Mindenható „sóbiznisz”

Síkosságmentesítés címén több ezer tonna nátrium-kloridot szórnak évente Budapest útjaira, károsítva a növényzetet, az utakat és az autókat – jelentette ki Illés Zoltán fideszes országgyűlési képviselő, aki szerint gazdasági érdekek miatt nem alkalmazzák a város vezetői az Európa-szerte bevált, környezetbarát módszereket. A fővárosi illetékesek szerint a szórás differenciált, s jelenleg ez a legolcsóbb eljárás. Tavasszal mindenesetre szembesülhetünk vele: mit tett tönkre a só a városban.

2006. 02. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzák nyilvánosságra a főváros vezetői, hogy kik és milyen szerződések alapján szállítják Budapestre azt a több ezer tonna sót, amellyel a havas, jeges utak síkosságmentesítését végzik városszerte – követeli Illés Zoltán, a jelenlegi parlament környezetvédelmi bizottságának tagja. Hozzátette: vannak természetes, környezetbarát vegyi anyagok, mint a magnézium-klorid, a Trans-heat nevű magyar találmány, de a célra megfelelő lenne olyan természetes anyag, mint az őrölt salak, a homok vagy a faforgács is. – Bár az elmúlt napok kedvező időjárása arra utal, hogy hamarosan vége a télnek, a főváros – vélhetőleg egyoldalú gazdasági érdekek miatt – tizenhat év óta nem hajlandó lemondani a környezetszennyező sózásról. Pedig nem kell feltalálni a spanyolviaszt, hiszen például Ausztriában, a skandináv államokban, sőt több magyarországi nagyvárosban már tiltott a sózás – hangsúlyozta Illés Zoltán.
Ozsváth Kálmán, a Fidesz budapesti zöldtagozatának elnöke közölte: a só a növények, az út menti fák természetes kloridin tartalmát nyolc-tízszeresére növeli, ami pusztulásukhoz vezethet, jelentős károkat okoz az útburkolatokban és közművekben, és felmérések szerint autóink élettartamát tizenöt évvel rövidíti meg. A Szövetség környezetvédelmi elképzelései között szerepel az utak sózásának megtiltása, szabálysértéssé nyilvánítása.
Vajda Pál MSZP-s főpolgármester-helyettes lapunknak azt mondta: az ellenzéki politikusok téves adatokkal dolgoznak, mert például Bécsben nagyobb a sófelhasználás a budapestinél, s az Egyesült Államokban is a nátrium-klorid a legelterjedtebb síkosságmentesítő anyag, amely ráadásul a legolcsóbb is. – Lehet kísérletezni, de a biztonságos közlekedés érdekében figyelembe kell venni a viszszafagyási időt. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. száz szórógépe közül 96 alkalmas a só homokkal való keverésére. Differenciáltan szórunk, azaz ott, ahol nincsenek növények, négyzetméterenként 40 gramm, fákkal, bokrokkal szegélyezett utakon 20 gramm, a korrózióveszélynek különösen kitett hidakon és felüljárókon pedig 10 gramm a megengedett sómennyiség – emelte ki a főpolgármester-helyettes, aki cáfolta, hogy gazdasági érdekek alapján dolgoznának.
– Minden vegyi anyag káros, de csodaszer nincs – közölte Koltainé Pfeiffer Zsuzsa, az FKF Rt. környezetvédelmi főosztályának vezetője, hozzátéve: ahol lehet, alternatív anyagot is alkalmaznak, csökkentik a só mennyiségét, de nátrium-klorid nélkül ma még nem lehet megfelelő minőségű síkosságmentesítést elérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.