Nyomás az EU-ba! Nyomás?

Csite András
2005. 05. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hát ezt is megértük. Egy év telt el a nagy budapesti pontonhídverés óta, egy éve, hogy befüvesítették a Lánchidat, egy éve, hogy ötletes agyak a Gellért-hegyre újabb művízesést álmodtak, egy éve már, hogy a magyar pólós labdájával betalált az EU feminin hálójába. Egy éve, hogy Magyarország majdnem teljes jogú tagja az Európai Uniónak. S Glatz Ferenc értékelése szerint az uniós csatlakozást Magyarország elveszítette.
Glatz akadémikus szavai, a kevés visszhangot kapó, ám kordokumentumként mindenképpen jelentős új lakiteleki nyilatkozat, a magyar publicisztika legkiválóibbnak frissebb írásai mind-mind annak tünetei, hogy a magyar szellemi elitnek mostanra vált végérvényesen meggyőződésévé: újra utat tévesztettünk, Magyarország közállapotaival ismét súlyos gondok vannak, s ami a mostani helyzetet egyedülállóvá teszi, az az, hogy csodagyógyszernek, gyors megoldásnak, külső – EU-s – segítségnek nyoma sincs. A Gyurcsány-kormány mostanra már teljesen nyilvánvalóvá váló tehetségtelensége és tehetetlensége, a kéthavonta meghirdetett kormányprogramok üressége a válsághangulatot azok körében is erősíti, akik eleddig hittek, mert hinni akartak a szociálliberális PR-szólamokban.
A népességfogyásnak, a szociális feszültségek növekedésének, a demokrácia intézményeibe vetett hit meggyengülésének, a polgári gondolkodás és életvezetés népszerűtlenné válásának a mai magyar közintézmények nem tudtak megálljt parancsolni. A köztársaság képtelen volt a kezdetben – s meglehetősen rövid ideig – belé vetett hitet eredményekkel meghálálni, képtelen volt a polgárok legtöbbször jogos, ám néha megalapozatlan reményeit teljesíteni. Egy évvel az ország EU-csatlakozása után az is nyilvánvaló, hogy a magyar köztársaság (így, kisbetűkkel, hisz a lelkekben és a fejekben élő politikai közösségre gondolunk) megerősítéséhez az unió hozzájárulni alig tudott. Magyarország már minden olyan országokon túlnyúló szervezetnek tagja, amelynek 1990-ben tagja kívánt lenni, s Magyarországon ma már nincs olyan politikai elitcsoport, amely egy-egy ciklus alatt ne ült volna az ország kormányzói bakján. A magyar politikai elit belső tartalékai kimerültek, a külső és reménykedve várt támogatásról és iránymutatásról pedig kiderült, hogy nem az és nem annyi, aminek hittük. A lelkekben a harmadik Magyar Köztársaság alighanem már megbukott. A nagy állami szervezetek, a bürokráciák még úgy-ahogy összetartják, ám hitet, szeretetet, azonosulást már nem tud kiváltani. Magyarország válságban van.
De nemcsak Magyarország, hanem az Európai Unió is válságban van. Németország és más EU-tagállamok esetében nem pusztán átmenetinek tűnő konjunkturális visszaesésről, a növekedés lelassulásáról beszélhetünk, hanem a népességcsökkenésről és arról, ami ezzel együtt jár, a szociális ellátást biztosító nagy állami rendszerek finanszírozási válságából eredő, mély strukturális krízisről, az európai szociális modell fenntarthatatlanságáról, amit a mindennapi kultúrában a munka és a család értékeinek háttérbe szorulása még látványosabbá és egyben visszafordíthatatlanabbá tesz.
Európa mélyreható reformokra szorul. Nem azokra, amelyeket az EU alkotmánytervezetéből kiolvashatunk, nem a polgároktól egyre távolabb kerülő és egyre átláthatatlanabbá, bürokratikusabbá váló központi EU-szervek erősítésére, hatalmuk növelésére lenne szükség, hanem éppenséggel ezek megszüntetésére s a polgárok szabadságának és ezzel együtt felelősségvállalásának növelésére. Európának vissza kellene térnie mindahhoz a kulturális, keresztény örökséghez és a vállalkozó-polgár szellemi hagyományához, amely a kontinenst naggyá tette. Az önmagáért és utódaiért felelősen cselekvő, hosszú távra tervező, alkotó polgár hagyományához.
Az eltelt egy év fejleményei azt mutatják, hogy ma erre minden korábbinál kevesebb esély van. A Gyurcsány–Medgyessy-kabinetek EU-val kapcsolatos ténykedését akkor értjük meg igazán, ha abból indulunk ki, amiből előbb akadozó szavú, majd mély gondolati szünetekbe süppedő s aztán onnét szóvirágból font kötélen kimászó miniszterelnökünk kiindult. Vagyis abból, hogy az államkassza üres. Mondhatni: kong. S a cél, a politikai túlélés elsődleges célja, hogy elkerülje az ország a csődöt, ők pedig a bukást. S mire jó eszközként ebben a túlélési játékban az EU? Hát hogy közvetlen forrásokat tudjanak szerezni a költségvetés lyukainak betömködéséhez. Így volt ez az EU-s adószámmal rendelkezők hónapokkal késleltetett – és időközben kiderült, EU-szabályozás-ellenes – viszszafizetésekor, a SAPARD és a területalapú agrártámogatások kifizetésekor vagy a többi fejlesztési pályázat támogatásának késleltetésekor. Igen, Magyarország 80 milliárdos többlettel zárta a 2004., uniós évet, de úgy, hogy a befizetett 133,2 milliárd forintból az EU egyrészt egyszeri engedményként visszautalt 42,8 milliárd forintot, másrészt pedig úgy, hogy az EU-tól kapott mintegy 170 milliárd forint jelentős része bennmaradt az államkincstárban. Pénz helyett megkapták viszont a magyar polgárok, gazdák és vállalkozók, civil szervezetek és önkormányzatok mindazt, amit e kormány adni tud és tudott: szóvirágokat és lila ígéreteket, hogy micsoda jó lesz itt a helyzet, s hogy miként fog itt dőlni a lé. Persze csak 2006-tól (a románok és a bolgárok 2007-es felvétele rejteget még meglepetéseket). Gyurcsányék külpolitikai ügyetlenkedéséről ne is beszéljünk, hisz az uniós határügynökséget Varsóba (és nem Budapestre) telepítették, s a románoknak sokkal kevesebb környezetvédelmi beruházást kell elvégezniük a csatlakozásig, mint amire szükség lenne, s aminek „levét” általában a tiszántúliak szokták meginni.
Okkal teheti fel a kérdést az ember, hogy mi értelme van egy több ezer fős eurobürokráciát Magyarországnak fenntartania, mi értelme van a legtöbb jelentős nemzeti gazdaságfejlesztési eszközről lemondani annak érdekében, hogy az EU-ba befizetett magyar tagsági hozzájárulást csekély többlettel vissza tudjuk szerezni. Ráadásul úgy, hogy az uniós pénzeknek van egy nagyon rossz üzenetük is: lobbizással, kapcsolatokkal a legblődebb ötletek megvalósítására is lehet ingyenpénzt szerezni, ami üzenetként azt hordozza, hogy a munka, a tehetségből fakadó alkotó gyarapodás és felhalmozás csak másodlagos jelentőségű a mai gazdaságban, mert az elsődleges az ingyenpénz, az uniós pályázat, a támogatás.
De nekünk az Európai Unió kellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.