Repülő kórház Köln és Phuket között

Stefan Lázár
2005. 01. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt nap óta működik a német hadsereg légihídja Délkelet-Ázsia és a Rajna között. A szövetségi légierő „repülő kórháza” – váltott pilótaszemélyzettel – fáradhatatlanul hozza Európába a szökőár sújtotta területekről a súlyos sebesülteket és betegeket. A MedEvac (Medical Evacuation) a világ legmodernebbül felszerelt mentőgépének számít.
A téli hajnal sötétjéből váratlanul csillannak elő a pozíciós lámpák vibráló fényei. A köln–bonni repülőtér katonai részlegének hangárjai előtt mentőautók és helikopterek várakoznak, hogy azonnal tovább szállíthassák a hamarosan leszálló MedEvac pácienseit. A thaiföldi Phuketből indult gép több mint tízezer kilométeres utat tett meg, fedélzetén a katasztrófa negyvenkilenc áldozatával, közöttük dán, svéd és belga állampolgárokkal is. Az orvosok többeket mesterséges kómába helyeztek, tíznek az állapota a tizenöt órás, Dubaiban megszakított út során rosszabbodott. A könnyebb sebesültek csonttörésekkel, vágott és szakított sebekkel érkeznek.
Hogy a krízisterületeken kit vesznek fel a gépre, azt a helyszínen a légierő orvosai döntik el, tekintettel a sérültek állapotára. Az egészségügyi csapat hét orvosból és húsz, speciálisan kiképzett ápolóból áll.
– Eddigi legnehezebb feladatukat élik át, testi és szellemi teljesítőképességük maximális bevetésével – hangoztatta Günther Otterski, a szövetségi légierő szóvivője.
A repülőtérről a sebesülteket és betegeket a mentőszolgálat igyekszik lakhelyükön, vagy annak közelében elhelyezni. – Nem csak orvosi ellátásra lesz szükségük: pszichológiailag fontos, hogy érezzék családtagjaik támogatását is. A katasztrófa sok esetben idegi megrázkódtatást váltott ki náluk – mondta a katonaorvosok egyike.
A MedEvac mindössze annyit időt tölt el a repülőtéren, amíg technikailag felülvizsgálják, felszerelését kiegészítik. Délután ismét a magasba emelkedik, irány Bangkok. A két sugárhajtású motorral felszerelt gép átlagosan nyolcszázhatvan kilométer/órás sebességgel repül, közel tizenhárom kilométer magasságban. Harminchárom tonna súlyú teher felvételére alkalmas, negyvenkilencezer liter kerozinnal kilencezer kilométer távolságot tesz meg. Orvosi berendezésének büszkesége a hat, számítógép-ellenőrzésű intenzív osztály, emellett további harmincnyolc betegnek biztosítanak betegágyat. Az Airbus 310-esből átépített gép baloldalán hidraulikus lejárat segít a sebesültek kiemelésénél. Orvosaik kiképzése és tudása semmiben sem marad el azon kollégák mögött, akik a hadsereg kórházaiban teljesítenek szolgálatot.
A világ pillanatnyilag legmodernebbnek tartott „repülő kórháza” már számtalan nemzetközi bevetésen esett át, így egy Karacsiban elkövetett merénylet francia áldozatait szállította, hasonlóan azokhoz a súlyosan sebesült német turistákhoz, akiket Tunéziából hozott haza a Dzserba szigetén bekövetkezett bombarobbanás után.
A riasztást követően a MedEvac három órán belül képes arra, hogy útnak induljon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.