Rendteremtők

2005. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legkeletibb magyar népcsoport, a csángók másfél százados történetéről olvashatunk a kötetben korabeli magyarországi és romániai források alapján. Mint a szerkesztő is elismeri bevezetőjében, égető szükség lenne a mű folytatására, a román dokumentumok kiadására éppen úgy, mint az összmagyarság szempontjából is rendkívül jelentős vatikáni anyagok publikálására. A két vlach fejedelemség egyesülésétől a sztálinista Ceausescu-diktatúra befejezéséig terjedő időintervallum lehetővé teszi, hogy folyamatában lássuk a legfeljebb eszközeiben különböző, de céljaiban változatlan román nemzetiségi politikát.
A források alapján világosan megrajzolható a csángó tragédia kiteljesedésének menete, láthatóvá válnak azok az okok, amelyek következményeként mára már valóban csak a kötet címében (Asszimiláció vagy kivándorlás?) megfogalmazott alternatívák közül választhat a magyarság keleti maradéka. A csángók kettős nyomás alatt szenvedtek és szenvednek mindmáig. Egyrészt mint eredetileg is önálló államot, nemességet és értelmiséget nélkülöző „csonka társadalom”, többségüknek sérült, hiányos a nemzeti identitástudata. Ez az archaikus, alapvetően mezőgazdasági társadalom a vizsgált korszakban természetesen végtelenül kiszolgáltatott volt a modern tudatformálás egyre újabb eszközeivel bíró, erősen központosított román államnak.
A másik tényező, amely miatt valóban megpecsételődni látszik sorsuk, hogy azok is magukra hagyták őket – Róma, valamint a magyar állam –, akikben egyedül bízhattak.
A forrásokból világosan kiderül, hogy a kiegyezést követően a magyar kormányok főbb vonalaiban tisztában voltak azzal, mennyire hazug és kétszínű Bukarest kisebbségpolitikája. A Romániában gyakorolt nyílt és kíméletlen asszimilációs politika a két fejedelemség kisebbségeinek teljes felszámolását tűzte zászlajára, miközben a kül- és belföldet elárasztotta a magyarországi románság szenvedéstörténetével. Budapest kezét megkötötte a Bukarestben külpolitikai szövetségest látó és ezért a magyar kormányoktól állandó gesztusokat követelő osztrák vezetés. Talán ebben a kérdésben tehető az egyetlen apró szemrehányás a szerkesztőnek. Hasznos lett volna, ha bekerül a válogatásba néhány olyan dokumentum is, amelyik a Budapest és Bécs közötti érdekütközés okait, a magyar és osztrák kormány, valamint a közös külügyminisztérium gyökeresen eltérő Románia-politikáját megvilágította volna.
A lehetőségek nem kellő kihasználása miatt szintén bírálhatóak a Horthy-korszak kormányai is. Talán a legnagyobb hibájuk abban állt, hogy nem használták ki a második világháború első felében rövid ideig kínálkozó lehetőséget a teljes csángóság Magyarországra telepítésére. Az igazi bűnök azonban az 1945 utáni kormányzatokhoz fűzhetők: előbb szabályosan visszautasították a magyar határra érkezőket, mert attól tartottak, ha engedékenyek lesznek, akkor Románia az egész erdélyi magyarság átzsuppolására is kísérletet tesz. Majd a magyarországi szovjet típusú társadalom időszaka következett: a budapesti hatalom gyakorlói leginkább a nemzettől féltették hatalmukat, így egyáltalán nem zavarta őket, sőt örültek, hogy a bukaresti testvérpárttal karöltve harcolhattak a közös ellenséggel. Az 1956-os forradalom leverésének bűnében született Kádár-rezsimet pedig lekötelezte Bukarest a magyarországi „rendteremtésben” nyújtott elvtársi segítségével. Talán még szomorúbbak azok az oldalak, amelyek arra szolgálnak magyarázatul, hogy a római egyház miért hagyta/hagyja magára a csángókat. Miért nem hajlandó immár másfél évszázada teljesíteni kérésüket, miért nem adja meg nekik az anyanyelvű misehallgatás jogát, miközben erőt nem kímélve próbál a világ legeldugottabb pontjain téríteni.
Ennek legfontosabb oka, hogy a római katolikus egyház, ellentétben az autokephal ortodox egyházakkal, sohasem volt nemzeti intézmény. S a meghatározóan olasz dominanciájú egyház láthatóan máig nem adta fel a reményt, hogy latin „testvérnépüket” visszatérítsék Róma fősége alá. S e „nemes” cél érdekében a „quantité négligeable-nak” tekintett, fennmaradásukért küzdő csángók feláldozhatónak tűntek. Sőt, mint arra már Ballagi Aladár történész 1888-as írásában rámutatott, számos, Moldvába küldött olasz szerzetes a csángók románná válásában látta egész Románia áttérítésének első lépcsőjét.
(Asszimiláció vagy kivándorlás? Források a moldvai magyar etnikai csoport, a csángók modern kori történelmének tanulmányozásához [1860–1898]. Szerk.: Vincze Gábor. Teleki László Alapítvány – Erdélyi Múzeum Egyesület, Budapest–Kolozsvár, 2004. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.