Csaknem harmadával csökkentek az idén a bejelentett kátyúkárok miatt kifizetett összegek a fővárosban. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-nél megtudtuk: a tavalyihoz képest idén kevesebben igényeltek kártérítést, és mivel a közszolgáltató februártól megszigorította az eljárást, a kérelmek negyedét így elutasíthatták. Izsák Györgyné, az útüzemeltetési osztály vezetője szerint jól működik a szigorítás, ám gondot jelent, hogy nincs egzakt meghatározás a kátyúra. Vajda Pál főpolgármester-helyettes meghatározása alapján azt az úthibát tekinti kátyúnak, amely hirtelen irányváltásra kényszeríti az autóst. A vállalat szakértői szerint a tíz centiméternél mélyebb gödrök okozhatnak súlyosabb károkat.
*
Májusig 2800 bejelentésre 39 millió forintot fizettek ki, a kárigények egynegyedét viszont elutasították az FKF Rt. szakértői. Tavaly ugyanebben az időszakban 3200 volt a bejelentő, akkor öt hónap alatt 108 millió forint kártérítést utaltak át a fő- és tömegközlekedési útvonalakon keletkezett kátyúk okozta sérülések miatt a Fővárosi Közgyűlés által erre a célra elkülönített keretből.
Ismeretes: a közszolgáltató februártól kulturáltabb ügyfélfogadást és gyorsabb eljárást ígért a kátyúk kárvallottjainak. Ez azt jelentette, hogy szakértőkből, jogászokból, közlekedési szakemberekből álló csoport számítógépes adatbázist épített föl, és ez alapján a bejelentés után megvizsgálják, valóban kátyú miatt keletkezett-e a járműben a sérülés. Azt is elemzik: mekkora kárt okozhat, ha az adott gödörbe belehajt a sofőr. Górcső alá veszik a jármű állapotát, sőt azt is, hogy a járművezető olyan sebességgel hajtott-e, amit az úttest állapota megkívánt – mondta el az osztályvezető. Hozzátette: a hiedelmekkel ellentétben a kátyúkárok bejelentőinek nem szükséges fényképpel, illetve tanúkkal igazolniuk, hogy valóban baleset történt. Ugyanakkor mindezek megkönnyíthetik és meggyorsíthatják az eljárást, amelynek végén az FKF Rt.-vel szerződött Allianz biztosító fizeti ki a megítélt összeget.
Megtudtuk: a nagy járműparkkal rendelkező társaságok, mint például a BKV, a mentők, a tűzoltók vagy a postai szállítók egyszer sem jelezték, hogy a kátyúk miatt érte volna őket kár. Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója lapunk kérdésére megerősítette: nem tartják nyilván, hogy a fővárosi kátyúk miatt mekkora költségnövekedéssel kell számolniuk. A budapesti közutakon közlekedő csaknem 1500 autóbusz karbantartására évente 25 milliárd forintot költenek, ennek legnagyobb részét a kötelező javítások, olajcserék teszik ki.
A TEK fogja megteremteni a nyugati vezetők biztonságát a budapesti diplomáciai csúcson