Budapest közlekedésének javítására több mint 50 milliárd forintot költ a fővárosi önkormányzat – hangoztatta az elmúlt napokban Demszky Gábor főpolgármester. Többek között tizennégy útszakaszt újítanak föl teljesen, közöttük a Deák Ferenc teret és a Nyugati teret összekötő Bajcsy-Zsilinszky utat. A Belváros és Terézváros közötti nagy forgalmú sugárútra villamospálya kiépítését, a kiskörúti vonal meghosszabbítását tervezték még évekkel ezelőtt. A Fővárosi Közgyűlés 1999-ben elfogadta, majd 2001-ben aktualizálta Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési tervét, amely a kiskörúti villamos továbbvitelét középtávú programként, 2015-ig határozta meg. Ennek ellenére a jelenlegi beruházásból ez kimarad. Pedig az elmúlt években – az útlobbi ellenkezésének dacára – kialakulni látszott a konszenzus a belvárosi közösségi közlekedés újragondolásáról. A fővárosi közélet köreiben ugyanis egyre többen mondták ki: a metróépítkezések idején hiba volt négy-hat sávos „autópályákká” alakítani a belvárosi főutakat a villamoshálózat és a gyalogosok rovására.
Gyenge Zsolt fideszes terézvárosi önkormányzati képviselő lapunknak elmondta: a következő képviselő-testületi ülésre javaslatot készít, amely felkéri a kerület vezetőit, hogy a fővárosnál szorgalmazzák, legalább a sínpályát alakítsák ki. Érvei szerint a felszíni közlekedés erősítése az útvonal kereskedelmére, üzleti fejlődésére is jótékony hatással lenne. – A budapesti közlekedési beruházásokat meghatározzák a lobbik: van metrólobbi, útlobbi, csak a villamosok fejlesztése mögött nincs érdekcsoport, miközben Európa nagyvárosaiban mindinkább e környezetbarát közlekedést helyezik előtérbe a döntéshozók. Nálunk sajnos az ellenkezője igaz. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a már meglévő kötött pályás hálózatot is szűkítenék, s így több trolibuszjárat is vegetál – véli a képviselő. A képviselő szerint a háttérben a városi közlekedést a rendszerváltozás előtti évtizedekben hibás fejlesztésekkel ellehetetlenítő útlobbi és sikeres külföldi minták alapján a belváros rehabilitációját támogató körök közti ellentét húzódik. – Nem az első eset, hogy csupán azért újítanak fel egy amúgy jó állapotú útvonalat, hogy azon a következő években ne lehessen kerékpárutat vagy villamospályát kialakítani – tette hozzá.
A fővárosi városüzemeltetési bizottság alelnöke, Szálka Miklós (Fidesz–MKDSZ) szerint a főváros vezetői nemcsak ígéreteiket nem tartják be, hanem az általuk kidolgozott, s a közgyűlés által elfogadott terveket sem hajtják végre. Emlékeztetett: korábban még biciklisáv kialakításáról is beszéltek az illetékesek a belvárosi sugárúton, de ez az új elképzelésekben már nincs benne.
Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes közölte: a Bajcsy-Zsilinszky úton több száz milliós nagyságrendű beruházással kicserélik a burkolatot, méghozzá két rétegben. – A középtávú tervben valóban szerepel a villamosépítés, ám erre most nincs pénz, és a közeljövőben sem lesz. Öt év után, amennyiben forrásokhoz jutunk, ki lehet építeni a pályát, azonban a főútvonal állapotának romlását nem engedhetjük meg – tette hozzá Vajda Pál.
– Becslésem szerint a sínek lefektetése nem kerülne sokkal többe egymilliárd forintnál – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője. Mint fogalmazott, óriási hiba, hogy Budapest villamoshálózatát az elmúlt tizenöt évben szétszabdalták. A környezetvédő szerint a Bajcsy-Zsilinszky út ma gyakorlatilag autópályaként működik a város szívében, s a villamospálya kialakítása nélküli felújítás csak konzerválja ezt az állapotot.
Pressman, go home! (David Pressman nagykövet eltakarodásának fölöttébb szükséges voltáról)