Reform vagy önkormányzatiság?

2007. 03. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lehet semmiféle reformról beszélni, ha egyre szegényebbek az emberek, a falvak, a városok és a megyék, miközben a növekvő önkormányzati feladatokat az állam nem finanszírozza – hangzott el tegnap a kormány és az önkormányzatok egyeztető fórumának első rendes ülésén. Kóka János SZDSZ-es gazdasági miniszter maga helyett államtitkárát küldte a tanácskozásra, aki közölte: piacosítják a helyközi közlekedést.
Kistelepülések törvényi úton való kistérségbe kényszerítése, választott régiók kialakítása vagy a megyék összevonásával delegált régiók létrehozása, a jegyzői feladatok kiszélesítése – többek között ezeket a „reformokat” tartalmazza az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium vitaanyaga a helyi önkormányzati rendszer továbbfejlesztésének irányairól. A dokumentumot Lamperth Mónika miniszter, a kormány és az önkormányzatok egyeztető fórumának MSZP-s elnöke terjesztette az önkormányzati szövetségek vezetői elé, azonban már az elején kiderült: átfogó reformokról addig nem tárgyalnak az érdekképviseletek, amíg a kormányzat nem tisztázza az önkormányzatok és az állam hatásköreit, feladatait és azok finanszírozását. – Az országban egyre szegényebbek az emberek, a falvak, a kis- és nagyvárosok, az önkormányzatoktól jelentős forrásokat von el a központi költségvetés – közölte Szita Károly (Fidesz), a Megyei Jogú Városok Szövetsége ügyvezető elnöke, míg Gémesi György, az egyeztető fórum társelnöke, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke szerint nincs esély arra, hogy a kétharmados törvényt, sőt alkotmánymódosítást igénylő kérdésekben a politika is egyezségre jusson.
Várfalvi István, a Pénzügyminisztérium államtitkára a Skandináviában bevált nagy, összevont önkormányzatokat állította a hazai közigazgatás szereplői elé. Garamvölgyi Ábel államtitkár – akit Kóka János SZDSZ-es gazdasági és közlekedési minisztert maga helyett küldött a tanácskozásra – azt közölte: „2008-tól európai szolgáltatást biztosítunk a közösségi közlekedésben, megszüntetjük a párhuzamosságot, piacosítjuk a működtetést, a helyi tömegközlekedés állami támogatását csökkentjük.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.