Kötelező tartozékok külföldön

Ha autóval külföldre indulunk, nem árt tájékozódni a helyi közlekedés szabályairól. Előfordulhat, hogy ami nálunk még csak ajánlott, másutt már kötelező tartozéka a járműveknek, legyen az fényvisszaverő mellény, hólánc, elakadásjelző vagy poroltó.

Sellei Andor
2005. 01. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa-szerte változó szabályok érvényesek az autók kötelező tartozékaira. Kicsinyné Pulay Kornélia, a Magyar Autóklub nemzetközi kapcsolatok osztályának vezetője segített lapunknak eligazodni a különféle államok előírásai között.
– Több európai országban szenvedtek súlyos baleseteket azok, akik az út mentén álló autókból szálltak ki körültekintés nélkül – mondta el az osztályvezető. Ezért tavaly Olaszországban és Spanyolországban, január elsejétől Portugáliában, májustól pedig Ausztriában kötelező a fényvisszaverő sárga mellények használata a műszaki hiba miatt járművüket elhagyóknak, akár a sofőrről, akár az utasokról van szó.
Télen különösen a hólánc használatának előírásait kell figyelembe venni. Európában az olasz Aosta folyó völgye az egyetlen hely, ahol októbertől április közepéig mindig föl kell tenni a kerékre a láncot. Másutt, főleg az alpesi vidékeken, ez csak ott kötelező, ahol tábla írja elő. Aki hólánc híján elakad, a büntetés mellett borsos vontatási díjjal is számolhat. Nem előírás, de Ausztriába és Németországba be sem engedik az autóst téli abroncs nélkül, ha a használatát időszakosan elrendelik. Szlovéniában már november 15-től, Finnországban december elsejétől február végéig külföldieknek is, Svédországban március 31-ig csak a helyieknek kötelező a téli gumi. Ugyanez érvényes az Észt és a Lett Köztársaságra is.
A balti államokban, illetve Belorussziában és Oroszországban, valamint a Balkán országaiban és Dél-Európában autózók feltétlenül vigyenek magukkal poroltót. Ugyanezt a felszerelést Norvégiában, Lengyelországban és Romániában is ajánlják, de a hiányát nem büntetik.
Néhány államban két elakadásjelző háromszöget írnak elő, amit balesetnél, műszaki hibánál nemcsak az autó mögé, hanem elé is ki kell helyezni. Ez érvényes a spanyoloknál a belföldi autósokra, Törökországban pedig a külföldiekre is.
Nem újdonság, hogy a gyerekülést mindenütt kötelezővé tették a járműben utazó kicsiknek. Németország és Ausztria ennél is tovább ment: legfeljebb annyian ülhetnek az autóban, ahány személyt a forgalmiban engedélyeztek, és a gyermekek is egynek számítanak.
A FIA (nemzetközi automobil- szövetség) kampányt indított, amelynek célja, hogy az autósok mindig megtegyék azt, ami indulás előtt elengedhetetlen. Ilyen többek között a fejtámlák helyes beállítása, a csomagok biztonságos elhelyezése és az öv becsatolása – fűzte hozzá Kicsinyné.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.