A fényképész utókora

Csontos János
2005. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mélyen megrendült unokafivére halálhírének hallatán az angol királynő – röpítette világgá a hírt a globalizált bulvársajtó. A nekrológokból azt is megtudhattuk: a hatvanhat évesen, agyvérzésben elhunyt Patrick Lichfield nem egyszerűen őrgróf volt, de divatfotós mivoltában saját jogon is hírt és rangot szerzett magának. Igaz, a pletykalapok ennél sokkal szívesebben foglalkoztak dohányfüggőségével és alkoholizmusával, akárcsak azzal a csaknem végzetes autóbalesetével, amely során gerinctörést szenvedett. Nem maradt titokban az intim információkra éhes publikum előtt az a lényegesnek ítélt életrajzi adalék sem, hogy a neki három gyermeket szülő felesége azért vált el tőle, mert a fényképész őrgróf megcsalta őt egy dekoratív fotómodellel. Az elhunytról szóló emlékezések mégsem mulasztották el megjegyezni: ő volt Diana hercegnő esküvői fotósa az (előző) évszázad menyegzőjén.
Huszonnégy évvel ezelőtt, azon a forró, izzadságos júliusi napon én egészen mással voltam elfoglalva; noha nem kevésbé euforikus állapotban, mint a brit korona alattvalói: történetesen épp leszereltem Czinege Lajos, a helikopterről vadászó vérmes hadúr seregéből. Az obszcén dalokat harsogó, sörszagban úszó vonatszerelvényekre a máskor oly peckes katonai rendészek ezúttal meg sem kíséreltek felmerészkedni: a szabadságos honvédeket a laktanyába oly előszeretettel, már-már kéjjel visszazsuppoló, nagy műgonddal válogatott légió piperkőc, fehér kesztyűs tagjai nyilván felmérték, hogy talán az életükkel játszanának. A féktelenségbe torkolló szabadságvágy olyan zabolátlan és olyan ijesztő volt a kupékban, hogy a civil utasokból egyszerre váltott ki rokonszenvet és félelmet. A civilek jelentős része már akkor is szívesebben révedezett el egy távoli, fényűző álomesküvőn, ahol a szép szőke arisztokrata leányzó örök hűséget esküszik a csúnyácska, de dúsgazdag trónörökösnek; mint hogy szembesült volna a kellemetlen kipárolgásokkal bíró magyar valósággal.
A mi leszerelésünk azonban óhatatlanul szétfolyt, majd felszívódott a csalfa időben – miközben Lichfield őrgróf művészi kvalitásokat nem mutató, de kétségkívül hiteles fotói az örökkévalóságot ostromolják. Bizonyára lettek volna rátermettebb hivatásos fényképészek is a monumentális szappanopera rögzítésére – ám ők nem voltak őrgrófok, pláne nem unokafivérek. Az örök hűséget fogadók frigye pedig nem sikeredett ugyan sem hűre, sem örökre, ám a kimerevített pillanaton ez mit sem változtat: az udvari fényképésznek mindenképp élete nagy napja volt az a kánikulai ceremónia. Olyannyira, hogy – túl csábító modelleken, szivarokon és flaskákon – mégis az a titulus maradt rajta: ő volt Diana fotósa.
A fényképész utókora – hogy Závada Pál regényének címével éljek – mi magunk, hajdani harsány leszerelők, civil megbotránkozók, lapuló rendészek és képernyő előtt álmodozók vagyunk. A fátum viszont úgy hozta, hogy a fényképész meg a szupermodell Dianának lett az utókora. Születési dátum, szépség és rang itt nem számít; csakis a végkifejlet. Vajon leszünk-e megbékélt utókora e békétlen jelennek, saját hányatott és sokszorosan manipulált életünknek? Lesz-e módunk múlt időbe tenni mai alkalmatlan politikusokat, mint mondjuk a négycsillagos Czinege Lajost? Leszerelhetünk-e a kényszer és az ámítás fekete seregéből; s ha igen, akkor lesz-e avatott fotós (kék vérrel vagy anélkül), aki révedezésre alkalmatlan, sörszagú vonulásunkat megörökítse? Egyáltalán: el fogja nekünk hinni bárki a szerencsésebb jövőből például a rádiózó, szereptévesztő miniszterelnököt? Megadatik, hogy legyünk egyszer a Riporter utókora?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.