Turistaellenes magyarok?

Magyarország erősségei közé tartozik, hogy mentesek vagyunk a veszélyes fertőző betegségektől, valamint a terroristáktól, ám a turistákkal szembeni magatartásunk megítélése kritikus, ráadásul az árainkkal sem igen versenyezhetünk. A magyar turizmus leggyengébb láncszemét a vendégekkel szembeni ellenszenv jelenti – véli a Világgazdasági Fórum (WEF).

2007. 03. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár nem döntéshozó szerv a WEF, ám az idegenforgalmi világpiac egyik legbefolyásosabb eseménye az évente megrendezésre kerülő összejövetel, amely üzletembereket, politikusokat, gondolkodókat hoz össze konzultációra. A turisztikai versenyképességet vizsgáló, első ízben készített jelentésük szerint hazánk 124 ország közül a 40. helyen áll. A tanulmány 13 szempont – törvényi szabályozás, környezetvédelem, biztonság, egészség és higiénia, a turisztikai szektor prioritása, a légi- és a földi közlekedési, a turisztikai és a telekommunikációs infrastruktúra, árszínvonal, emberi erőforrások, a nemzeti turisztikai fogadtatás és a természeti-kulturális értékek – alapján értékelte az egyes országokat. Az összesített pontszámok szerint született meg a végső sorrend, melynek élére Svájc, Ausztria és Németország került.
Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) elnöke közleményben vitatja a tanulmány hitelességét, mert az nem ad egyértelmű tájékoztatást az adatgyűjtés mikéntjére, és elképzelhető, hogy a válaszadók csak mások véleményét öszszegzik. „Egyébként a turizmus versenyképességi indexben elfoglalt 40. helyét akár el is lehetne fogadni, ugyanakkor nem hiszem, hogy legnagyobb erősségünk az egészség és biztonság, mint ahogy azt sem, hogy a századikok lennénk az általános turisztikai imázsban” – véli az elnök. Niklai emellett elképzelhetetlennek tartja, hogy az árak versenyképessége szerint a 97. helyre szorulunk, amikor például a Németországban megkeresett euró vásárlóértékét tekintve több mint a kétszeresét éri Magyarországon.
„Felmérések nélkül is tudjuk, hogy sokat kellene tennünk a több mosolyért, a vendégbarát magatartásért, a rendezettebb környezetért, a kulturáltabb aluljárókért, a graffitiktől megtisztított házfalakért, a minőségibb szolgáltatásokért. Ezért nem szabad egy kézlegyintéssel elintézni a WEF jelentését sem” – figyelmeztet az elnök. Magyarország imázsával foglalkozott a múlt héten a kormányzati tisztségviselők és vállalatvezetők részvételével tartott Economist-konferencia. Itt egyértelműen kiderült, hogy a rólunk alkotott kép rosszabb, mint a valóság. Niklai elismeri, van tehát feladata a kormányzatnak, a turizmus ágazatnak, a civil szervezeteknek és az egész társadalomnak az ország imázsának javításában. „Mindez ugyanakkor túlmutat a nemzeti turisztikai marketing lehetőségein, ehhez nem elég az MT Zrt. által elindított Virágos Magyarországért és Tiszta Magyarországért mozgalom. Az önkormányzatoknak is fel kell ismerniük saját felelősségüket és szerepüket” – állítja az elnök.

Zöld-idegenforgalom. A Magyar Turizmus Zrt. ez évi marketingtervében a külföldi vendégek érdeklődésének élénkülését az ország már bevált csáberejétől reméli, míg a belföldi idegenforgalom számára a vonzerőt az ökoturizmusnak szánja. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottságának adott tájékoztatójában elmondta: a „beutazó turizmus” számára négy súlypont köré csoportosítható az MT marketingtevékenysége 2007-ben: a főváros és a Balaton mellett az egészség- és a hivatásturizmus, azaz a konferenciaturizmus lehet a fő irány. Az MT a belföldi vendégeknek az idén meghirdeti a „zöldturizmus” évét, hasonlóan a tavalyi „bor és gasztronómiai turizmus évéhez” – mondta a vezérigazgató. Róna a beutazó turizmust illetően a vendégéjszakák számának növekedésével számol. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.