Köznapló

Végh Alpár Sándor
2005. 08. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 4., csütörtök
A tévéhíradó felhőszakadásokról, elöntött pincékről és vízben fuldokló alföldi városokról mutat felvételeket, közben faggatják a meteorológust, hátha kiejti a száján a szót: katasztrófa, hátha rávezetik arra, hogy ez a hét egyiptomi csapás egyike – Magyarországon. A meteorológus azonban józan, nem beszél szamárságokat, ez pedig felidézi bennem a hajdani tanácselnököt, aki már két évtizede azon háborgott, hogy az emberek nem takarítják a vízelvezető árkokat, nem nézik, tiszták-e az átereszek, nem törődnek azzal, hogy az esővíz az árkokból le tud-e folyni olyan vízgyűjtőbe, amely befogadja, és ha valaki szemükre veti a renyheségüket, azzal intézik el, hogy nem az ő dolguk, hanem a városé. Márpedig ha így megy tovább, baj lesz, országos baj. Bekövetkezett. Most persze az útszéliek szidnak mindenkit az atyaistentől egészen a polgármesterig, a kereskedelmi tévék riporterei természeti csapást emlegetnek, holott a dolog végtelen egyszerű: a víz, mióta világ a világ, lefelé folyik, ám ahol erre nincs módja, kiönt, elsodor mindent, és nem nézi, kinek a házát áztatja el. És ugyanez érvényes a belvízre: a téeszvilág előtt megvolt és működött a földek vízelvezető rendszere, de aztán jöttek a kolhozosítás bajnokai, nyomukban a táblásítás, a Sztalinyecek beszántották az árkokat, és azóta a víz nem tudja, hová folyjék. Szülővárosom, Túrkeve házainak egyharmada térdre rogyott a hetvenes években, ezzel büntette a víz a nagy hangú termelőszövetkezeti várost. Ahol buták a vezetők, és a nép fiai bambán hallgatnak rájuk, ott előbb-utóbb rájuk ront a pusztulás. Nem mindenütt van ez így… A tunéziai Kairuánban ugyanúgy működik a vízellátó rendszer ma is, ahogy azt a város vezetői nyolcszáz éve kialakították, se „korszerűsíteni”, se feldúlni a föld alatti akvaduktokat nem akarta senki. A ciszternák 862 – igen: nyolcszázhatvankettő – óta megvannak, és a tanulatlan arab földműves is tudja, hogy a természet törvényeinek engedelmeskedni kell, bárki van hatalmon. Igaz, arrafelé sosem lehetett hatalma annak, aki a vizet pocsékolta, szennyezte vagy útját elzárta. Nálunk viszont, néhány kivételtől eltekintve, csak olyanok kerültek hatalomra, akik nem értettek a vízhez, vagy garázdálkodtak vele. Az „eredményt” újra meg újra mutatják a képek az elsodort Mátrakeresztesről, a fuldokló Kisújszállásról, a mérgezett ivóvizű Esztergomból, a hol tocsogó, hol tikkadt földekről.

Augusztus 5., péntek
Beiktatták Sólyom Lászlót, a köztársaság új elnökét. A lapok idézik az államfőt, aki olyan fogalmak rehabilitálását kívánja elősegíteni, mint haza, tisztesség, hűség. Szűkszavú kommentárok születtek erről, főleg az nem jutott eszébe senkinek, mekkora szégyen, hogy e fogalmaknak Magyarországon vissza kell adni a becsületét, hiszen ez azt jelenti, hogy a mögöttünk hagyott hat évtizedben elvesztették. Azóta lehet következmények nélkül gúnyolni őket, nyelvet köszörülni rajtuk, hol a Szabad Nép, hol a Heti hetes stílusában. A nyolcvanas években történt: főszerkesztő-helyettesem lapzárta előtt hívatott, hogy leteremtsen, amiért írásomban nép helyett azt a szót használtam, hogy „nemzet”. Nem helyette használtam, szóltam közbe, ám ez olaj volt a tűzre: „A nemzet szónak áthallása van, ezt ma még nem érted, de később majd rájössz” – hangzott az ellentmondást nem tűrő válasz. Sose jöttem rá, legfeljebb arra, hogy a magyar nyelv teljes szépségében túl tágas és túl szabad néhány hivatásos szócsősznek, az olyanoknak, mint főszerkesztő-helyettesem is volt. A szócsőszöktől sokan megijedtek, ahogy ma is félnek a gúny sarát fröcskölő publicisták éles szavától, pedig nem is élesek, csupán durvák. Az államfő beiktatása mégsem emiatt volt számomra fontos, hanem azért, mert Sólyom László jelezte, a szegények és a megnyomorítottak pártján áll. Hadüzenetnek tekinthető ez a kijelentés, hiszen a szegények pártja nagy, ám szavát ma nem hallani. Pedig az ő ügyük képviseleténél nincs fontosabb, ám nem úgy, ahogy a cimborákat gazdagító milliárdosok kormánya hirdeti. Az ő ajkukon csengett a leghamisabban, mióta az Internacionálét éneklik, hogy: „Föl, föl, ti rabjai a földnek…” A szegények pártján állni nem tagkönyv kérdése, hanem tisztességé; vagy mint esetemben: szívügy, ezért támogatom őket tollam minden erejével!

Augusztus 7., vasárnap
Ebéd előtt szóltam a feleségemnek, megyünk forrásvízért. Elegem van a klóros löttyből, amely időnként barna színben zubog elő a csapból a kádba vagy a mosdókagylóba, s hiába kapunk néha kitűnő teákat, képtelenség jól elkészíteni őket, ami „létrejön”, a teának csupán a karikatúrája. Nem vagyok kifordult szemű ortodox híve a szertartásos teázásnak, mióta olvastam erről Béjart könyvében. Nagy várakozással érkezett Japánba a híres zen mesterhez, Desimaruhoz, aki látva a táncos ájtatosságát, a vizet közönséges pléhkannában forralta fel, a teát pedig közönséges bögrében tette elé. Hogy ez mégis hiteles ceremónia volt? Igen, mert a mester így döbbentette rá Béjart-t arra, hogy nem a külsőségeken múlik. Verőcei barátunk szólt: a kettes úton induljunk. A Drégelypalánkot jelző táblánál elbizonytalanodtunk, nem láttunk semmit, ami jelezte volna a forrást. Láttuk viszont, hogy az autók villognak, rendőrt jeleznek, és mindenki ünnepélyes tempóra váltott, mintha esküvői menetben hajtana. Mi viszont intés nélkül leálltunk a rendőrök mellett, hátha tudják, merre a Kutyinka-forrás. Tudták, és odataláltunk: a monda szerint olyan pásztor legeltette nyáját azon a helyen, akinek a fia vak volt. Miért, miért nem, megmosta a szemét a forrás vizével, s az attól fogva látott. E csodának adózva a pásztor faragott egy Mária-szobrot, a szobor fölé kápolna épült, ahol Nagyboldogasszony napjának estéjén mise lesz – ezt vittük haza a kannában a forrásvízzel, ami nem kevés: ilyen történetekből is kirajzolható egy Magyarország, amelynek ismertetőjele, hogy határtalan.

Augusztus 10., szerda
Az aluljáróban a Nyugati térnél megszólított egy jó arcú fiú, és engedélyt kért, hogy megkérdezze, mik a nyaralási szokásaink. Hát olyanok nekem nincsenek, barátom, feleltem, s a válasz alapja az, hogy negyedik éve nem nyaraltam, nem utaztam el sehová, a nyarak munkával teltek, hol a házat pofozva, hol könyvet írva, és ez bizony nincs jól, tudom. A kreatív ember alkotó energiáinak java töltekezés nélkül ugyanis elfogy, s egy nap azt érzi, hogy már „erőből” dolgozik. Ez a tény szinte kikiabál a magyar alkotók egy részének munkáiból. Produkcióikból hiányzik az erőt és nyugalmat sugárzó energia, ezért a sok kiabálás és viszály, ezért a szekértáborok és a folyton provokáló pengeváltás, akár írnak, akár festenek, de ugyanez érvényes a tanárra, az asztalosra, a lovasedzőre vagy a kamionsofőrre. A türelmetlenségnek és a sokféle irányú indulatnak két okát látom. Az egyiket zsögödi Nagy Imre erdélyi festő fogalmazta meg jó néhány éve, de ma is érvényes: „Amelyik nép kínlódik, dolgozik, és nincs ideje nagyobb pihenőre és ideje a munkája átgondolására, az nem alkot, nem teremt… Munka éppen, amennyi szükséges. Dalolni, nevetni, táncolni és gondolkodni, így még lehet valami!” A másik ok, hogy itthon nincs módunk találkozni azzal az erőt adó végtelenséggel, amely a leginkább képes közelünkbe hozni a teremtést, ami azért fontos, mert a teremtésnek mint legnagyobb szabású alkotásnak első számú feltétele az erő volt, márpedig ezt az erőt a magas hegyek, a beláthatatlan ázsiai térségek vagy a tenger sugározzák leginkább. Magyarország 1920-ban elvesztette eme végtelenséget idéző természeti értékeit, új határain túlra szorult mindaz, ami pogány vagy keresztény zarándokhelyként feltöltené a lelkeket. Ma Csíksomlyó ilyen hely, s tán ezért pótolja hiányzó energiáit az anyaországban rekedt magyarság egy része Erdélyben. A maradék kilencvenháromezer négyzetkilométeren is vannak erőt adó helyek: amilyen a nomád Ópusztaszer, a Szent Márton-hegy Pannonhalmával vagy a Dunakanyar a két királyi várossal – ám ezeknek nincs kultuszuk. Csupán kirándulóhelyek, s mitikus sugárzásukat csak a mérhetetlenül szomjas, odaadó lélek képes érzékelni. Medgyaszay István építész mintha előre látta volna ezt: a huszadik század elején a Gellért-hegy tetejére megtervezte a nemzeti panteont. Ha elkészül, ma a hegy zarándokhely, nem a főváros szégyene, amely fölé az önkény szimbólumai magasodnak: a Citadella és előtte a „Szabadság-szobor”. Senki nem vizsgálta még, pedig temérdek lélekbúvár és analízismester jár-kel közöttünk, milyen összefüggés lehet egy kultuszhelyeitől megfosztott ország és a nép életereje között. Hogy nem oka-e egyebek mellett a nagy elvándorlásnak, a sok öngyilkosságnak, és nem ez az erőtlenség-e a magyarázat arra, amiért e náció túl sok mindenben hagyatkozik kizárólag vezetőire, akár méltók azok, akár méltatlanok… A kedves ifjú embernek a Nyugati téri aluljáróban talán azt kellett volna mondanom: ne nyaralási szokásaikról kérdezze az embereket, hanem arról, mivel töltik a szabad idejüket. Egy nép életstílusának, mindennapi kultúrájának sokkal fontosabb fokmérője ez, márpedig kultúránknak ez a rétege züllik, romlik, mert – hogy visszaidézzem zsögödi Nagy Imrét –: nincs tánc, ami nevetés helyett van, az inkább röhögés, dalolni pedig mintha végképp elfelejtett volna Kodály után a fajtám. A hivatásos pengetőket hallgatja inkább, ami nem ugyanaz, úgyhogy néhány dolgot szinte elölről kell kezdeni. Hogy átgondoljam, miként, szeptemberben szabadságra megyek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.