Rendszerváltásról szó sem volt

„Azért kell a modellváltást elvégezni, hogy a rendszerváltás elkerülhető legyen.” (Németh Miklós, 1989. június 23.)

Löffler Tibor
2005. 11. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A köztévé november 3-i, Lapozó című műsorában Debreczeni József kifogásolta, hogy a Magyar Nemzet Gyurcsány Ferencnek a KISZ KB titkáraként 1989-ben írt levelét egy Varga Péter által, 1988-ban jegyzett dokumentummal együtt közölte. Úgy tűnhet hát, teljesen más volt 1989-ben, a rendszerváltás évében KISZ-vezetőnek lenni, mint 1988-ban. Ez részben igaz. A kronológiai pontosságnak azonban megvan a maga jelentősége. Először is: a Magyar Nemzet két levelet közölt Gyurcsány Ferenctől. Az egyik, amelyben fölvetette a Fidesz „politikai elszigetelését” annak „elfogadhatatlan törekvései” miatt, 1988 augusztusában született, és csak az „alternatív” szervezetekről való információgyűjtést és tájékoztatást felvető másik levél datálódott 1989. január 31-én.
Az első levél egyértelműen az egypártrendszer (pártállam) fenntartásának és védelmének szellemében íródott, de az alternatív szervezetek fogalma, amit a KISZ KB titkára 1989. január legvégén használt, szintén a pártállami gondolkodást tükröző állampárti retorika része volt: azt volt hivatva kifejezni, hogy nem ismerik el az ellenzék és ellenzékiség létjogosultságát. Az alternatívnak elfogadott szervezetek a rendszer részei lehettek, ha betartották annak játékszabályait, mindenekelőtt azt, hogy nem folytatnak ellenzéki tevékenységet, de az állampárt a saját érdekei és belátása alapján döntött arról, hogy miképpen viszonyul egy-egy alternatív szervezethez. A Fidesz „politikai elszigetelése” azt jelenti, hogy Gyurcsány Ferenc a Fideszt még alternatív szervezetnek sem volt hajlandó elismerni, aminek egyértelmű retorikai bizonyítéka az, hogy a Fidesz törekvéseit „elfogadhatatlannak” titulálta.
Az Országgyűlés azonban 1989. január 11-én elfogadta az egyesülési jogról szóló törvényt, amely kimondta a pártalapítás jogát, és Pozsgay Imre január 30-án népfelkelésnek nyilvánította az ’56-os „ellenforradalmat”. Ezek után tehát Gyurcsány Ferenc annak ellenére beszélt egy belső iratban alternatív szervezetekről, hogy azt közjogilag és politikailag meghaladta az idő. De csak látszólag, mert ekkor, 1989 elején a pártállam elitcsoportjaiban egyáltalán nem volt magától értetődő maga a rendszerváltozás.
A rendszerváltozás történetének egy mára szinte feledésbe merült fejezete volt a modellváltás. A diktatúra feltartóztathatatlan bukásának felismerése még a pártállami elitek konzervatívabb csoportjait is arra ösztökélte, hogy a hatalom megtartása érdekében a szocializmusnak a társadalom által is elfogadhatóbb modelljét vezessék be. A modellváltás lényegében 1988-ban vált stratégiai céllá, amikor is kénytelen-kelletlen tudomásul vették a de facto többpártrendszert. A szocializmus új modelljét természetesen többféleképpen értelmezték. A radikális reformszocialisták szinte idealista módon úgy képzelték el, hogy a demokratikus szocializmus modelljének a pártok szabad versenyében és szabad választások révén kell elnyernie a társadalmi támogatásból eredő legitimitást. Ez egyben azt is jelentette, hogy ha a társadalom többsége nem támogatja a modellváltást, akkor azt tudomásul kell venniük. A rendszerváltásnak a modellváltással szembeni forgatókönyve, amit akkortájt legmarkánsabban az SZDSZ és a Fidesz képviselt, egyértelműen nemet mondott a modellváltásra – a szocializmusnak egy mégoly demokratikusabb változatára is. A Fidesz rendszerváltó törekvései ezért voltak „elfogadhatatlanok” a KISZ KB titkára számára, és ezért javasolta a Fidesz „politikai elszigetelését”.
Gyurcsány a modellváltásnak a pártállami nómenklatúra által preferált változatát támogatta: a modellváltásnak nemcsak hogy nem szabad rendszerváltásba torkollnia, hanem eleve el kellett kerülni azt, hogy a rendszerváltásnak egyáltalán a lehetősége is felmerüljön. A rendszerváltást eleve blokkoló modellváltás politikai programja a politikai és közjogi fékek kiépítését és alkalmazását jelentette. A „politikai elszigetelés” stratégiájának az ad értelmet, hogy a KISZ KB titkára is számolt a többpártrendszer veszélyével. A stratégia az volt, hogy az állampárt monopolhelyzetének a kényszerű feladása ne egy bármilyen (rendszerváltó) kimenetelű folyamat legyen, hanem a párt hegemón helyzetét eredményezze. A modellváltás programja ezért egy olyan hegemón többpártrendszer kialakításának programja volt, amelyben az MSZMP hegemón (uralkodó) szerepet tölt be: az MSZMP egyedül vagy – az erőviszonyok kedvezőtlen változásával – egy koalíció meghatározó elemeként kormányoz. A „politikai elszigetelés” annak volt stratégiai eszköze, hogy a szocialista többpártrendszert a szocializmushoz, de legalábbis az MSZMP-hez lehetőleg lojális pártok alkossák.
A rendszerváltást eleve blokkoló modellváltás politikai programjának ismerete nélkül nem érthetjük meg azt, hogy például Medgyessy Péter 1989-ben miért mondta azt, hogy számára érthetetlen a szabad választások fogalma, vagy hogy az adott helyzetben koalíciós kormányzásra van szükség. Németh Miklós Nagy Imre temetése után(!), de még a nemzeti kerekasztal-tárgyalások lezárulása előtt megtartott MSZMP KB ülésen egész pontosan a következőt mondta: „Azért akarunk modellt váltani, mert az MSZMP a demokratikus szocializmus meghirdetése mellett nem híve és nem lehet partner semmiféle rendszerváltásban. Azért váltunk és kell ezt a modellváltást elvégezni, hogy ez a rendszerváltás elkerülhető legyen…”
Németh Miklós miniszterelnök világosan és érthetően fogalmazott. Nem hogy rendszerváltást, de modellváltást sem akartak valójában, mert modellváltásra éppen azért volt szükségük, hogy elkerüljék a rendszerváltást. Ezek fényében nagyjából rekonstruálható az MSZ(M)P későbbi stratégiája a nemzeti kerekasztal-tárgyalások lezárulása utáni helyzetben, amikor a rendszerváltás nagyon is valóságos veszélyt jelentett. A rendszerváltás elvi elfogadhatatlanságának tudható be a vagyonátmentés (Next 2000 és Cimbriana Kft.), az ügynökök beépítése az ellenzéki pártokba és a sajtóba, a konszenzus és megbékélés ideológiai sulykolása általuk, valamint az ellenzéki pártok törvénytelen lehallgatása (Dunagate-botrány). A felsoroltak stratégiailag belefértek a többpártrendszerbe, ezért önmagában a többpártrendszer igenlése nem sokat árul el a pártállam akkori szereplőinek elvi és politikai pozíciójából. A szabad és tisztességes politikai versenyhez való viszony az igazán mérvadó. A „politikai elszigetelés” és az „információgyűjtés” inkább a politikai hegemóniát megalapozó, korlátozott és tisztességtelen verseny eszköze volt.
A Magyar Nemzet által közölt dokumentumokról a kereskedelmi televíziók manipuláltan tudósítottak: nem idézték a „politikai elszigetelést” és az „elfogadhatatlan törekvést”. A manipulációhoz hozzájárult Batiz András szavainak kritikátlan idézése is. A kormányfő szóvivőjének szavaiból úgy tetszik, hogy Gyurcsány Ferenc már akkor is a párbeszéd és a vita híve volt. A média napirendjéről azóta sietve levett téma eléggé kényes: Gyurcsány minden bizonnyal azokkal az elvileg elfogadhatatlan erőkkel akart párbeszédet folytatni, akiket legnagyobb sajnálatára már nem sikerült politikailag elszigetelnie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.