Az SZDSZ-es irányítású gazdasági tárcától származó dokumentumok arról tanúskodnak, hogy a kiszervezett társaságok vezetői közül azoknak, akik veszteséget termeltek, jutalom címén ítélték meg az összegeket. A prémium az éves alapbér nyolcvan százalékát jelenti, ami a több százezertől több millió forintig terjedő havi fizetések alapján minden esetben eléri a milliós nagyságrendet. Havi 2,5 millió forintos alapbérével éllovas Kozák Tamás, a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. elnöke.
*
Egymilliós bért kap Márkus Imre, a MÁV Északi Járműjavító Kft. ügyvezetője – a vasutas-szakszervezet volt elnöke, jelenleg az MSZP országgyűlési képviselőjelöltje – és Hercegh Tamás, a MÁV Informatika Kft. vezetője. Mindkettőjüknek egyaránt 9,6 millió forintos prémiumot ítéltek oda, igaz, cégeik jelentős nyereséget hoztak.
Hudák István, a MÁV FKG Kft. vezérigazgatója – noha cége év végi eredménytervéhez képest mínusz hatvanhárommilliót ért el – hatmillió forintot tehet zsebre. A Záhonyi Hőtermelő és Távhőszolgáltató Kft. négymilliós veszteséget termelt, ügyezetője, Béres Zoltán mégis csaknem hárommillió forintos jutalomra számíthat. A legtöbb társaság vezetője akkora vagy némelykor magasabb prémiumban részesülhet, mint maga a profit. A MÁV Vagon Kft. valamivel több mint hétmilliós nyereséggel zárt, vezetőjét, Völgyi Jánost 5,5 milliós prémium illeti. Kicsit több mint kétmilliós nyereségéért a MÁV Vasútőr Kft. vezérigazgatója, Vágó Ervin összesen 6,7 millió forintot vehet fel. A nem egészen hatmillió forintos profitot termelő MÁV Kombitermál Kft. vezérigazgatójának, Kiss Gyulának 7,2 milliót ítéltek meg. Varga Tibor, a MÁV Transsped Kft. vezetője 6,5 millió, Varjassy Ágnes, a MÁV Jegynyomda Kft. vezetője kétmillió, a MÁV-Tiszavas Kft. vezetője, Farkas Kálmán 7,2 millió, Bodor Péter, a MÁV Tervező Intézet Kft. vezetője ötmillió, Buskó Sándor, a MÁV Ingatlankezelő Kft. vezetője pedig 5,3 millió forintos prémiumra számíthat.
A vasúti vezetők kiemelkedő díjazása az eltelt négy évre végig jellemző volt. 2003 márciusában a GKM „a vasút történelmi átalakításával” magyarázta, hogy az akkor még „csak” 34 milliárd forintos deficittel számoló MÁV Rt. kilencvennégy felső vezetőjének személyi alapbérére, prémiumára és egyéb juttatásaira éves szinten kétmilliárd forintot meghaladó összeget kellett fordítani. A három vezérigazgató-helyettes, az öt üzletágvezető, a projektigazgató és a szolgáltatási igazgató havi alapbére 1,2 millió forint volt ekkor, amihez százszázalékos prémium járult. Ehhez jött még egy szolgálati gépkocsi, korlátlan mobiltelefon-használat és évi ötmillió forintos életbiztosítás, amire százmillió forintot költöttek. Mindezek ellenére 2003 őszén újabb nagyarányú, csaknem ötvenszázalékos bérfejlesztést hajtottak végre a társaság középvezetői szintjétől felfelé. Információink szerint a 650 vezető bérének és egyéb juttatásának korrekciója éves szinten nyolcmilliárd forintot emésztett fel. Meg nem erősített információk szerint Mándoki Zoltán akkori vezérigazgató havi személyi alapbére – prémiumok és egyéb juttatások nélkül – öt-hat millió forint körül mozgott.

Orbán Viktor személyesen tárgyalt a nemzetközi sztárprofesszorral – fotó