sérthetetlennek érzem magam.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.