Egyáltalán nem lenne meglepő, ha India a világ legnagyobb országaként 2050-re már az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjai között lenne. Az ázsiai ország Brazília, Japán és Németország mellett hosszabb ideje sürgeti az ENSZ-közgyűléseken felvételét a BT állandó tagjai közé, hivatkozva arra, hogy a vétójogú országok tagsága a második világháború utáni, nem pedig az ezredfordulós politikai helyzetet tükrözi. Az öttagú testületben Dél-Amerikán kívül nincs képviselve Afrika sem, ahol az
ázsiai népességnövekedés mellett a legjelentősebb demográfiai robbanás várható. Az sem teljesen kizárt, hogy egy afrikai ország (eddig a Dél-afrikai Köztársaság mellett Egyiptom és Nigéria jelentkezett) is bekerülne a népesség számára hivatkozva a világszervezet legbelső körébe. Az Európa-orientált BT a jelek szerint teljesen felkészületlenül áll a világ jövőbeli képe előtt.
Az ENSZ előrejelzése szerint 45 év múlva 40 százalékkal több ember él majd a Földön, s a népességnövekedés a fejlődő országokban lesz a legnagyobb. Az ötven legkevésbé fejlett ország lakossága 2050-ig megduplázódik, de több afrikai és ázsiai országé akár meg is háromszorozódhat. Indiában a népességnövekedés az ENSZ szerint megközelítőleg egyenletes lesz, Kína esetében 2025 tájékára fokozatos visszaesés várható, így 2030-ban Indiának már több lakosa lesz, mint Kínának.
A jövő demográfiai robbanásai csak radikalizálják a jelenlegi helyzetet, amelyben az ipari országok fokozódó nyersanyagigénye mellett egyre szűkösebbnek bizonyulnak a természeti erőforrások, s az emberiség élelmezése továbbra is megoldatlan marad. Minden téren nagy kockázatot jelent India és Kína gazdasági növekedése, a súlyosbodó társadalmi problémákon túl például komoly gazdaságpolitikai feszültségekhez vezethet a két óriás fedezhetetlen energia- és nyersanyagszükséglete.
Problémát jelent a társadalmi és gazdasági növekedés egyeztetése. India gazdasága ugyan lehetővé teszi a fokozatos GDP-növekedést, de a kínai modell nyomán az ország jövedelmét nem a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklésére fordítják, hanem az államilag támogatott vállalatok globális terjeszkedésére. A Világbank adatai alapján megállapítható, hogy mind Kína, mind India GDP-jét egyre kisebb mértékben teszi ki a mezőgazdaság, s az államgazdaságok lépésről lépésre válnak ipari szolgáltató jellegűvé. A szintén olcsó munkaerőre alapozó Indiának a lakosság növekedésével párhuzamos gazdasági növekedés lehet az egyedüli járható út, ehhez pedig a Kínáéhoz hasonlatos intenzív exporttevékenység ad fedezetet. Kérdéses csak az marad, hogy a Kínát követő Indiának sikerül-e a társadalmi növekedés nyomában tartani a gazdaságit.

Záporokkal és erős széllel érkezik a hidegfront