Kossuth a lakodalomban

Minden feketének a lakásában ott van Kossuth képe. Jobban tisztelik, mint mi! – így érzékeltette Kossuth Lajos tengerentúli népszerűségét egy amerikás magyar valamikor a XIX. század végén, a XX. század elején. Sosem fogjuk megtudni, hogy igazat szólt-e az elbeszélő, aki szerint a száműzetésben élő kormányzó „neuijorki” beszédével nyerte meg a színes bőrű lakosság rokonszenvét. (Állítólag azt hirdette Kossuth az állati sorban tartott négerek láttán, ha a bőrük fekete is, csak olyan emberek ők, mint mi vagyunk.) Száznegyvenöt év távlatából ugyan ki tudná kideríteni, hogyan gondolkodott Amerika fekete lakossága a magyar politikusról? Volt-e tudomása róla egyáltalán? Azt viszont bizton állíthatjuk, hogy idehaza még a XX. század derekán is ott díszelgett a legtöbb parasztház tisztaszobájában az 1848–49-es szabadságharc vezetőjének arcmása, más égi s földi uralkodók képe mellett.

Lőcsei Gabriella
2005. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vidéki Magyarország érzelmi minősítése szerint olyan történelmi fordulópont volt ugyanis a magyarság életében a Kossuth Lajos által irányított 1848–49-es küzdelem, amelyre emlékezni, s az utódokat emlékeztetni kötelessége mindenkinek. Nincs is más, a népművészet által oly gazdagon megörökített korszaka históriánknak, mint a ’48-as szabadságharc. Dalok, mesék mondák sokasága dicsőítette, majd siratta azt a forradalmat, amely során – a nép így tartotta – „a szabadság ügye döntésre jutott”. Az egyszerű emberek 1848 élményétől felforrósított memóriája – amely tudós vélemények szerint csupán néhány emberöltőt képes átfogni – a kuruc időket is, de még az igazságos Mátyás király uralkodásának korát is felidézte, amikor a szabadságharcot és annak vezető személyiségeit a legkülönbözőbb folklórműfajokban magasztalta. Kossuth Lajos mellett Petőfi Sándort, Bem tábornokot, Klapkát és Perczel Mórt, elvétve még Görgey Artúrt is… Persze, abban, hogy ez a káprázatosan színes népművészeti örökség fennmaradhatott, a XX. század első éveitől fogva körültekintő gyűjtőmunkát folytató néprajzkutatóknak is jelentős volt a szerepük. Bartók Bélától, Kodály Zoltántól, Katona Lajostól, Rajeczky Benjamintól kortársainkig (Juhász Katalin, Tari Lujza, Szabó Zoltán, Újváry Zoltán, Mándoki László, Sándor István…) igen hosszú a sor, akiket elismerés illet, amiért a XIX. század világraszóló magyar küzdelméről még ma is eleven népművészeti örökség birtokában beszélhetünk.
Jókai Mór Szabadság a hó alatt című írásában olvasható: amit énekelnek, az örökké megmarad. Nekünk, a XXI. századi Európa polgárainak voltaképpen nincs is más teendőnk, csak eszébe juttatni korunknak a ’48-as szabadságharc folklorisztikus emlékeit. Az énekeit mindenekelőtt, hogy a modern világ se felejthesse el őket a sok új keletű zenei hatás terrorja alatt. Ne feledkezzék meg a Kossuth-nótáról, amelynek legalább száz szövegváltozata van. (Az egyik így hangzik: „Kossuth Lajos azt izente, / Nincsen elég regimentje. / Ha még egyszer azt izeni, / Mindnyájunknak el kell menni…”) Az Arany János költeménye alapján országosan ismertté lett Süvegemen nemzetiszín rózsáról, vagy a még a kuruc korból való dallamra szerzett szövegről: „Esik eső karikára / Kossuth Lajos kalapjára. / Valahány csepp esik rája,
/ Annyi áldás szálljon rája, / Éljen a haza!” A szabadságharcnak, azt mondják, szinte az eseményekkel egy időben a jelképei lettek ezek az énekek. Szerepüket, jelentőségüket mi sem tanúsítja jobban, mint az az 1849-es bukás után hozott szigorú rendelkezés, amelynek értelmében tilos volt énekelni e dalokat. Haynau emberei összefogdosták azokat a „Kossuth-kutyákat”, akik a forradalom nótáit a nyilvánosság előtt énekelték. Ott dúdolták vagy harsogták tehát őket a Világos utáni évek búslakodva reménykedő magyarjai, ahol nem hallhatták az önkényuralmi rend őrei: a lakodalmakban. Többen is leírják, nem volt az 1850-es, 60-as években olyan valamirevaló menyegző hazánkban, amelyen éjféltájban rá nem zendített a násznép valamelyik ’48-as dalra. A nyilvánosság előtt pedig olyan nótákkal játszották ki a hivatalos rendeletet, amelyek szó szerint nem utaltak az elfojtott forradalomra, mégis tudta a hallgatóság, miért keseregnek az énekesek: „Duna, Duna, be sok magyar könnye / Hullott immár cseppjeid közé le / Duna, Duna, be sok magyar vére / Omlott hajdan partjaid szélére…” Ezeknek a nótáknak – természetesen – semmiféle perzekutor nem tudott megálljt parancsolni, katonadalokként, de még kortesnóták gyanánt is tovább éltek, olykor az országhatárokon is túl. A világosi fegyverletételt gyászoló dallamok („Hej, Világos, vén sötét Világos, / Te miattad a haza oly gyászos”), de a betyárnóták is különösen alkalmasak voltak arra, hogy az idegenben szolgáló magyar legények nehéz sorsát panaszolják. A leghíresebb betyárt, Rózsa Sándort, aki a hozzá hasonló szegénylegényekből szabadcsapatot alakított, s harcolt az idegenek ellen, Kossuthék oldalán, kiváltképpen a szívébe fogadta a dalos lelkű magyarság. Nem egy ének, népballada örökítette meg a tetteit, szerte a Kárpát-medencében, ahol magyarul beszéltek. Gábor Áron hírét is messzire röpítette a dal, de még Görgeyét is, csakhogy az övét negatív értelemben: „Kis pejlovam megérdemli a zabot, / Kétszer kerülte meg Magyarországot. / Harmadszorra is megkerülte volna, / Ha Görgey igaz vezér lett volna.”
A szájról szájra terjedő népművészetnek a dalok mellett valóságos kincsestára az a mese- és mondatár, amely a szabadságharc nevezetes történeteit és szereplőit örökítette meg. Az 1848–49-es esztendőkből való népmeséknek is, de a történeti mondáknak is sok kapcsolódási pontjuk van az igazságos Mátyás királyról szóló történetekkel. A Habsburgok trónfosztása után a nép egyszerű fiai ugyanis valóságos mesebeli királyuknak tekintették Kossuth Lajost: „Csatázzatok, ti jó magyar jobbágyok, / Kossuth Lajos lesz a ti királyotok / Ferenc József nem is való királynak, / Mert két ura volt az ő kedves édesanyjának.” Az a gyermeki rajongás, amellyel Kossuth Lajos alakját, majd egyre fényesedő emlékét körülvették idehaza az egyszerű emberek, a mindennapokat is átigazította. A nógrádi asszonyok például színpompás ünnepi viseletüket a szabadságharc bukása után feketére cserélték fel, Kossuth-gyászba öltöztek. Ingvállukra, kenyérkendőikre azonban szép színes hímzőfonalaikkal, a Kossuth-bankó motívumait öltögették. A férfiak – ellenállásuk kifejezésére – Kossuth-szakállt növesztettek, a kalaposok Kossuth-kalapot árusítottak. („Kossuth Lajos kis kalapja / Nemzeti szín lobog rajta. / Az is azért lobog rajta, / Országunkat igazgatja.”)
A Szent Koronát mellőző Kossuth-címert azonban – hogy, hogy nem – soha nem fogadta el sajátjaként a magyar nép. A Rákóczi-szabadságharc leverése után feledésre ítélt nemzeti szimbólumokat, miután az 1848. évi XXI. törvénycikkel visszaállították jogaikba, szinte azon nyomban a szabadságharcra mozgósító jelképeknek tekintették az emberek. A bukás után, az önkényuralom éveiben pedig a nemzeti ellenállás szimbóluma lett a piros-fehér-zöld színű kokárda, a nemzetőrkarszalag és a zászló is. A koronás címerhez azonban minden időben ragaszkodtak az emberek. Akkor is, ha szűrre varrták, akkor is, ha bútoraikra faragták, dísztálaikra, -korsóikra festették… A trónfosztásról határozó radikálisoknál is, de a náluk mérsékeltebb elveket valló politikusoknál is jobban tudták talán a kis falvak lakói, a névtelen művészek és kézműves mesterek, hogy a Szent Korona nem a pillanatnyi politikai akaratok leképezésére vagy elleplezésére szolgál, hanem magyarságunk kinyilvánítására. Ott a helye tehát a címer fölött, a fiúi tisztelettel körülvett Kossuth Lajossal egyetértve, vagy néki ellentmondva. Néprajzi gyűjteményeinkben számos tárgy emlékeztet ma is erre a konok népi következetességre, a XIX. század utolsó negyedében ugyanis az egyik legkedveltebb díszítőmotívum lett a hagyományos paraszti művészetben a koronás magyar címer.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.