Nem sok jóra számíthat az, aki jövő évre halasztotta járművásárlását. Egyes vélemények szerint márkánként eltérő szinten, de mindennel együtt – regisztrációs adó emelése, forgalomba helyezési díj növekedése – akár több százezer forinttal is nagyobb listaárakkal találkozhatunk. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke azonban úgy látja, a drágulás mértéke az infláció alatt marad. Emlékeztetett rá, hogy az erős forintnak köszönhetően Európában egyedüliként idén csökkentek az új autók árai idehaza. Hozzátette: az autópiac elmúlt tízéves sikersztorija a múlté, s már a 2003. évi 208 ezer és a 2004. évi 200–201 ezer eladott jármű is irreálisan magas szám. A „valós” mutató szerinte 180 ezer körül van. Az elnök kiemelte: ma már nem ritka a nullaszázalékos teljes hiteldíjmutatóval kínált jármű sem, amellyel olyan anyagi helyzetben lévő rétegeket is vásárlásra ösztönöztek, akik sem kifizetni, sem fenntartani nem tudják autójukat. A lízingcégek tízezrével kénytelenek visszavenni a nem fizető ügyfelek autóit. Gablini aláhúzta: teljesen irreális hitelkonstrukciók is megjelentek. Volt rá példa, az egyik márkakereskedés kétszázezer forintot ajánlott fel a vevőnek, ha az ő típusát veszi meg. Ez pedig nonszensz – húzta alá. Más vélemények szerint a vevők számtalan esetben előre hozták jövő évre tervezett vásárlásukat, így sok kereskedő a szerény növekedésnek vagy a stagnálásnak is örülhet a jövőben. Vannak, akik úgy látják, az év végi értékesítési növekményben jelentős súllyal bír az is, hogy egyes gyárak felvásároltatják a kereskedőkkel készleteik egy részét. Jövő évtől emelkedik a regisztrációs adó mértéke is.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke kiemelte: nem igaz, hogy csupán az infláció mértékében drágul jövőre a regisztrációs adó. Számításuk szerint a növekmény 32 százalékos lesz. Az elnök ismertette, úgy jön ki az általa említett szám, hogy januártól a regisztrációs adó után meg kell fizetni az áfát is. Hozzátette: igaz, magánszemélyek esetében ezt nem így nevezik, viszont csalafinta módon a jogszabály esetükben 1,25-szörös szorzóval növeli a regisztrációs adót. Vagyis pont annyival, amenynyivel az áfa megemelné. Az MGOE azt fontolgatja, pert indít a magyar állam ellen, mert a használt autók után fizetendő regisztrációs adó vagy megegyezik, vagy 50 százalékkal magasabb az új autókénál, így álláspontjuk szerint nem értékarányos az adózás mértéke. A regisztrációs adó mértékének megemelése Fojt szerint a kiskeresetű embereket fosztja meg a régi, elavult, korszerűtlen autóik lecserélésétől. Pozitívum a sok rossz között, hogy akik ez évben kifizették az adót, de autójukat csak jövőre helyezik forgalomba, azoknak nem kell a különbözetet megfizetni a régi és a megemelt tarifa után. Drágul a gépjárműátírás díja is: januártól az 1890 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú kocsiknál, illetve az 500 köbcentisnél nagyobb motorkerékpároknál 20 forintra duzzad a köbcentinként fizetendő díj a jelenlegi 15-ről. Vélhetően emelkedik majd az új gépkocsik forgalomba helyezésének díja is.
Minden bizonnyal vastagabban fog majd a szakszervizek tolla 2005-ben. Egyes vélemények szerint a bérnövekedés költségét és az uniós környezetvédelmi beruházások miatt szükségessé vált beruházások finanszírozását a márkaszervizek emelésből termelik majd ki, amely akár 10-15 százalékos díjemelkedést is hozhat. Gablini Gábor hozzátette, hogy a szervizek technikai felszereltsége európai szintű, ám a rezsióradíjuk nem. Az elnök a munkadíjak árának 12-15 százalékos növekedését prognosztizálja. Megfigyelhető, hogy a szervizek egy része az ügyfelek lapos pénztárcája és kérése miatt inkább az utángyártott alkatrészt szereli be a járművekbe, mint a gyárit, hiszen előbbi olcsóbb. Gablini ezzel kapcsolatban aláhúzta: az EU meghatározása szerint utángyártott alkatrész az, amit nem gyári minőségben állítanak elő. Ez a definíció pedig a valóságot tükrözi – tette hozzá Gablini –, ugyanis rendkívül silány minőségű utángyártott alkatrészekkel lehet találkozni. Gyakran a karosszériaelemek nincsenek rozsdamentesítve, valamint mérethibásak. Egyébként az alkatrészárakban sem Gablini, sem az általunk megkérdezett szervizek nem számítanak jelentős emelkedésre.
A jövő kérdése viszont, hogy az autózási kedvet részben meghatározó magas jövedéki adó miatt már most is a térség legdrágább üzemanyagára meddig emelkedik. Drágul a nagy értékű cégautók után havonta fizetendő adó mértéke is. A várható jövő évi 4,5-4,6 százalékos pénzromlás szintjéhez közeli mértékben emelkedik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapdíja, kármentes ügyfelek esetében 1,9– 4,9 százalékkal. Jövőre emelkedik az autópálya-használat díja is: a személygépkocsival közlekedőknek (D1) a négynapos matricáért május 1. és szeptember 30. között 1460, a többi időszakban 1120 forintot kell leróniuk. A tíznaposért 2300, a haviért 3900, míg az éves matricáért 35 ezer forintot kell majd fizetni.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség