Göröngyös az út a tudományos életpályához

A világon mindenütt az egyetemi oktatás csúcsát jelentő doktoranduszképzés feladata az ipar és a mezőgazdaság számára is nélkülözhetetlen tudományos szakemberek utánpótlása. Ahol nincs doktori képzés, ott megszűnik az innováció legfontosabb feltételéül szabott kutató-utánpótlás – figyelmeztet Horn Péter akadémikus. A Kaposvári Egyetem rektora, a Tavaszi szél címmel megrendezett hét végi doktoranduszkonferencia házigazdája mindazonáltal úgy látja: miután az Európai Unió a Magyarországon végzett fiatal kutatóknak a felét sem képes befogadni, számolni kell a túlképzés veszélyével. A Doktoranduszok Országos Szövetségének (DOSZ) elnöke, Lasztovicza László lapunknak úgy fogalmazott: a magyar egyetemeknek ma nincs elég energiájuk ahhoz, hogy rendbe tegyék a doktori képzést, és kidolgozzák a kutató-utánpótlás stratégiáját.

2006. 05. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feltehetően a két sikeres doktori iskolának és a város toponári részében kiépült korszerű campusnak is tulajdonítható, hogy a doktoranduszszövetség tagjai a Kaposvári Egyetemet választották az idei konferenciájuk helyszínéül. Az ország legfiatalabb egyetemén 1994-ben indult a doktori iskola, és azóta egyre többen jelentkeznek a kutató-fejlesztő igazgatói tisztség betöltésére is feljogosító képzésre. – Doktori iskoláinknak, az állattudományinak és a gazdálkodási-szervezésinek együttesen 65 hallgatója van. Úgy látjuk, az itt végzettek nem feltétlenül a tudományos, hanem inkább a gazdasági életben, az iparban és mezőgazdaságban kívánnak elhelyezkedni – mondta lapunknak Babinszky László professzor, az universitas tudományos rektorhelyettese.
Horn Pétert, az egyetem rektorát a doktoranduszkonferencia megnyitója után arról kérdeztük, hogy miként épültek ki az Egyesült Államok után Európában is a doktori iskolák, illetve van-e kereslet a fiatal magyar kutatók iránt a fejlett európai országokban és Amerikában.
– A doktorjelöltek, illetve a fiatal kutatók alkalmazását tekintve Európa nagy hátrányban van az Egyesült Államokkal szemben. Az európai cégek agyelszívó képessége, eltökéltsége jóval kisebb, mint a tengerentúliaké. Ez egyébként nem új jelenség, kontinensünk, így Magyarország is már évek óta érzi ennek kedvezőtlen hatását. Ugyanakkor látni kell: kutatóink – akiktől a doktoranduszi évek gyakran igen szigorú, mondhatnánk mazochista mentalitást követelnek – sok területen versenyképesek, a nemzetközi tudományos életben jó hírét keltik hazánknak. Fiatal kutatójelöltjeink elismerését mutatja az is, hogy szakcikkeik, tanulmányaik ma már a legrangosabb nemzetközi folyóiratokban is olvashatók. A gyógyszeripar nagyon komolyan hasznosítja ezt a tudományos potenciált, de az ipar más területei részéről is egyre határozottabb az igény a PhD-fokozatot szerző fiatalok iránt. Ha azt kérdezi, hogy kevés vagy sok az ez idő szerinti nyolcezer doktori iskolás, s hogy fel tud-e venni a hazai felsőoktatás, a kutatási szféra és az ipar ennyi fiatal kutatót, oktatót, azt kell válaszolnom: nem. Mivel Európa a fiatal kutatóknak a felét sem képes befogadni, számolni kell a túlképzés veszélyével is. Egyébként a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kontinensünkön doktori fokozatot szerzett kutatóknak a fele az Egyesült Államokba megy.
– Elsősorban nem a PhD-fokozatos, hanem a posztdoktorális mezőny képviseli a legnagyobb értéket a nemzetközi piacon. De nem is baj, ha a magyar kutatók megméretnek a nemzetközi versenyben. A lényeges kérdés, hogy visszajönnek-e a külföldre távozók – mondja Fésüs László debreceni professzor. A Magyar Akkreditációs Bizottság elnöke szerint a hazai doktoranduszképzés erős ugyan, mindazonáltal több területe is változtatásra szorul. – Nagyobb figyelmet érdemelnek, erőteljesebb képviseletet és hatékonyabb önszerveződést igényelnek a doktori iskolák. Indokoltnak tartom, hogy az új kormány rendeletet alkosson a feszültségek feloldására. Elmozdulás szükséges például a predoktori ösztöndíjak terén is. A tapasztalatok szerint a doktori képzéshez kevés a három év, és kritikus időszak a jelöltek számára a doktori értekezés elkészítéséhez szükséges, ösztöndíj nélküli negyedik év is. Ami pedig a végzettek elhelyezkedési lehetőségeit illeti: jogosak az ezzel kapcsolatos aggodalmak. Jut-e oktatói vagy kutatói hely a tanszéken, átadja-e a helyét a kiöregedett, idős oktatógárda a fiataloknak, bekövetkezik-e az egyetemek oktatói karában a nemzedékváltás?
Szilágyi Szilvia, aki a Debreceni Egyetem matematika szakán végzett, és most a miskolci universitas informatikai doktori iskolájának a hallgatója, az úgynevezett diszkrét matematika, főleg a rendezett halmazokkal foglalkozó kutatásokban kíván elmerülni. – Az abszolutórium előtt állok, két évet adok magamnak a disszertáció elkészítéséhez és a PhD-fokozat megszerzésére – mondja magabiztosan a fiatal hölgy. – Külföldön megbecsült a tudomány, és megfizetett a kutató. Itthon kevés olyan hely van, ahol csak kutatásból meg lehet élni. Ezért a kutatónak – feltéve, hogy van lehetősége – oktatást vagy más kiegészítő munkát kell vállalnia. Arra, hogy visszajönnek-e az ösztöndíjjal külföldre került fiatal magyar kutatók, csak a szűkebb ismereteim alapján válaszolhatok. A barátaim közül senki sem jött vissza.
– Japánban kutathattam a múlt tanévben, most a Budapesti Műszaki Egyetem informatikai doktori iskolájának hallgatója vagyok. Heti hat órában a Műszaki Egyetemen tanítok, s mint látja, szervezőként én is a Tavaszi szél konferencián serénykedem – mutatkozik be Lasztovicza László, a Doktoranduszok Országos Szövetségének elnöke.
– Az egyesületként tevékenykedő szervezetünknek 1200 tagja van, ebből 200-250 nevezhető aktívnak. Melyek a legfőbb gondjaink? Talán nem tévedek, ha azzal kezdem, hogy minden doktorandusznak van valami méltányolható panasza. Azt látjuk, hogy az egyetemek nemigen tudják a helyén kezelni a doktori képzést. Szomorú tény, hogy a szervezett képzés színvonala több helyütt is alig magasabb az egyeteminél. Nincs elég energiájuk az egyetemeknek, hogy rendbe tegyék a doktori képzést, és sajnos sok esetben hiányzik a képzés stratégiája is. Most, miközben kapkodva zajlik a felsőoktatás bolognai képzésre történő átállítása, a káosz jeleit mutatja több universitas is. Gond továbbá, hogy a tömegessé vált egyetemi képzés miatt a túlterhelt oktatóknak nem jut elég idejük a doktoranduszokra. A fokozat megszerzésének göröngyös útját járjuk. Horn Péter rektor találóan fogalmazott: mazochizmus kell a doktori iskolához.
Hogy mi a helyzet külföldön? Az egy-két évet külországban töltő társaink szerint nem olyan feszített a tempó, mint idehaza. Ott nem nehezednek rád a megélhetési körülmények, csak a kutatás a dolgod. Nem hittem a szememnek, amikor Japánban egy asztali és egy hordozható számítógéppel, kézikönyvtárral és a kutatásomhoz szükséges legfontosabb publikációkkal berendezett kutatóhely várt. Idehaza előfordul, hogy miután a tudományos pályát választó fiatal kutató számítógéphez és ülőhelyhez sem jut, jobb híján a laborban húzza meg magát. Lehet, hogy hihetetlennek tűnik, de ma Magyarországon az egyetemisták jóval több lehetőséget kapnak a tanulmányaikhoz és az elhelyezkedésükhöz, mint a doktoranduszok. A tudományos életpályára készülők ma nem élvezhetik az erőfeszítéseiket méltányoló támogatást, a magyar munkaerőpiacon nincs értéke a tudományos fokozatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.