Kevesebb kártérítést fizetnek a kátyúk miatt

2005. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem harmadával csökkentek az idén a bejelentett kátyúkárok miatt kifizetett összegek a fővárosban. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-nél megtudtuk: a tavalyihoz képest idén kevesebben igényeltek kártérítést, és mivel a közszolgáltató februártól megszigorította az eljárást, a kérelmek negyedét így elutasíthatták. Izsák Györgyné, az útüzemeltetési osztály vezetője szerint jól működik a szigorítás, ám gondot jelent, hogy nincs egzakt meghatározás a kátyúra. Vajda Pál főpolgármester-helyettes meghatározása alapján azt az úthibát tekinti kátyúnak, amely hirtelen irányváltásra kényszeríti az autóst. A vállalat szakértői szerint a tíz centiméternél mélyebb gödrök okozhatnak súlyosabb károkat.
*
Májusig 2800 bejelentésre 39 millió forintot fizettek ki, a kárigények egynegyedét viszont elutasították az FKF Rt. szakértői. Tavaly ugyanebben az időszakban 3200 volt a bejelentő, akkor öt hónap alatt 108 millió forint kártérítést utaltak át a fő- és tömegközlekedési útvonalakon keletkezett kátyúk okozta sérülések miatt a Fővárosi Közgyűlés által erre a célra elkülönített keretből.
Ismeretes: a közszolgáltató februártól kulturáltabb ügyfélfogadást és gyorsabb eljárást ígért a kátyúk kárvallottjainak. Ez azt jelentette, hogy szakértőkből, jogászokból, közlekedési szakemberekből álló csoport számítógépes adatbázist épített föl, és ez alapján a bejelentés után megvizsgálják, valóban kátyú miatt keletkezett-e a járműben a sérülés. Azt is elemzik: mekkora kárt okozhat, ha az adott gödörbe belehajt a sofőr. Górcső alá veszik a jármű állapotát, sőt azt is, hogy a járművezető olyan sebességgel hajtott-e, amit az úttest állapota megkívánt – mondta el az osztályvezető. Hozzátette: a hiedelmekkel ellentétben a kátyúkárok bejelentőinek nem szükséges fényképpel, illetve tanúkkal igazolniuk, hogy valóban baleset történt. Ugyanakkor mindezek megkönnyíthetik és meggyorsíthatják az eljárást, amelynek végén az FKF Rt.-vel szerződött Allianz biztosító fizeti ki a megítélt összeget.
Megtudtuk: a nagy járműparkkal rendelkező társaságok, mint például a BKV, a mentők, a tűzoltók vagy a postai szállítók egyszer sem jelezték, hogy a kátyúk miatt érte volna őket kár. Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója lapunk kérdésére megerősítette: nem tartják nyilván, hogy a fővárosi kátyúk miatt mekkora költségnövekedéssel kell számolniuk. A budapesti közutakon közlekedő csaknem 1500 autóbusz karbantartására évente 25 milliárd forintot költenek, ennek legnagyobb részét a kötelező javítások, olajcserék teszik ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.