Egymásba rohant két utasszállító vonat tegnap az indiai Pandzsáb szövetségi államban. A Mansar közelében történt katasztrófának huszonhét halálos áldozata van, a sebesültek száma vélhetően meghaladja az ötvenet, legtöbbjüket súlyos állapotban szállították kórházba. A két szerelvény elején lévő kocsik egymásba préselődtek, öt vagon összeroncsolódott, az egyik ketté is szakadt – adta hírül a Reuters. Lalu Praszad vasútügyi miniszter – aki azonnal a helyszínre utazott – feltételezte, hogy a sűrű köd játszhatott szerepet a balesetben. A vasúttársaság illetékesei elmondták: egy helyi vonat fordult rá a több államon áthaladó expressz vágányára, ám még nem tisztázták, a váltókezelő mulasztása, a vasútállomások között fellépő kommunikációs zavar vagy műszaki hiba okozta-e a frontális ütközést – jelentette az AFP.
A mentésbe a katonaság is bekapcsolódott; a roncsokat több daruval távolítják el a vasúti pályáról.
Mansar lakói is összesereglettek a baleset helyszínén, s felajánlották segítségüket. A vasúttársaság irodáit valósággal megostromolták a balesetet szenvedett utasok rokonai és barátai, s aggódva várták a híreket szeretteikről.
A halálos áldozatok és a sérültek számáról az első órákban túlzó és egymásnak ellentmondó jelentések láttak napvilágot, mert a mentőalakulatoknak az egymásba ékelődött vagy összenyomódott vagonokból fémvágó eszközök segítségével kellett kiszabadítaniuk a beszorult utasokat. Csak az Ahmedabadba tartó expresszvonaton több mint hétszázan – többségükben a kasmíri hegyekben meglátogatott szent helyről hazatérő hindu zarándokok – utaztak, a másik vonat utasainak számáról pedig nem voltak információk.
A 108 ezer kilométernél is hoszszabb indiai vasúti hálózat az egyik legnagyobb a világon, naponta 14 ezer vonat 13 millió utast szállít. Az elavult infrastruktúra miatt azonban évente átlagosan háromszáz vasúti baleset történik.
Az elmúlt hat év indiai balesetei
- 1999. augusztus 2.: Az ország keleti részén két szerelvény egymásba rohant, 285 ember meghalt, 312 megsebesült.
- 2000. december 2.: Saral Banjara vasútállomásán 46 ember halálát okozta az álló tehervonatba belerohanó Howrah Mail Express.
- 2001. június 22.: Lezuhant egy viaduktról a Mangalorból Madrászba tartó vonat hat kocsija, 54-en meghaltak, 200-an megsérültek.
- 2002. szeptember 9.: A Kalkuttából Újdelhibe tartó gyorsvonat kisiklott egy hídon. Több kocsi a Dabi folyóba zuhant, 126-an meghaltak, 150-en megsérültek.
- 2002. december 21.: Kisiklott a Haidarábádból Bangalorba tartó expressz, húszan életüket vesztették, százan megsebesültek.
- 2003. január 3.: A Ghátnandurba érkező gyorsvonat veszteglő tehervonatba rohant. A baleset mérlege: 18 halott és 50 sérült.
- 2003. június 23.: Vaibhjavadi településnél kisiklott egy személyvonat. A szerencsétlenségnek 51 halottja és 25 sérültje volt.