Ördög a részletekben

Tavaly kevesebb lett az emberek pénze, viszont többet vásároltak. E paradoxon az áruhitelek soha nem látott felfutásával magyarázható. A fogyasztói társadalmak gazdasága főként arra épül, hogy elköltjük nem létező pénzünket. Nálunk azonban süllyed az életszínvonal, s egyre több család jut csődbe a tartozásai miatt. Tavaly több mint húszezren váltak meg autójuktól, mert nem tudták tovább törleszteni az adósságot.

Balavány György
2005. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A honi gépjárműpiacon a tavalyi év nem várt fordulatot hozott: az értékesített autók számának addig viharos növekedése megállt (miközben – az Európai Autógyártók Szövetsége által közzétett adatok szerint – kontinensszerte szaporodtak az eladások). Az áruforgalmi dugó annál meglepőbb, ha hozzávesszük: csökkentek az árak, és tavalyelőtt rekordot döntött az eladott új autók száma. Míg 2003-ban 208 441, tavaly csak 207 526 személyautó kelt el. Gazdasági elemzések szerint e visszaesésnek a fogyasztási adó helyére lépett regisztrációs adó, az életszínvonal csökkenése, de leginkább a kamatok emelkedése az oka. A vásárlók kétharmada ugyanis részletre vette gépkocsiját.


Csökkentek a reálbérek, de nőtt a kiskereskedelmi forgalom. Egyre több hirdetés ösztönöz arra, hogy akkor is vásároljunk, ha nincs pénzünk. Az ezzel járó anyagi terheket az úgynevezett thm jelzi, a százalékban megadott teljes hiteldíjmutató, ami nemcsak a kamatokat, de a kezelési költséget is magában foglalja. A többség azonban nem tudja, mit jelent a thm. Nem tudják például, hogy azt a vásárlás pillanatában érvényes kamatlábak szerint számolták ki, pedig a kamatok a futamidő alatt jócskán emelkedhetnek. Azt sem tudják, hogy a devizaalapú hitelek esetében a forintra való átváltás költségét, illetve a két pénznem közötti árfolyamkülönbséget nekik kell megfizetniük.
A többség – az akciók bűvöletében – mindezt nem is akarja tudni. A legtöbb ügyfél a döntés meghozatalakor a következő sorrendben mérlegeli a szempontokat: mennyire kurrens az illető árucikk, mekkora a havi törlesztőrészlet, mennyi az előre befizetendő összeg, menynyi a kezelési költség. A thm csak az ötödik a sorban.
Egy Ecostat-jelentés szerint tavaly a honi háztartások adósságállománya negyedévenként háromszázmilliárd forinttal nőtt. Ez a jövőbe vetett bizalomra utal, állapítja meg a jelentés, némiképp túllépve az adatelemző kompetenciáján. A jövőbe vetett bizalom ugyanis a politikai propaganda kedvelt szólama. Vezető gazdasági szakírók is érvelnek azzal – kormánypárti lapokban –, hogy az eladósodás a kiegyensúlyozott, szociálisan érzékeny és folytonos növekedést biztosító gazdaságpolitika biztos jele, egy olyan politikáé, amely jövőképet ad az embereknek, ugyanis ha eladósodtak a családok, bizonyára csökkent a munkanélküliség, hisz kölcsönt csak az vehet fel, akinek van munkahelye. Emelkedett az életszínvonal: minél jobban eladósodott egy család, annál valószínűbb, hogy nagy értékű fogyasztási cikkeket használ, legalábbis autója és lakása biztosan van.
Tavalyelőtt, amikor a kormány gorombán visszanyeste a lakáshitelek támogatását, lassult a jelzáloghitel-állomány növekedése, viszont a devizahitelek és fogyasztási hitelek drasztikusan emelkedni kezdtek. Tavaly az áruhitel a lakáshitel-állomány mértékéig növekedett; ebben közrejátszhatott az is, hogy akik nem tudtak lakást vásárolni, hitelkapacitásukat fogyasztási cikkek vagy autó vásárlására kötötték le.
A kölcsönre vásárolható áruk listáján a százezer forint körüli szórakoztatóelektronikai termékek vezetnek, főként a DVD-lejátszók, televíziók, extra tudású mobiltelefonok, számítógépek és digitális fényképezőgépek. A hitel felvételéhez csak személyi igazolványra, egy kérdőív kitöltésére, munkáltatói igazolásra és a befizetett közüzemi számlákra van szükség. A Magyar Nemzeti Bank jelentése szerint a hatékonyság érdekében felgyorsított hitelügyintézés azt eredményezi, hogy sokszor a bankok sem tudják megnyugtatóan ellenőrizni a kérelmező anyagi helyzetét.


A lakásvásárlás többnyire jó befektetés, az autó vagy műszakicikk-vásárlás pedig rossz. Az átlag thm évi harminc és negyven százalék közt van; tehát ha egy 99 999 forintos MP3-as mini hifitoronyra befizetendő előleget és a törlesztőrészleteket bankszámlán helyezné el az ügyfél, türelme jutalmául egy esztendő múlva hitelfelvétel nélkül megvásárolhatná a készüléket, és a fennmaradó negyvenezerért egy átlagos minőségű koreai televíziót is vehetne hozzá. És akkor még nem számoltunk azzal, hogy a szórakoztatóelektronika kínálata évről évre olcsóbb, s olyan rohamosan fejlődik, hogy általában a törlesztőrészletek fizetése közben megjelenik a piacon egy korszerűbb és gazdaságosabb új széria.
A nagyobb értékű hitelek futamideje sokszor huszonnégy vagy harminchat hónap (az átlag futamidő egyébként másfél év), a termékek garancialevele pedig többnyire csak egy évre szól. A műszaki termékeket nem az örökkévalóság számára készítik, s a családok azzal sem számolnak, hogy az árfolyam változása miatt emelkedhetnek a törlesztőrészletek. Ha pedig az adós elveszíti az állását, vagy váratlanul megugranak a kiadásai, csődhelyzetbe kerül az a kicsiny gazdasági közösség, amelyet családnak nevezünk. Az áruhitel a kispénzűek „sportja”, ezért az eladósodás főleg az alsó középosztályt sújtja. Tavalyelőtt az egyik bank kérelmezőinek több mint fele nyolcvanezer forint alatti jövedelemmel bírt.
Ami tehát a pozitív jövőképet illeti: mikor a GKI Gazdaságkutató Rt. egy felmérés során azt firtatta, hogy milyen formában kívánják befektetni a pénzüket a magyar családok, a kérdezettek több mint fele azt válaszolta: az idén nem lesz mit befektetnie. A háztartások úgynevezett finanszírozóképessége utoljára 2002-ben javult, akkor is csupán 4,7 százalékkal. Tavaly a családok negyven százalékának határozottan romlott az anyagi helyzete, s e rétegen belül tizenkét százalék (minden huszadik magyar család) állítja, hogy kifejezetten elszegényedett. Tavaly több mint húszezer polgár volt kénytelen feladni autótulajdonosi státusát, mert a kölcsönző bank vagy a lízingcég nem fizetés miatt visszavette a gépkocsit. Ezek a tények egyfajta cifra nyomorúságról árulkodnak.
Igaz az is, hogy a jóléti államokban még nagyobb mértékben eladósodott a lakosság, ott száz százalék feletti a tartozások aránya a jövedelmekhez képest. A hitelfelvételek nagy része, akárcsak nálunk, ingatlanvásárlásra történik, de egyre több a fogyasztói és beruházási célú hitel. Az eurózónában is folytatódik az eladósodás, csökken a megtakarítási hajlandóság, ám ezekben az országokban az adósságszaldó mégis kedvezőbb, racionálisabbak a kamatlábak, a futamidők, és biztosabb a kérelmezők egzisztenciája, mint nálunk. Egy spanyol és egy magyar állampolgár jövőképe között van némi különbség.


A fogyasztói társadalom tagjai igyekszenek minél többet és minél látványosabban fogyasztani, hiszen az effajta fogyasztás maga is értéknek számít. Nyugaton monumentális gazdasági struktúra épült a hitelekre. Amerikában többnyire hitelbe járnak egyetemre a fiatalok, s mire megszerzik a diplomát, már többéves törlesztési kötelezettség van előttük.
Gulyás Emese közgazdász, szociológus, a Tudatos Vásárlók Egyesületének elnöke szerint a tartozás egyfajta fegyelmezőeszköz is, hiszen az, akinek a kölcsönök visszafizetése a célja, igyekszik meghúzni magát a munkahelyén; az eladósodott társadalmakban a dolgozó réteg nagyon szabálykövető. Az eladósodottság szoros összefüggésben van a munkakultúrával is: az Egyesült Államokban hosszabb a munkaidő, nagyobbak az elvárások, és kevesebb szabadságot vehetnek ki az emberek, mint Magyarországon. Ugyanakkor a hitelfelvevő ember előre behatárolja a lehetőségeit. Amerikában és Európában a tíz leggyakrabban felírt gyógyszer közül három antidepresszáns; ez némiképp mutatja a lakosság idegállapotát, ami összefügg a folytonos teljesítési kényszerrel.
A hitelfelvételekre épülő rendszer, akár globálisan, akár egyetlen sorsra vetítve nézzük, nagyon sérülékeny. Csak akkor működik, ha minden a tervek szerint halad. Az emberek nem számítanak háborúkra, természeti csapásokra, gazdasági válságra, súlyosabb betegség bekövetkeztére vagy arra, hogy elveszthetik a munkahelyüket. Pedig azokban az országokban, ahol generációk óta működik a hitelezési rendszer, tisztában lehetnek a kockázatokkal. Magyarországon még nem alakult ki a kölcsönfelvétel kultúrája. Mivel a hitelláz csak néhány éve tart, nincsenek látványos példák arra, hogy milyen retorziók érik az embert nemfizetés esetén, ezért nem is számolnak ezzel a veszéllyel. A bankok viszont igen, olyannyira, hogy az esetleges behajtási procedúra díját eleve bekalkulálják a hitelbe.
A szociológus szerint leértékeljük azokat következményeket, amelyek időben vagy térben távol állnak tőlünk, és egyre inkább arra figyelünk, ami a kezünk ügyében van. Erre az egyszerű pszichológiai tényre építenek a reklámok, amelyek szinte az arcunk elé tolják az áhított árucikket, de a kockázatokról csak apró betűs, nehezen érthető szöveg tájékoztat. A hitelt kínáló intézményeket a törvények jóval tágabb mozgástérbe helyezik, mint a vásárlókat. Az egyik pénzintézet például nagyon könynyen hozzáférhető, kis összegű hitelt kínált négyszáz százalékos kamattal, s a kifogásokra azt felelte, hogy a hitel díját semmilyen törvény nem maximálja.
Nehéz racionális döntést hozni, amikor hatalmas mennyiségű, vásárlásra csábító üzenetekkel bombáznak bennünket. Gyakran elhangzik a civil aggály, hogy az árut és hitelt kínáló cégek mintegy csapdát állítanak a vásárlóknak, s erre az a szokványos ellenérv, hogy az ügyfélnek joga van nemet mondani. A kínálati oldal rendelkezésére hatalmas és professzionális marketingapparátus áll, s ezzel szemben ott a vásárló, aki könnyen manipulálható. Az idén ugyan már kötelező a thm feltüntetése, de ez csak akkor segítene a helyzeten, ha az emberek pontosan értenék, hogy az mit jelent. Egy jelenleg hatályos rendelkezés ugyan előírja, hogy fogyasztóvédelmi oktatás is történjék az iskolákban – ennek keretében a hitelfelvételekről is szerezhetnének ismereteket a fiatalok –, ám ilyen oktatás egyelőre nem létezik.
Gulyás Emese szerint az egyetlen lehetséges út az értékrendváltozás lenne. Az ökológiai elkötelezettségű szervezetek – mint a Tudatos Vásárlók Egyesülete – igyekeznek előmozdítani olyan posztmateriális értékrend elterjedését, amelynek következményeként az adóssághalmozás nem lenne követendő példa, s csak akkor vennénk fel kölcsönt, ha valóban megszorultunk. Az ilyen kezdeményezések azonban csak lassú és lokális változásokat érhetnek el, arra nem képesek, hogy kigyógyítsák a társadalmat az akcióhajhász szemléletből, a fogyasztás delíriumából. A társadalmi szinten mérhető változáshoz politikai akaratra is szükség lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.