Civil szervezetek (köztük az államfőválasztás idején közismertté vált Védegylet) támogatják azt a mozgalmat (és a mögé szervezett www.tudatosvasarlo.hu című honlapot), amely etikus és környezettudatos vásárlóvá próbálja átnevelni a magyar társadalmat. A Tudatos Vásárlók Egyesülete azért jött létre, hogy korunk marketingeseinek álmát, a nagybetűs fogyasztót tudatos vevővé változtassa. A klasszikus fogyasztóvédelem szerint tudatos vásárló az, aki nem hagyja, hogy átverjék. Ez azonban ma már kevés, hiszen a polgárnak tovább kell látnia saját jogainál és érdekeinél: más emberekre, természeti és ökológiai hatásokra is tekintettel kell lennie.
„A fogyasztás már jóval több, mint egyszerű gazdasági tevékenység: társadalmi, kulturális, sőt pszichológiai jelentőséggel bír. Személyes identitásunk gyakran kibogozhatatlanul összefonódik a vásárolt termékek imázsával. A maguk módján a reklámok is ezt igyekeznek velünk elhitetni: szerintük egy autó megvásárlása tulajdonképpen önmegvalósítás, amely révén olyan magasabb rendű értékeket kapunk kézhez tárgyiasult formában, mint a szabadság és az önállóság. Mi, tudatos vásárlók megpróbálunk túltekinteni a reklámok ködfüggönyén, és elgondolkodni azon, hogy mit is teszünk akkor, ha ezt vagy azt a terméket megvásároljuk” – írják a szervezet honlapján. A gátlástalan fogyasztás másik aspektusa az ezzel járó mértéktelen energiafelhasználás. Ennek megoszlása ugyanakkor aránytalan: az összes anyag- és energiafelhasználás 80 százaléka a világ összlakosságának mindössze 20 százalékát adó fejlett országokban (köztük hazánkban) realizálódik! Mindez drámai környezeti hatásokkal jár, és 2005 természeti katasztrófái világosan bebizonyították, hogy nincsenek már távoli tragédiák, a globalizációnak köszönhetően mi is azonnal érezzük közvetett hatásaikat.
Az egyesület nemcsak a gondokat sorolja fel, hanem megoldásokat is kínál. Véleménye szerint minden vásárlás egy szavazat: ha tömegesen döntünk egy termék ellen vagy mellett, az nagymértékben befolyásolja a gyártó sorsát. Ez hatékonyabb lehet, mint a képviselő-választás, hiszen szavazni csak a teljes lakosság harmada jár, vásárolni viszont mindenki szokott. És jó, ha tudjuk: csak akkor van az emberiségnek jövője, ha társadalmilag és ökológiailag fenntartható módon működik. Ha vásárlásainknak csak egy része tudatos etikailag és környezetileg, az már sokat számít. A pénzünk szavazat – akár akarjuk, akár nem.

Közel húsz törvényjavaslatot vitat meg hétfőn a parlament