Hazánkban év elejétől külön díjkategóriában fizetik meg az autópálya-használat költségeit azok a fuvarozók, akik tizenkét tonnánál nehezebb gépjárművel közlekednek a gyorsforgalmi úthálózaton. A tizenkét tonna feletti nehézgépjárművek adójának és úthasználati díjának megállapítását az Európa Tanács, illetve az Európai Parlament által elfogadott irányelv szabályozza, így ezek a rendelkezések az újólag csatlakozott kelet-közép-európai országokra is vonatkoznak. A magyar autópálya-hálózatot D4-es matricával vehetik igénybe a legnehezebb járművek, lehetőség van továbbá az egynapos bérlet megváltására is. Ez elsősorban azért előnyös azoknak az országoknak, ahol jelentős a tranzitforgalom, mivel az alacsonyabb díjszabás miatt a határtól határig közlekedő fuvarosok is a sztrádákat veszik igénybe. Az Európai Unió irányelvei rendelkeznek arról is, hogy legfeljebb mennyi lehet a tizenkét tonna feletti járművekre meghatározott úthasználati díjak mértéke. Így a hazánkban is bevezetett, egy évig érvényes D4-es matrica árát 750 euróban – százkilencvenezer forintban –, az egynaposét pedig nyolc euróban – kétezer forintban – határozták meg.
Az úgynevezett Eurovignette szabályozás célja – az EU szerint –, hogy az érintett országokban az úthálózatot igénybe vevő fuvarozó vállalkozások között ne torzuljon a verseny, azaz egységes útdíj ellenében használják az autópályákat, illetve a főközlekedési utakat.
Brüsszel szankciókat akar kivetni Izraelre
