Ismét győzött az útlobbi a fővárosban

Bár a főváros érvényes közlekedésfejlesztési terve szerint újból ki kellene építeni a villamosvonalat a budapesti Bajcsy-Zsilinszky úton, Demszky Gábor főpolgármester a napokban mégis azt jelentette be: nyáron felújítják az amúgy jó állapotú utat, de sem villamospálya, sem kerékpárút nem lesz rajta.

2005. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest közlekedésének javítására több mint 50 milliárd forintot költ a fővárosi önkormányzat – hangoztatta az elmúlt napokban Demszky Gábor főpolgármester. Többek között tizennégy útszakaszt újítanak föl teljesen, közöttük a Deák Ferenc teret és a Nyugati teret összekötő Bajcsy-Zsilinszky utat. A Belváros és Terézváros közötti nagy forgalmú sugárútra villamospálya kiépítését, a kiskörúti vonal meghosszabbítását tervezték még évekkel ezelőtt. A Fővárosi Közgyűlés 1999-ben elfogadta, majd 2001-ben aktualizálta Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési tervét, amely a kiskörúti villamos továbbvitelét középtávú programként, 2015-ig határozta meg. Ennek ellenére a jelenlegi beruházásból ez kimarad. Pedig az elmúlt években – az útlobbi ellenkezésének dacára – kialakulni látszott a konszenzus a belvárosi közösségi közlekedés újragondolásáról. A fővárosi közélet köreiben ugyanis egyre többen mondták ki: a metróépítkezések idején hiba volt négy-hat sávos „autópályákká” alakítani a belvárosi főutakat a villamoshálózat és a gyalogosok rovására.
Gyenge Zsolt fideszes terézvárosi önkormányzati képviselő lapunknak elmondta: a következő képviselő-testületi ülésre javaslatot készít, amely felkéri a kerület vezetőit, hogy a fővárosnál szorgalmazzák, legalább a sínpályát alakítsák ki. Érvei szerint a felszíni közlekedés erősítése az útvonal kereskedelmére, üzleti fejlődésére is jótékony hatással lenne. – A budapesti közlekedési beruházásokat meghatározzák a lobbik: van metrólobbi, útlobbi, csak a villamosok fejlesztése mögött nincs érdekcsoport, miközben Európa nagyvárosaiban mindinkább e környezetbarát közlekedést helyezik előtérbe a döntéshozók. Nálunk sajnos az ellenkezője igaz. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a már meglévő kötött pályás hálózatot is szűkítenék, s így több trolibuszjárat is vegetál – véli a képviselő. A képviselő szerint a háttérben a városi közlekedést a rendszerváltozás előtti évtizedekben hibás fejlesztésekkel ellehetetlenítő útlobbi és sikeres külföldi minták alapján a belváros rehabilitációját támogató körök közti ellentét húzódik. – Nem az első eset, hogy csupán azért újítanak fel egy amúgy jó állapotú útvonalat, hogy azon a következő években ne lehessen kerékpárutat vagy villamospályát kialakítani – tette hozzá.
A fővárosi városüzemeltetési bizottság alelnöke, Szálka Miklós (Fidesz–MKDSZ) szerint a főváros vezetői nemcsak ígéreteiket nem tartják be, hanem az általuk kidolgozott, s a közgyűlés által elfogadott terveket sem hajtják végre. Emlékeztetett: korábban még biciklisáv kialakításáról is beszéltek az illetékesek a belvárosi sugárúton, de ez az új elképzelésekben már nincs benne.
Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes közölte: a Bajcsy-Zsilinszky úton több száz milliós nagyságrendű beruházással kicserélik a burkolatot, méghozzá két rétegben. – A középtávú tervben valóban szerepel a villamosépítés, ám erre most nincs pénz, és a közeljövőben sem lesz. Öt év után, amennyiben forrásokhoz jutunk, ki lehet építeni a pályát, azonban a főútvonal állapotának romlását nem engedhetjük meg – tette hozzá Vajda Pál.
– Becslésem szerint a sínek lefektetése nem kerülne sokkal többe egymilliárd forintnál – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője. Mint fogalmazott, óriási hiba, hogy Budapest villamoshálózatát az elmúlt tizenöt évben szétszabdalták. A környezetvédő szerint a Bajcsy-Zsilinszky út ma gyakorlatilag autópályaként működik a város szívében, s a villamospálya kialakítása nélküli felújítás csak konzerválja ezt az állapotot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.