Öt nap óta működik a német hadsereg légihídja Délkelet-Ázsia és a Rajna között. A szövetségi légierő „repülő kórháza” – váltott pilótaszemélyzettel – fáradhatatlanul hozza Európába a szökőár sújtotta területekről a súlyos sebesülteket és betegeket. A MedEvac (Medical Evacuation) a világ legmodernebbül felszerelt mentőgépének számít.
A téli hajnal sötétjéből váratlanul csillannak elő a pozíciós lámpák vibráló fényei. A köln–bonni repülőtér katonai részlegének hangárjai előtt mentőautók és helikopterek várakoznak, hogy azonnal tovább szállíthassák a hamarosan leszálló MedEvac pácienseit. A thaiföldi Phuketből indult gép több mint tízezer kilométeres utat tett meg, fedélzetén a katasztrófa negyvenkilenc áldozatával, közöttük dán, svéd és belga állampolgárokkal is. Az orvosok többeket mesterséges kómába helyeztek, tíznek az állapota a tizenöt órás, Dubaiban megszakított út során rosszabbodott. A könnyebb sebesültek csonttörésekkel, vágott és szakított sebekkel érkeznek.
Hogy a krízisterületeken kit vesznek fel a gépre, azt a helyszínen a légierő orvosai döntik el, tekintettel a sérültek állapotára. Az egészségügyi csapat hét orvosból és húsz, speciálisan kiképzett ápolóból áll.
– Eddigi legnehezebb feladatukat élik át, testi és szellemi teljesítőképességük maximális bevetésével – hangoztatta Günther Otterski, a szövetségi légierő szóvivője.
A repülőtérről a sebesülteket és betegeket a mentőszolgálat igyekszik lakhelyükön, vagy annak közelében elhelyezni. – Nem csak orvosi ellátásra lesz szükségük: pszichológiailag fontos, hogy érezzék családtagjaik támogatását is. A katasztrófa sok esetben idegi megrázkódtatást váltott ki náluk – mondta a katonaorvosok egyike.
A MedEvac mindössze annyit időt tölt el a repülőtéren, amíg technikailag felülvizsgálják, felszerelését kiegészítik. Délután ismét a magasba emelkedik, irány Bangkok. A két sugárhajtású motorral felszerelt gép átlagosan nyolcszázhatvan kilométer/órás sebességgel repül, közel tizenhárom kilométer magasságban. Harminchárom tonna súlyú teher felvételére alkalmas, negyvenkilencezer liter kerozinnal kilencezer kilométer távolságot tesz meg. Orvosi berendezésének büszkesége a hat, számítógép-ellenőrzésű intenzív osztály, emellett további harmincnyolc betegnek biztosítanak betegágyat. Az Airbus 310-esből átépített gép baloldalán hidraulikus lejárat segít a sebesültek kiemelésénél. Orvosaik kiképzése és tudása semmiben sem marad el azon kollégák mögött, akik a hadsereg kórházaiban teljesítenek szolgálatot.
A világ pillanatnyilag legmodernebbnek tartott „repülő kórháza” már számtalan nemzetközi bevetésen esett át, így egy Karacsiban elkövetett merénylet francia áldozatait szállította, hasonlóan azokhoz a súlyosan sebesült német turistákhoz, akiket Tunéziából hozott haza a Dzserba szigetén bekövetkezett bombarobbanás után.
A riasztást követően a MedEvac három órán belül képes arra, hogy útnak induljon.

Nyomoz a rendőrség: Sorozatosan tűnnek el a gyerekek ebből az otthonból