Növelni kellene a védelmi kiadásokat

A NATO-nak nem lehetnek félstátusban lévő tagjai. Ha az észak-atlanti szövetség tagállamai közös biztonságra vágynak, a kölcsönös védelemhez is hozzá kell járulniuk – fejtette ki lapunknak Liam Fox, a brit Konzervatív Párt képviselője, az árnyékkormány védelmi minisztere, aki szerint Magyarország is azon tagállamok közé tartozik, amelyek túl keveset fordítanak védelmi kiadásokra. Foxszal továbbá a rigai NATO-csúcs kudarcairól, az újjáéledő orosz nacionalizmusról és az iraki háborúról beszélgettünk.

2006. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi hónapokban több alkalommal is aggodalmának adott hangot azzal kapcsolatban, hogy a NATO tagállamai közül a legtöbb országban a GDP két százalékát sem éri el a védelemre fordított kiadások aránya. Hogyan bírhatók jobb belátásra ezek az államok ?
– A NATO-nak nem lehetnek félstátusban lévő tagjai. Ha az észak-atlanti szövetség tagállamai közös biztonságra vágynak, a kölcsönös védelemhez is hozzá kell járulniuk. Ez nemcsak Magyarországra vonatkozik, hanem négy ország kivételével az összes tagállamra, akik képtelenek elérni a kétszázalékos küszöböt. Németország GDP-jének mindössze 1,4 százalékát fordítja védelemre, Spanyolország 1,2 százalékot, és Magyarországhoz hasonlóan Hollandia is csupán 1,1 százalékot. Szerintem egy ország nem dönthet egyszerűen úgy, hogy csatlakozik a NATO-hoz, majd hátradől, és nem vállal semmiféle szerepet a közös biztonság megteremtésében. Így nem lehet komoly partnerséget kialakítani. Dicséretesnek tartom Magyarország afganisztáni szerepvállalását, de hangsúlyoznám, növelnie kell védelmi kiadásait.
– Ön szerint a NATO-nak a jövőben a hagyományos értelemben vett euroatlanti védelemre kellene nagyobb hangsúlyt fektetnie, vagy globális rendfenntartó erőként kellene felelősséget vállalnia?
– Bizakodtam abban, hogy a rigai NATO-csúcson valamilyen szinten foglalkoznak ezzel a kérdéssel, de Riga majdnem minden szempontból kudarc volt. Szerintem négy opció közül választhat a NATO. Az első az, hogy visszatér eredeti funkciójához, és megvédi Európát a keletről érkező fenyegetésektől, ebben az esetben az Európai Uniónak arra kell törekednie, hogy lefektesse a közös védelmi és biztonságpolitika alapjait. A második lehetőség az úgynevezett NATO Plusz program folytatása, amelynek révén az alapvető védelmi funkció ellátása mellett a szövetség határain kívül is megvédi tagállamait. Harmadik opcióként a NATO egy globális védelmi szövetségnek lehetne az alappillére, amelyhez olyan országok csatlakozhatnának, mint Ausztrália, Új-Zéland, Japán és Dél-Korea. A negyedik lehetőség a globális védelmi feladatokat regionális szinten elosztani.
– Az energiabiztonság tekintetében milyen választ adhat a NATO vagy az EU Oroszország kihívására?
– Nincs kétségem afelől, hogy feszültség uralkodik az Európai Unió és Oroszország között, hiszen egy újjáéledő orosz nacionalizmusnak lehetünk a tanúi, amely arra alapul, hogy az ország jelentős energiaellátó állammá vált. Moszkva olykor visszaél az orosz energiát importáló országok – mint a balti államok, Ukrajna vagy Grúzia – kiszolgáltatottságával. A NATO-n belül az a nagy probléma, hogy egyes tagállamok – elsősorban Franciaország – nem akarják, hogy a szövetség a védelmi feladatok mellett politikai szerepet is vállaljon. Azonban az energiabiztonság kérdését nem lehet az EU-ban megoldani, hiszen Norvégia térségünk egyik legnagyobb energiaellátó országa, Törökország pedig fontos tranzitállam. Szerintem a jövőben az energia-, a nemzeti és a gazdasági biztonság egyre inkább összefonódik, ezért nincs értelme annak, hogy bármelyik ország kiszolgáltatottá tegye magát annak a gazdasági és politikai kockázatnak, amelyet egy másik ország idézhet elő. Ha Magyarország energiaszükséglete nyolcvan százalékban az orosz gáztól és olajtól függ, kiszolgáltatottá teszi magát a kockázat veszélyének.
– Az ENSZ-főtitkár kijelentette, Irakban rosszabb a helyzet, mint Szaddám Huszein alatt. Érdemes volt háborút indítani?
– Irak nem homogén állam. A probléma a szunnita háromszögben található. Ameddig a síiták és a szunniták nem értik meg, hogy az egymás mellett élés és a szétszakadás közül választhatnak, nincs lehetőség az előrelépésre. A demokráciát nem lehet exportálni. Ameddig nincs konszenzus, nem lesz stabil a demokrácia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.