Uniós forrásokból kívánja megépíteni a kormány a négyes metrót – derül ki az Új Magyarország tervhez készülő Közlekedésfejlesztési operatív program úgynevezett indikatív listájából. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) honlapján olvasható dokumentum szerint a több mint 300 milliárd forintos beruházás, a metróépítés várható kezdete 2002, pedig ismert: a mai napig egyetlen centiméter alagút sem épült.
Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára az Info Rádiónak kifejtette: ha a fejlesztés uniós társfinanszírozásban épül meg, akkor több más, brüsszeli támogatással kalkuláló fővárosi nagyprojekt kiszorulhat a keretből, illetve azok kivitelezése éveket csúszhat. – A kormány december első felében véglegesíti az operatív programot, azonban azt, hogy mekkora öszszeg jut egy-egy fejlesztésre, csak a döntés utáni szerződéskötéskor derül ki – tette hozzá.
*
A lista jelenleg 2008-as kezdéssel tartalmazza a budapesti észak– déli gyorsvasút, más néven ötös metró előkészületeit, az 1-es és a 3-as villamosvonal meghosszabbítását, felújítását, akadálymentesítését is.
A közlekedési operatív program országosan több mint 1700 milliárd forintnyi fejlesztési forrást tartalmaz. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester korábban többször is úgy nyilatkozott, hogy Budapest közlekedésére több mint 200 milliárdot fordítanak a következő években. Részben erre alapozták az úgynevezett Podmaniczky-programot, a választási kampányban megkötött, a kormány és a főváros közötti Budapest-szerződést, majd a második Gyurcsány-kormány programját is.
Ismeretes, a négyes metró építését tizenhat éve ígéri Demszky Gábor, ám mindeddig csak az alapkőletételig jutott el, idén március 27-én, amikor még mindig Orbán Viktort hibáztatta a csúszásért, miközben négy és fél éve már nem ő a miniszterelnök.
Az idei önkormányzati választáson is kampánytéma volt a négyes metró finanszírozása, ám az előző ciklus utolsó, szeptemberi ülésén a főpolgármester azt válaszolta egy interpellációra, hogy az ügyben tárgyalnak a Pénzügyminisztériummal. Később kiderült, nem is a pénzügyi, hanem a gazdasági tárcával egyeztetnek, és Demszky egy sajtótájékoztatón már azt mondta, hogy állnak a tárgyalások. Főpolgármester-jelölti ellenfele, Tarlós István többször is felvetette, hogy vitassák meg a metrókérdést, ám vetélytársa többször is gúnyosan elutasította.
– Pontról pontra beigazolódni látszanak a kampányban általam felvetettek – mondta lapunknak Tarlós, aki szeptemberben arról beszélt, hogy tisztázatlan a négyes metró beruházásának finanszírozása, így a Podmaniczky-terv, az ugyancsak évek óta ígért aquincumi híd, a római-parti gát megépítése vagy a Moszkva tér rendezése csak blöff.
Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke közölte: a metróépítés ügyében újrakezdték a kampány miatt félbeszakadt tárgyalásokat, és a lehető legjobb pozíciót szeretnék elérni.
Ikvai-Szabó Imre, a fővárosi SZDSZ-frakció vezetője ugyanakkor lapunknak aggodalmát fejezte ki, hogy a metróberuházás esetleges uniós támogatása miatt a fővárosi önkormányzat valóban eleshet a további fejlesztési forrásoktól.
Ákos zseniálisan tört borsot Magyar Péter orra alá