Magukra hagyott kistelepülések

Csite András
2005. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orbán faluparlament-ötletét ellendrukkerei vagy hangos kacajjal fogadták, vagy ismét arról beszéltek, hogy a Szövetség elnöke ki akarja vinni a politikát az alkotmányos parlamenti keretekből. Az Orbán-fóbiában szenvedő publicisták ismét bizonyítva látják, hogy a volt miniszterelnök alkotmányellenes és populista, vezérelvű demokráciát kíván kis honunkban létrehozni. A társadalmi problémák iránti érzéketlenségről tanúskodó gúnykacajjal különösebben nincs értelme foglalkozni, bár kifejezzük örömünket, amit a gazdák traktorainak budapesti föltűnése és az ez által kiváltott félelem és reszketés miatt érzünk.
Hogy Orbán miniszterelnöki működése során mennyire és miként lépte túl a magyar parlamentarizmus hagyományait és az alkotmány előírásait (ami nem azonos), több tudományos elemzés is született. Ezek kimutatták ugyan, hogy Orbán Viktor miniszterelnökségének idején a magyar politikai rendszer a prezidenciális kormányzás, az erős kancellári hatalomgyakorlás irányába mozdult el, ám – s ez rendkívül fontos – csak addig a mértékig, amit a Magyar Köztársaság alkotmánya még lehetővé tesz. Téves az a vélemény, hogy Orbán olyan populista demokráciára törekedne, ahol a kormány prezidenciális uralmat gyakorló vezetőjét nem korlátozzák a parlamentáris intézmények. Az Európai Néppárt alelnökéről van szó, aki ellenzéki vezetőként is bizonyította, hogy az alkotmányosság útjáról nem vezeti le táborát.
A probléma, a jelenkori magyar parlamentarizmus válsága azonban bővebb elemzést is megérdemel, bővebbet és részletesebbet annál, hogy a szokásos pártpolitikai adok-kapok (vö. ki a rosszabb a homokozóban) szintjére silányítsuk.
Mert a magyar parlamentarizmus komoly válságban van. Pontosabban a demokrácia tán legfontosabb szereplői, a hazai pártok vannak válságban, s a prezidenciális kormányzás, a populista demokrácia irányába tett gyurcsányi és orbáni lépések e válságra adott egyfajta választ jelentenek. A pártrendszer válságának lényege az, hogy a magyarországi pártok egyre jelentősebb mértékben képtelenek a köztársaság érdek- és eszmecsoportjainak képviseletére, vagyis a pártrendszer egyre kevésbé felel meg a társadalom valós csoporttagolódásának és -szerveződésének. E válság egyik megnyilvánulása a belső pártdemokráciák fölszámolódása, a pártelitek autonómiájának növekedése, a borzalmasnak titulált tagság befolyásától való megszabadulás. A válság másik megnyilvánulása az, hogy jelentős társadalmi rétegek gazdasági, hosszú távú csoportreprodukciós érdekei nem jelennek meg a magyar pártok programjában, még inkább a kormányzati politikaalakításban. Ezeknek a csoportoknak, vagy legtöbbször szervezetlen tömegeknek nem marad más, mint a hangos tiltakozás (a viszonylag jobb szervezettségű gazdák esetében), vagy a csendes kivonulás és befordulás a létfenntartás mindennapi gondjaiba (a szegény családok jelentős része, a kisfalvak lakossága, vö. Kopp Mária kutatásai a depresszió és a devianciák társadalmi összefüggéseiről). A magyar politikai rendszer jelenlegi formájában ezeknek a tiltakozó vagy legtöbb esetben befelé forduló és a politikában a köz ügyeinek intézéséből kivonuló csoportoknak a képviseletére alkalmatlan. Lehet persze, hogy sok esetben nem a pártok, hanem a szakszervezetek vagy más érdekvédelmi szervezetek lennének alkalmasabbak e csoportok vágyainak, nézeteinek és anyagi érdekeinek a képviseletére, ám ne feledjük, hogy a magyar parlamentarizmus elmúlt jó tizenöt évében ezek a nem pártjellegű politikai szerveződések vagy a pártok befolyása alá kerültek, vagy pedig – ha létre is jöttek – erőforrás hiányában gyorsan befolyásukat vesztették.
A parlamentarizmus főszereplőinek, a magyar pártoknak tehát továbbra is alacsony maradt a társadalmi beágyazottsága. Ezen persze a végrehajtó rendszer tagjai, a kormányzati és hivatali apparátus különösebben nem siránkozott, mert a szakbürokráciák nagy részének legfeljebb a pártok képviselőivel kellett és kell vitázniuk, ám az erőforrások újraosztásában és a társadalmi szereplők működésének szabályozásában továbbra is – európai összevetésben különösen – jelentős autonómiájuk van.
A faluparlamentek ötletét még a jelenlegi kidolgozatlanságában is támogatandónak és végiggondolandónak tartom. Föltéve persze, ha a kezdeti föllángolást tartós és alapos munka követi. A polgári körök elmúlt három évének története arra int, hogy a Fidesz – Magyar Polgári Szövetségtől a megszokottnál nagyobb felelősséget és aktivitást követeljünk, tekintve, hogy a nagy- és kisvárosi társadalom megszervezésére kitalált polgári körökkel a Fidesz elitje és helyi garnitúrái majd két évig a plakátragasztatáson kívül alig foglalkoztak, inkább láttak bennük veszélyes ellenlábast, semmint a politikusok mobilitására és a politikai társadalmi beágyazottságának növelésére szolgáló intézményeket. Ha a cél az, hogy a vidéken, különösen a kistelepüléseken élők érdekei és jogos elvárásai megjelenjenek, mégpedig kellő hangerővel az országos politika színpadán, akkor az eszköz, a faluparlament támogatandó fölvetés.
Az iskolabezárások, a körzetesítés, a postahálózat zsugorodása, a tömegközlekedés megdrágulása és leépülése, a helyi közszolgáltatások forrásellátottságának csökkenése ugyanis azonnali és hangos tiltakozással állíthatók csak meg. Nemcsak azért kell tiltakozni és a Gyurcsány úr által javasolt „iskola helyett délutáni melegedő”, „busz helyett önkormányzati autó” ötleteket elvetnünk, mert több százezer – ráadásul többségében amúgy is rossz anyagi körülmények között élő – család helyzetét rontják szinte egyik napról a másikra, hanem azért is, mert ha valahol leépülnek a közszolgáltatások, akkor onnét elköltöznek az emberek, ott csökken az ingatlanok értéke, s a megmaradók közellátását is nehezebb lesz megszervezni. Arról ne is beszéljünk, hogy az 1990-es évek eleje óta jelentős forrásokat fordítottak a helyi közösségek intézményrendszerük kiépítésére, s ezeket a befektetéseket a gyurcsányi tervek most egy csapásra elértéktelenítik. S így megsemmisítik azokat az eredményeket, amiket az egymással is versengő kistelepülési önkormányzatok értek el a magyar parlamentarizmus elmúlt tizenöt évében. Az Európai Uniót meg nem is említeném szívem szerint, melynek deklarált politikai célja a vidéki térségek elnéptelenedésének megállítása.
Ha a faluparlamentek létrejöttének és országos társadalmi mozgalommá szerveződésének eredményeként sikerülne megállítani és megfordítani e kormányzatilag gerjesztett folyamatokat, akkor az a magyar demokrácia előnyére válna, tekintve, hogy a kistelepülésen élők jelentős részének visszaadhatná elveszett, a politika befolyásolhatóságába vetett bizalmát. Torgyán óta a parlamenti pártok programjában és politikai gyakorlatában alig-alig jelennek meg a kistelepüléseken élők problémái és e gondok kezelésének eszközei. Igaz, a torgyáni falupolitika operettdíszletek közé begyömöszölt magyar falu- és parasztképe sem történetileg, sem társadalmilag nem volt különösebben megalapozott, de volt. Ma meg nincs. Ami kezdeményezés volt, az MDF tavaly nyári félfordulat-törekvése, az meg megbukott a Dávid Ibolya-féle „normális konzervativizmus” zátonyán, s ezt ráadásul a faluparlamentek ötletét ma elvetők és gúnykacajjal övezők is igencsak üdvözölték. Az pedig, hogy Orbán Viktornak a faluparlament ötletének egyelőre kétséges sikerétől nagyobb esélye lesz-e a miniszterelnöki szék visszaszerzésére, nos ez az ügy szempontjából részletkérdés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.