Járatokat csökkentenek a Volánok

Ebben a kormányzati ciklusban az állam előbb folyamatosan kivonult a közszolgálati autóbusz-közlekedés finanszírozásából, amit most a pénzügyi megszorítások miatt elszegényedett településekkel és régiókkal együtt kíván megoldani. A Volán-társaságok egyre drágábban tudják fenntartani elöregedett járműveiket, ezért járataik számát csökkentik.

Putsay Gábor
2005. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta általános finanszírozási problémával küszködik a közszolgálati közúti személyszállítást lebonyolító huszonnégy Volán-társaság, annak ellenére, hogy az ország kétharmadát érintően monopolhelyzetet élveznek. A gazdasági problémáikon úgy próbálnak enyhíteni, hogy egyrészt folyamatosan felélik vagyonukat, másrészt ritkítják járataikat, ami elsősorban a kistelepüléseket érinti, ahol amúgy is jelentős a munkanélküliség, és az autóbusz az egyetlen közlekedési eszköz. A Volánok gazdasági okokból építik le a kistelepüléseken járataikat, hiszen ott kevesebb a fizető utas, ennélfogva hétvégenként az országban – így például Tolnában, Baranyában vagy Somogyban – számos település marad autóbusz nélkül, hétköznap pedig a helyieknek be kell érniük a reggeli és a délutáni járattal. A menetrend racionalizálásnak egyik oka, hogy az elöregedett járműpark fenntartására évről évre többet költenek a társaságok, s így pénzt vonnak el a napi működtetéstől. Az elmúlt tíz évben állami segítséggel – mivelhogy közszolgáltatásról és hatóságilag szabályozott menetdíjakról van szó – a Volánok 1400 új autóbuszt vásároltak, ami a szinten tartáshoz sem volt elegendő, hiszen a napi negyvennyolcezer járat lebonyolításához hatezer járművet üzemeltetnek. Ahhoz ugyanis, hogy a gazdaságilag is indokolt műszaki színvonalat fenn tudják tartani, a Volán-egyesülés vezetése szerint évente hatszáz új autóbuszt kellene vásárolniuk. A szocialista–liberális kormány azonban folyamatosan kivonult erről a területről. Míg 1998 és 2002 között rekonstrukciós támogatás címén a Volán-vállalatok a központi költségvetésből évi 2,1–3,1 milliárd forint forráshoz jutottak, addig 2003-ban 620 millió, 2004-ben pedig 500 millió forintot biztosított az állam. Előbbi esetben évente 86–105 új autóbusz vásárlására futotta állami költségvetésből, 2003-ban 32, 2004-ben pedig 26 autóbuszt vásárolhattak ilyen címen a Volánok. Ezenkívül az ÁPV Rt. bevételeiből is hozzájutottak időnként forrásokhoz. Tavaly év végén látták be az ÁPV-nél, hogy a kialakult helyzet tarthatatlan, így a privatizációs bevételekből ötmilliárd forintot különítettek el, amit a társaságok idén használhatnak fel.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a mára kialakult helyzetet leginkább úgy magyarázza, hogy nagyon komoly strukturális problémákat örököltek. A hazai tömegközlekedés, így a Volán-társaságok és a MÁV a mostani koalíció idején került ilyen mély válságba, elsősorban azért, mert a kormány a kezdetektől az erőltetett autópálya-építés mellett tette le a garast, amivel önmagában nem lehet megoldani a hazai közlekedést. Abban az esetben viszont, ha a hátrányos helyzetű régiókban nincs megoldva a közszolgálati személyszállítás, kevesebb az esély a munkavállalásra, az amúgy is alacsony befektetési kedv tovább csökken. Ennek ellenére gyakran hallani vezető kormánypárti politikusoktól, hogy kiemelt szinten kezelik az elmaradt régiók és kistelepülések fejlesztését. A gyakorlati példák viszont azt mutatják, hogy a munkavállalás lehetősége is beszűkül, ha egy adott településen mindössze egy vagy két autóbuszjáratot tartanak fenn a tömegközlekedést lebonyolító társaságok. Abban az esetben pedig, ha a Volánok sztrájkot tartanak, a legtöbb kistelepülésen megbénul a közlekedés, ezért munkába sem jutnak el a lakosok. Az európai uniós szabályozás szerint ráadásul a Volán-társaságok nem kötelesek fenntartani a veszteséges járataikat. Ezek kompenzálására idén százmillió forintot biztosít a költségvetés, ami az igényekhez képest nem elegendő. Abban az esetben, ha egy veszteséges járatot kíván fenntartani egy társaság, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál jelentheti be finanszírozási igényét. A kormány szándékai szerint a régiók vagy a települések tartanák fenn az autóbusz-közlekedést. Ez pedig éppen azért nem működne, mert az önkormányzatok többsége, a korábbi kormányzati megvonások miatt, a működési költségeit sem tudja előteremteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.