Gyurcsány munkatársait lapzártáig nem értük el. Ismert: a BA Rt. privatizációs pályázatán három jelentkező, köztük a brit BAA International Ltd. adott kötelező érvényű ajánlatot az ÁPV Rt.-nek, az elmúlt héten Abramovics bejelentette, hogy az orosz KrasAir ismét részt vesz a Malév tenderén. Az orosz üzletember a legutóbbi privatizációs eljárás alatt a média előtt sem titkolta, hogy a magyar kormánytól ígéretet kapott a Malévra. Ennek is betudható, hogy feszültté vált a légkör a két ország között, mivel az orosz tőkének a nyugat-európai nyitáshoz szüksége lett volna a magyar légicégre. Szakértők szerint többek között a Malév-tender miatt nem jött létre a tervezett Gyurcsány– Putyin-találkozó.
*
A BA Rt. magánosításában új fejlemény, hogy információink szerint a napokban elkészült a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. átruházási szerződésének tervezete, a végleges dokumentumot a Malév Rt. és a BA Rt. vezérigazgatói írják alá. A Malév így pénzügyi problémáinak enyhítése érdekében a legjövedelmezőbb tevékenységét, az üzemanyag-értékesítést, illetve -kiszolgálást ellátó cégét ruházná át a privatizáció előtt álló BA Rt.-nek: ezzel viszont a repülőteret üzemeltető társaság értéke is emelkedik, a nemzeti légitársaságé viszont csökken. Ennek megfelelően a BA Rt. a szerződésben is igyekszik biztosítani a RÜK kedvező helyzetét.
A Malévnak értesüléseink szerint arra is kötelezettséget kellene vállalnia, hogy teljes üzemanyag-szükségletének legalább 65,5 százalékát öt éven keresztül a RÜK Kft.-től vásárolja. A BA Rt. cégének viszont ugyanazon feltételek mellett szállítaná továbbra is az üzemanyagot a Mol Rt. A RÜK a BA cégeként öt évig szintén ugyanazzal a haszonnal adhatja el a Malévnak a repülőgépek üzemanyagát, mint jelenleg. A RÜK a Ferihegyi repülőtéren megforduló légitársaságok 70 százalékának értékesít üzemanyagot, a kiszolgálási piacon pedig 90 százalékos a részesedése. A Malév ezzel együtt Ferihegyen a legnagyobb üzemanyag-felhasználó, piaci részesedése meghaladja az 50 százalékot.
A privatizálás előtt álló BA Rt. – a magas vételár ellenére – óriási üzlethez jut. Mint ismert, a RÜK eladása érdekében a BA Rt. és a Malév Rt. vezetése keretszerződést írt alá – azt megelőzően szervezte ki a Malév a tevékenységet kft.-be –, amely nemcsak az üzemanyag-kiszolgálást ellátó cégről, hanem a repülőtér területén levő üzemanyagtelepről, illetve a ferihegyi légikikötőt és a Mol százhalombattai finomítóját öszszekötő üzemanyag-vezetékről is rendelkezik. A Malév Rt. közgyűlése ez év szeptember 30-án hagyta jóvá, hogy a légitársaság a törzstőke 100 százalékára vetített 7,023 milliárd forintért értékesítse a RÜK-öt. A Malév ugyanakkor nem kapja meg a cégben meglevő tulajdonrészére eső teljes összeget, ugyanis a BA jóváírja a Malévval szemben fennálló 1,48 milliárd forintos követelését.
Ezzel együtt az üzemanyagtelepen a Malévnak saját költségén kell elvégeznie a környezetvédelmi beruházásokat. Amennyiben ezt a feladatot a légitársaság a megállapított határidőre nem teljesítené, kétmilliárd forint kötbért fizet a BA-nak. Értesüléseink szerint a beruházás költségét 600 millió forintban határozták meg a felek, ezt az összeget a BA a vételárból mindaddig visszatartja, ameddig a munkálatok el nem készülnek. A BA hozzájárul ahhoz, hogy amenynyiben a csővezetéket értékesítené a Malév, a használati jogra vonatkozó szerződést a vevőre átruházhatja a légitársaság.
Lapunk tegnap beszámolt arról, hogy az ecseri telekvásárlás ügyében különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének kísérlete gyanújával a Fővárosi Főügyészség elrendelte a nyomozást. A BA tegnap közleményben tudatta: abban az esetben, ha a nyomozás érinti a társaságot, valamint a Ferihegyi repülőteret, a cég minden rendelkezésére álló segítséget megad az ügyben eljáró hatóságoknak.

Sára Botond: Karácsony Gergely továbbra is asszisztál a jogszabálysértő állapothoz