Újra növekedhetnek az autósok terhei

Drágulnak az autóvásárlás, továbbá a -fenntartás és -üzemeltetés költségei jövőre. Emelkedik a regisztrációs adó mértéke, amely után áfát, magánszemélyek esetében pedig 25 százalékkal magasabb összeget kell fizetni, így az emelkedés 32 százalékos. A szakmai szövetség pert fontolgat a magyar állam ellen, mert álláspontjuk szerint nem értékarányos az adózás.

Csákó Attila
2004. 12. 28. 19:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sok jóra számíthat az, aki jövő évre halasztotta járművásárlását. Egyes vélemények szerint márkánként eltérő szinten, de mindennel együtt – regisztrációs adó emelése, forgalomba helyezési díj növekedése – akár több százezer forinttal is nagyobb listaárakkal találkozhatunk. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke azonban úgy látja, a drágulás mértéke az infláció alatt marad. Emlékeztetett rá, hogy az erős forintnak köszönhetően Európában egyedüliként idén csökkentek az új autók árai idehaza. Hozzátette: az autópiac elmúlt tízéves sikersztorija a múlté, s már a 2003. évi 208 ezer és a 2004. évi 200–201 ezer eladott jármű is irreálisan magas szám. A „valós” mutató szerinte 180 ezer körül van. Az elnök kiemelte: ma már nem ritka a nullaszázalékos teljes hiteldíjmutatóval kínált jármű sem, amellyel olyan anyagi helyzetben lévő rétegeket is vásárlásra ösztönöztek, akik sem kifizetni, sem fenntartani nem tudják autójukat. A lízingcégek tízezrével kénytelenek visszavenni a nem fizető ügyfelek autóit. Gablini aláhúzta: teljesen irreális hitelkonstrukciók is megjelentek. Volt rá példa, az egyik márkakereskedés kétszázezer forintot ajánlott fel a vevőnek, ha az ő típusát veszi meg. Ez pedig nonszensz – húzta alá. Más vélemények szerint a vevők számtalan esetben előre hozták jövő évre tervezett vásárlásukat, így sok kereskedő a szerény növekedésnek vagy a stagnálásnak is örülhet a jövőben. Vannak, akik úgy látják, az év végi értékesítési növekményben jelentős súllyal bír az is, hogy egyes gyárak felvásároltatják a kereskedőkkel készleteik egy részét. Jövő évtől emelkedik a regisztrációs adó mértéke is.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke kiemelte: nem igaz, hogy csupán az infláció mértékében drágul jövőre a regisztrációs adó. Számításuk szerint a növekmény 32 százalékos lesz. Az elnök ismertette, úgy jön ki az általa említett szám, hogy januártól a regisztrációs adó után meg kell fizetni az áfát is. Hozzátette: igaz, magánszemélyek esetében ezt nem így nevezik, viszont csalafinta módon a jogszabály esetükben 1,25-szörös szorzóval növeli a regisztrációs adót. Vagyis pont annyival, amenynyivel az áfa megemelné. Az MGOE azt fontolgatja, pert indít a magyar állam ellen, mert a használt autók után fizetendő regisztrációs adó vagy megegyezik, vagy 50 százalékkal magasabb az új autókénál, így álláspontjuk szerint nem értékarányos az adózás mértéke. A regisztrációs adó mértékének megemelése Fojt szerint a kiskeresetű embereket fosztja meg a régi, elavult, korszerűtlen autóik lecserélésétől. Pozitívum a sok rossz között, hogy akik ez évben kifizették az adót, de autójukat csak jövőre helyezik forgalomba, azoknak nem kell a különbözetet megfizetni a régi és a megemelt tarifa után. Drágul a gépjárműátírás díja is: januártól az 1890 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú kocsiknál, illetve az 500 köbcentisnél nagyobb motorkerékpároknál 20 forintra duzzad a köbcentinként fizetendő díj a jelenlegi 15-ről. Vélhetően emelkedik majd az új gépkocsik forgalomba helyezésének díja is.
Minden bizonnyal vastagabban fog majd a szakszervizek tolla 2005-ben. Egyes vélemények szerint a bérnövekedés költségét és az uniós környezetvédelmi beruházások miatt szükségessé vált beruházások finanszírozását a márkaszervizek emelésből termelik majd ki, amely akár 10-15 százalékos díjemelkedést is hozhat. Gablini Gábor hozzátette, hogy a szervizek technikai felszereltsége európai szintű, ám a rezsióradíjuk nem. Az elnök a munkadíjak árának 12-15 százalékos növekedését prognosztizálja. Megfigyelhető, hogy a szervizek egy része az ügyfelek lapos pénztárcája és kérése miatt inkább az utángyártott alkatrészt szereli be a járművekbe, mint a gyárit, hiszen előbbi olcsóbb. Gablini ezzel kapcsolatban aláhúzta: az EU meghatározása szerint utángyártott alkatrész az, amit nem gyári minőségben állítanak elő. Ez a definíció pedig a valóságot tükrözi – tette hozzá Gablini –, ugyanis rendkívül silány minőségű utángyártott alkatrészekkel lehet találkozni. Gyakran a karosszériaelemek nincsenek rozsdamentesítve, valamint mérethibásak. Egyébként az alkatrészárakban sem Gablini, sem az általunk megkérdezett szervizek nem számítanak jelentős emelkedésre.
A jövő kérdése viszont, hogy az autózási kedvet részben meghatározó magas jövedéki adó miatt már most is a térség legdrágább üzemanyagára meddig emelkedik. Drágul a nagy értékű cégautók után havonta fizetendő adó mértéke is. A várható jövő évi 4,5-4,6 százalékos pénzromlás szintjéhez közeli mértékben emelkedik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapdíja, kármentes ügyfelek esetében 1,9– 4,9 százalékkal. Jövőre emelkedik az autópálya-használat díja is: a személygépkocsival közlekedőknek (D1) a négynapos matricáért május 1. és szeptember 30. között 1460, a többi időszakban 1120 forintot kell leróniuk. A tíznaposért 2300, a haviért 3900, míg az éves matricáért 35 ezer forintot kell majd fizetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.